Komplikationer vid parning

MrsScabtree

Trådstartare
Hej!
Har nu kommit fram till att vi ska para vår westiehane, men varken jag/min familj eller tikägaren har erfarenhet av tidigare parning med våra hundar och jag undrar nu vad det kan finnas för komplikationer under parningen? Inte långsiktigt alltså utan själva akten. Jag har läst allt som går att läsa vad gäller SKK:s och WestieAlliansen regler för parning, jag vill alltså bara veta vad som kan gå snett.
Har hört att hanen kan "fastna " i tiken med penis. Vad gör man utifall detta skulle uppstå?
Är tusenfaldigt tacksam för svar! Vill vara så väl förberedd som det bara går. Har ni andra råd får ni mer än gärna dela med er av dem också! :love:

Sv: Komplikationer vid parning

Hanen ska fastna med penisen inne i tiken ;)
Då kan man om de blir oroliga löst hålla fast och lugna ner hundarna.
Lättast för båda hundarna är om de står ända mot ända under hängningen.
Hanhunden brukar oftast kunna sno sig om själv.
Viktigt är att de hålls lugna, då de kan skada sig om de försöker gå sin väg/ slita sig loss från varandra.

gud vad kul om det blir valpisar!
Vi ville så hemskt gärna ha valpar efter vår tik. Dessvärre var hon för trång :angel: och sedan blev hon inte dräktig (heter det så med hundar?) trots att vi testade andra metoder. Att hanen fastnar i tiken har jag uppfattat som helt normalt och därmed ett bevis på att parningen är utförd.

Jag trodde vår tik skulle vara mer villig direkt vid parning men generellt verkar många tikar vara svårflörtade till en början :smirk:

Jaha! :o , nåja det var skönt att höra, tack för infon!
Är det nödvändigt att para upprepade gånger under dagen/eller ett par dagar eller brukar det räcka med en akt?

Ni kanske har någon i närheten eller i bekantskapskretsen som har erfarenhet och kan vara med och hjälpa till? :) Eller kanske någon uppfödare.

Senast ändrad av en moderator:

west highland white terrier? känner en som tar avel på hennes tik... allt har gått bra men den senaste kullen var det bara 2 valpar.. den tredje var tyvärr död

Ni märker när höglöpet slutat. eftersom att tiken då kommer att fräsa ifrån rätt så ordentligt mot hanen ;)

Gnist skrev:
Ni märker när höglöpet slutat. eftersom att tiken då kommer att fräsa ifrån rätt så ordentligt mot hanen ;)

Inte så lite heller ;) Kommer ihåg när min Farin gick för nära syrran sin och fick en riktigt tillsägelse hehe.

Liknande trådar

Hundhälsa Jag ska till veterinären imorgon, men vill höra era tankar. Hund modell mindre, 17 kg, 35 cm hög. Väldigt fin i kroppen. 9,5 år, har...
Svar
6
· Visningar
2 761
Senast: Dino
·
Hundhälsa Jag är en tjej med stor hundvana, samt kommer ifrån en riktig hundfamilj som alltid har/haft hundar. Har aldrig haft detta problem...
Svar
8
· Visningar
5 526
Senast: vallhund
·
F
Hundhälsa Vad anser ni anses vara en oacceptabel hundhållning? Anledningen till att jag frågar är en bekant som enligt mig har en väldigt...
2
Svar
21
· Visningar
2 675
Senast: yennork
·
Övr. Hund Tänkte berätta hur det går med vår nya hund. Vi fick en 4-årig amrishane som omplacering för ca 6 veckor sedan. Den tragiska...
Svar
8
· Visningar
2 199
Senast: mandalaki
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama