Sv: Komplikatiomer vid dräktighet/ födsel
Jag hade ju lite komplikationer med mitt sto och föl. För det första så började hon att läcka mjölk vid 306 dygn. Vit prima arla mjölk! Hon satte ju även sitt juver otroligt tidigt - vi och veterinären var oroliga att hon skulle kasta.
Jag hade såklart råmjölk i frysen och hade även införskaffat frystorkad råmjölk. Hörde mig även för efter plasma så att det skulle finnas om något gick fel. Fick låna min veterinärs refraktometer för att kunna kolla hur illa det var med råmjölken vid fölning också.
Fölet kom som förväntat för tidigt och var något prematur, 22 kg vägde hon. Nappade henne med flaska med den bra råmjölken innan hon hann resa på sig, fick i henne några dl. Sen skulle hon inte ha mer. Punkt.
Ringde veterinär för att få tag på plasma, då råmjölken i mitt stos juver var helt obrukbar. Under tiden vi väntade på veterinär så fick hon diarré och blev snabbt nedkyld. Var vid gott mod och pigg, men något var helt klart fel. Jag beslutade i princip då att det var dags att åka in till klinik så fort vi fått i henne en påse med plasma, vet var ju redan på väg med den.
Under resan till Ultuna så svullnade några av hennes leder upp. När vi kommer fram så är det precis som jag trodde, antikropparna var väldigt låga, hon hade vid det här laget vattendiarré. Var dock fortfarande pigg och diade självmant. Inte heller var hon uttorkad. Veterinärerna på Ultuna sa att det var bra att vi inte väntade en sekund med att komma in, då många väntar till sista sekund och dyker upp med uttorkade och närapå livlösa fölungar.
Dom fick bo kvar på kliniken och hon fick antibiotika och en hel massa plasma. Som tur var så blev hon frisk och kry fort! Åkte in lördag och fick hämta igen på tisdagen, då hade allt återgått till normalt. Hippotrim i munnen och penicillin i skinkan i fem dagar, morgon och kväll. Hon tillfrisknade, måhända är hon liten, men idag är hon en frisk och levnadsglad tvååring.