Kompromissa på stallplats?

Sv: Kompromissa på stallplats?

Drömstallet är svårt att hitta. Jag gör så att jag har en lista med saker som ska finnas, saker som om det är bra om det finns och saker som är önskvärt. Till exempel skulle jag aldrig ställa mig i ett stall där hästarna fick stå inne större delen av dygnet men jag skulle absolut kunna stå i ett stall utan ridhus.
 
Sv: Kompromissa på stallplats?

Jag flyttar min häst nästa helg till ett stall som jag känner har väldigt mycket av det jag verkligen vill ha - eget ridhus, paddock och bra hagar samt fyra fodringar per dag och möjlighet att ha fri tillgång i boxen eller i hagen om det passar hagkompisen.
Verkar vara trevliga människor och så är det ett mindre stall med enbart 6 hästar inackorderade och totalt 9 hästar med stallägarens hästar.
Det som är mindre bra är att det är inte en jättestor sadelkammare och utrymme för förvaring är minimalt, men det löser jag med att ha sånt jag inte använder dagligen hemma i garaget.

I dagsläget står jag i ett stall med mindre bra hagar, färre fodringar men med egen paddock och skrittavstånd till ridhus på ridskola.
Anledningen till att jag flyttar är att det inte finns många ridhustider lediga förrän sent om kvällarna (efter kl 21) och att det blir fler fodringar i andra stallet vilket jag känner är viktigt för min häst som tidigare gått på fri tillgång.

Det egna ridhuset kommer dessutom göra att jag får bättre träningsmöjligheter utan att behöva vara i stallet halva natten varje kväll.
I nya stallet kommer dressyrtränare ut varje vecka så de veckor min tränare inte har möjlighet att få ihop ett träningstillfälle med mig så kan jag ändå rida för tränare.

Jag hoppas och tror verkligen att denna flytt blir bra!! :)
 
Sv: Kompromissa på stallplats?

Jag flyttar min häst nästa helg till ett stall som jag känner har väldigt mycket av det jag verkligen vill ha - eget ridhus, paddock och bra hagar samt fyra fodringar per dag och möjlighet att ha fri tillgång i boxen eller i hagen om det passar hagkompisen.
Verkar vara trevliga människor och så är det ett mindre stall med enbart 6 hästar inackorderade och totalt 9 hästar med stallägarens hästar.
Det som är mindre bra är att det är inte en jättestor sadelkammare och utrymme för förvaring är minimalt, men det löser jag med att ha sånt jag inte använder dagligen hemma i garaget.

I dagsläget står jag i ett stall med mindre bra hagar, färre fodringar men med egen paddock och skrittavstånd till ridhus på ridskola.
Anledningen till att jag flyttar är att det inte finns många ridhustider lediga förrän sent om kvällarna (efter kl 21) och att det blir fler fodringar i andra stallet vilket jag känner är viktigt för min häst som tidigare gått på fri tillgång.

Det egna ridhuset kommer dessutom göra att jag får bättre träningsmöjligheter utan att behöva vara i stallet halva natten varje kväll.
I nya stallet kommer dressyrtränare ut varje vecka så de veckor min tränare inte har möjlighet att få ihop ett träningstillfälle med mig så kan jag ändå rida för tränare.

Jag hoppas och tror verkligen att denna flytt blir bra!! :)


Glömde skriva att det i nya stallet även ingår alla in- och utsläpp och fodringar på vardagar vilket är positivt för min del då det bara är helgerna som ska delas upp på inackorderingarna och då blir det bara ett pass per häst per vecka ungefär.
 
Sv: Kompromissa på stallplats?

Under tiden filosoferar jag över vad för preliminära alternativ jag har, och vad jag kan kompromissa med.
Finns det ingen i stallet som vill flytta till den boxen där du har din tredje häst?
Finns det ingen i stallet som kan tänka sig att ta något pass för dig? Varför har ni 4 st pass per dag? Behövs det verkligen? Räcker det inte med 3 st pass/dag?
 
Sv: Kompromissa på stallplats?

Den tredje hästen (ponnyn) går på lösdrift. Där behövs eg inget ridsällskap, eftersom det inte är jag, utan barnen som rider henne. Dock har jag ju tagit ponnyn + barn på släp när jag ridit en av de stora, vilket är omöjligt när ponnyn står på annan plats. Det gör väl egentligen inte så mkt att ponnyn inte rids, men det är tråkigt för dottern, som inte har ponnyn att pyssla med när jag pysslar med mina.

Vi är bara två stycken i stallet, jag med två hästar och en med sex hästar.

3 pass tror jag blir svårt att få till. De får frukost på morgonen, lunch vid 12-13, insläppsmat när de kommer in vid 15-17 (beroende på årstid) och kvällsmat vid 22. Plockar man bort lunchen blir det väldigt långt till insläppsmat. Finns dessutom en häst m diabetes som behöver mat på regelbundna tider.

Men jag har faktiskt sagt upp mina platser nu. Fick ett erbjudande av en granne om stallplats till alla tre. Hon hade eg bara två lediga, men en box är på typ 18kvm2, o får bli en stor och en ponnybox.
Känns jättebra, jag kommer få ridsällskap av folk jag känner, mycket och grymma ridvägar. Det jag kommer sakna är spolspilta med varmvatten (men slang m varmvatten funkar det med) och uppvärmt täckestorkar rum, men det är ju egentligen lyx man kan vara utan.
 
Sv: Kompromissa på stallplats?

Jag har nog också varit och tittat på alla stall i norra Sthlm och kommit fram till samma analys som du... Stod i tre år på en perfekt anläggning, ridhus, ridvägar, trevliga människor, inga stallpass, billig hyra (3800) och toppenhagar - men hemskt speciell stallägare som inte var snäll mot hästarna och till slut märktes det på min ögonsten, så då var det tvunget att flytta (där går min gräns).

Står sedan tre år i stall som är granne med mitt hus och har kompromissat bort en enda grej: täckesbyte. Det verkar dock hästarna glatt skita i, så det känns inte heller så farligt, det värsta som kan hända är att man själv får byta täcke på kvällen om det är blött. Allt annat toppen: ridvägar, ridhus hos grannen, bra hagar, kompetenta stallägare, snälla kompisar, ännu billigare hyra osv. Så ja: jag ser det som ett drömstall!

Tror tyvärr att drömstallet utan en enda hake inte finns, i Sthlm iaf, då får man nog bestämma sig för att något måste bort och välja utefter det.
 
Sv: Kompromissa på stallplats?

Är jättenöjd med mitt stall. Billigt, morgonfodring fin ridbana strax intill. Väldigt enkelt. har dem ensamma på lösdrift och saknar helt stall/ridsällskap... Men nära och bra! :) Vet att jag aldrig kommer att hitta något bättre då jag ofta (nästan varje dag...) får gå. Nu 20 min.
 
Sv: Kompromissa på stallplats?

Täckesbyten var faktiskt en grej jag inte ville kompromissa bort, och därför strök jag det här stallet när jag var där o tittade för två år sedan. Nu ville de väl så gärna ha dit mig, så de gick med på täckesbyten :p

Finns faktiskt en anläggning som jag gärna skulle stå på, som har allt jag vill ha. Men dom kostar nästan femsiffrigt styck, så det är bara att glömma.
 
Sv: Kompromissa på stallplats?

Nu kompromissar jag med en del men är påväg att flytta till det som förhoppningsvis är drömstallet, enda nackdelen är att det i mina ögon är långt dit, 1.5mil.
Annars har det allt jag söker, liten pedantskött anläggning med tio boxar, fullservice, dvs inga pass, ingen mockning, man hjälper till om man kan när ägarna är på tävling, stor box, bra foder med hög kvalité, strö, stora kuperade gräshagar, tillgång till sommarbete, stor upplyst ridbana med bra underlag, nybyggt ljust ridhus med bra underlag, fantastiska ridvägar, uppvärmd sadelkammare, gott om utrymme, täckesbyte om man önskar, dock är det kallstall så jag ser ingen anledning att utnyttja den. Stallet drivs av min dressyrtänare så jag slipper åka iväg för att träna dressyr, kommer även en hopptränare som jag tränat för tidigare.
3000:- per månad kostar det.

Nämen det låter ju exakt som där jag står :idea: vet att det är en ny inackordering på ingång, är det du kanske :p

Har också en bit att åka, men det är det värt. Enda nackdelarna jag sett hittills är att hagtiderna ibland blir lite korta beroende på vem som tar in...men å andra sidan är sommarbetet fantastiskt fint så man kan ha lång betesperiod om man vill.
Min häst trivs väldigt bra och det gör jag också.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag står idag i ett nybyggt stall fullutrustat med tillhörande bekvämligheter som varmvatten, flera spolspiltor osv. Anläggningen har...
2
Svar
25
· Visningar
5 069
Senast: Cilla
·
Hästmänniskan Jag sitter i en obekväm sits och jag behöver bara få ventilera mig lite men framförallt fråga, hur hade ni gjort? Det är så att jag har...
Svar
9
· Visningar
2 306
Senast: Kiwifrukt
·
Hästmänniskan Jag behöver ha akut hjälp med att välja en stallplats till mina hästar. Det är akut eftesom vinter strax är här vilket gör det svårt att...
Svar
12
· Visningar
1 700
Senast: linetta
·
Hästmänniskan Ja, nu antar jag att det är min tur att göra en "stallbytar"- tråd Jag, en kompis samt en kompis till henne var och tittade på ett...
2
Svar
25
· Visningar
2 627
Senast: Myzan87
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp