Kompostera hösilage snabbare

Asa_S

Trådstartare
Eftersom jag är ganska petig med mitt grovfoder får jag en hel del över efter varje bal och på en vinter blir det rätt mycket strå som måste göras av någonstans. Förra sommaren byggde vi en "binge" vid trädgårdslandet där vi lastade i allt strå för kompostering. Problemet är dock att det går för långsamt! Tanken var väl att man efter varje odlingssäsong skulle kunna dra ut resterna av innehållet och sprida på trädgårdslandet men under sommaren hände inte så mycket mer än att det sjönk ihop.

Under barmarksdelen av hösten har vi dragit dit så mycket mer att det är mer än någonsin i bingen samt att en stor del av odlingsytan också är täckt för ytkompostering, men detta innebär också att det kommer att ta ännu längre tid för marken att värmas upp och det är inte direkt ett plus eftersom odlingssäsongen är kort nog som den är där jag bor.

VAD gör man för att bli av med allt gammalt strå?

Sv: Kompostera hösilage snabbare

Du måste ju sköta det. Antingen får du vända det med jämna mellanrum eller så skulle jag fundera på någon typ av kompostmask.

Hösilage borde vara utmärkt för sån där bokashakompost eller vad det nu heter. Där använder man ju mjölksyrabakterier och det finns väl redan i ensilerat foder?

Bygg tre bingar, och rotera på treårsbasis. På tre år bryts det mesta ned till fin jord utan några större insatser från dig. På en säsong händer inte så mycket.

Vi lägger det på dynghögen och blandar med kiss, bajs och strö och då brukar det gå relativt fort.

Tänk bara på att inte ha komposten nära hus eller annat brännbart. Grannens kasserade ensilagebal började brinna på gödselstacken för några år sedan och det var bara ren tur att inte hela ladugården brann ner. Dottern hade varit ute och nattsuddat och när hon kom hem vid tre tiden på natten såg hon att det rök bakom deras ladugård. När vi kom dit slog stora lågor upp och det är ca 3-4 meter till ladugårdsväggen :crazy: Dåligt ensilage kan alltså självantända. För att minska risken så kan man dra isär balen ordentligt och blanda med gödsel och strö.

Bygg tre bingar, och rotera på treårsbasis. På tre år bryts det mesta ned till fin jord utan några större insatser från dig. På en säsong händer inte så mycket.

Instämmer.
Dessutom får det inte bli för torrt - då händer ingenting.

Blanda med gödsel (du kan blanda i mindre mängder hönsgödsel som har högt innehåll av kväve eller större mängder ko eller hästgödsel 50/50 gödsel och strå) som föreslaget det behövs kväve för att bryta ned de långa fibrerna i strået. Hiva gärna i lite jord med eller vattna med ett kompostpreparat för att få dit rätt bakterier och nedbrytare. Se till att högen hålls fuktig men inte dyngsur. Ett annat alternativ är att gräva ned både ensilage och gödsel i landen på hösten då kommer nedbrytarna "gratis", så är det nedbrutet och klart till våren när det är dags att odla .

Blanda i lite gödsel, se till att det håller sig fuktigt, rör om då och då så att nedbrytningen syresätts. Det stora problemet med trädgårdskomposter är ofta att de är för luftiga och torkar ur lätt. Men det skulle också kunna vara tvärtom, att det blir för kompakt. Jag vet inte hur man ska räkna hösilage, men med färskt gräsklipp brukar man säga att man inte ska lägga för mycket åt gången i komposten eftersom det är så kväverikt, i så fall kan man blanda ut det med sönderrivna tidningspapper. Kompost är en fråga om balans, man kan känna på lukten när den är i balans. Då ska det lukta svagt sött, inte obehagligt. Luktar det inte alls när man rör i den är det för torrt och luktar det skarpt är det för blött eller för kväverikt.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag tänkte starta en tråd för oss som fodrar utan grovfoderanalys. Hoppas att detta kan bli lite av en kunskapsbank. Mycket för att lära...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
9 320
Senast: bizzy
·
M
Foder & Strö Det är så att vi ska ta hösilage i år på en åker som är ca 1,7 hektar. Och eftersom jag bara har en o en halvhäst (ett halvblod samt en...
Svar
9
· Visningar
1 239
Senast: Invinciblestables
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?
  • Atletix