Kompletteringsträning för ryttare

DarkInNight

Trådstartare
Jag läste en artikel förut om hur man bör komplettera sin ridträning med andra övningar för att både stärka sin ridning samt hålla kroppen i bra skick. Tyvärr har jag både glömt vad som stod och i vilken tidning det stod i.

Så, vilka muskelgrupper bör man träna?

Fram för förslag och tips!

Sv: Kompletteringsträning för ryttare

Kanske är helt ute och cyklar nu, men har för mig att de brukar rekommendera olika övningar vars syfte brukar vara främst att stärka bål, mage och rygg...:)

Jag har väldigt svag bål och därför fokuserar jag mest på att träna mage och rygg. Går främst på core-pass.
Men egentligen bör man väl träna alla muskelgrupper + kondition?
Och se till att man är jämt tränad! Om man är sne påverkar det ridningen väldigt negativt. Där
för tränar jag som sagt core och går på massage och till naprapat vid behov...

Det där med snedheten är väldigt intressant eftersom det påverkar hästen om ryttaren är sned.
Men vi brukar ofta vara dåliga på att ta hand om oss själva. Ofta blir det att man lägger pengarna på kiropraktorer till hästarna istället för en själv :o .

Ridning är ju ganska allround-träning. Men jag tycker att logiskt sett borde lår och ben bli ganska mycket tränade när vi rider.
Men, tränas t.ex fram eller baksidan av låren mest? Dvs behöver jag träna den andra sidan lite extra på gymmet?

Absolut core. Träning "inifrån och ut" ger kroppen stadga och balans. Pilates rekommenderas också. Själv brukar jag säga dans i olika former. För balans, styrka och koordination.
Ha så kul!
Hälsar ponnytanten som sitter hukad framför datorn och inte gör ett skit :) En annan dag....

Finns en ganska ny bok; Spänst & harmoni i ryttarens sits
Där finns mycket bra övningar o annat matnyttigt!
(Tack Flashlight som rekommenderade den!)

Jag simmar. Bra träning som inte sliter så väldigt på kroppen. Jag tycker att man blir ganska jämnt tränad, och man märker direkt om man "kompenserar" åt något håll, alltså blir sne. Dessutom ska det tydligen vara nyttigt psykiskt att känna känslan av tyngdlöshet. :)

Annars skulle jag vilja köra en del core-träning, då jag under mitt ridavbrott maj-augusti tappade mer än jag trodde och sitter en smula löst på unghästen för tillfället.... Någon som kan förklara lite mer vad det innebär? Gör man bäst i att gå på träningar eller kan man köpa en dvd-skiva och följa instruktioner? Ska följa tråden med stort intresse!

Jag tror att de flesta är krokiga och sneda (alltså inte mentalt nu...) och därför tror jag att det bästa är att kolla upp detta först och sedan träna. Naturligtvis måste det vara bra att träna bålen ändå, men är man sned och inte vet hur man kan bearbeta detta får hästen ändå lida...

Core-träning som så många redan skrivit är utmärkt! Jag går även på body pump för att styrketräna alla muskler på ett effektivt sätt, och försöker få in konditionsträning där jag kan/hinner/orkar (spinning eller aerobics).

Jag tror egentligen att vi stretchar för lite och att yoga eller body balance i någon form är bra för de flesta. Har själv väldigt svårt för dessa pass själv dock, otålig som jag är. Men jag går till naprapat en gång om året och blir "uträtad".

Man får hitta det som funkar för en själv, för följsamhet och mjukhet är det viktigare att vara mjuk och välkoordinerad i kroppen, än att vara jättemusklad.

Jag tror att de flesta är krokiga och sneda (alltså inte mentalt nu...) och därför tror jag att det bästa är att kolla upp detta först och sedan träna. Naturligtvis måste det vara bra att träna bålen ändå, men är man sned och inte vet hur man kan bearbeta detta får hästen ändå lida...

Jag håller med dig. Därför går jag regelbundet hos kiropraktor, mer för hästens skull än min egen tror jag...

*KL

Det finns en bok "Ryttare är också idrottare" skriven av Ulf Johansson (gammal fälttävlansryttare) som är läsvärd i de här sammanhangen. Där finns också en hel del bra tips på övningar man kan göra hemma.

Alternativt så kan man hitta Core-pass på de flesta gym och det finns dessutom ett gäng dvd med tex Pilates-övningar som kan köpa.

Det finns också en bok som heter "Pilates for the dressage rider" som är användbar :), många ganska enkla övningar, en del som ska göras i sadel, och en del på marken. Boken förklarar syftet med övningarna väldigt bra.

Det här med träning för ryttare tycker jag är ett väldigt viktigt ämne. Jag kommer ihåg när man var liten och slogs för att killarna skulle kalla ridning för sport (vilket det är)
Innan varje ridpass kan väl (nästan) alla hålla med om att man tänker på att värma upp hästen innan man sätter igång det ordentliga arbetet, för hästen kan ju sträcka sig/överandstränga sig om man inte gör det. Skaderisken ökar mycket och Hästen kommer inte att kunna prestera maximalt.
Men ryttaren då?
Under en (stolt) kort period under mitt liv värmde jag upp mig själv i tio minuter innan ridpasset och strechade, och väl på hästryggen gjorde jag några strechövningar, och jag märkte skillnad på ridningen. Man blev mycket mer lyhörd för hästen och fick mycket mer känsla, så bara en sån enkel sak som att värma upp innan ridningen borde hjälpa mycket för ens fysik, eftersom att ridning i sig är lite träning.
Det jag gjorde var att jag småjoggade utomhus i kanske fem minuter, sedan körde jag lite kvarnen och kysshopp för att få igång armarna lite och några situps på det, sen strechade jag ut armarna och insida lår+rumpa och rygg, och mådde prima och presterade toppen på hästryggen :banana:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 297
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 438
Senast: Lavinia
·
Kropp & Själ Jag har lite problem när jag ska sova, med värk kring höften typ. Jag ligger på ena sidan och då gör det inte ont, kan kännas lite när... 2
Svar
33
· Visningar
2 658
Senast: Badger
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
2 101

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka