Kompisen och flocken flyttar

acj

Trådstartare
Har nyligen fått veta att ridkompisen som jag delar stall med fått erbjudande om att hyra en gård en bit härifrån. Passar helt perfekt för henne och jag förstår henne till fullo om hon tackar ja. Ligger underbart vid en sjö, med bra hus och stall, många fina ridvägar, flera stora hagar - kort sagt idealiskt. Vet bara inte hur jag ska göra själv. I vårt lilla stall finns hennes två fullblod och min ridtravare. En liten flock som fungerar helt perfekt, aldrig några problem.

Min kompis vill att min häst ska få följa med om hon flyttar och säger att hon är beredd att hjälpa mig med allt praktiskt (in-/utsläpp, mockning, fordring, t o m ridning någon dag i veckan) för att det ska funka. Stallhyra vill hon inte heller ta ut någon. Kruxet för min del är att det är 8-9 mil tur o retur till det nya stället (har idag gångavstånd på 20-25 min eller bilavstånd drygt 5 min). Innebär att trots avsaknad av stallhyra kommer mina kostnader att öka rejält. Stallhyran är idag 550:-/mån (då ingår ingenting förutom boxplats och hage, vi sköter allt själva) men bara bensinkostnaden om jag åker till hästen 4 ggr/vecka blir på minst 1 500:- - 2 000:-/mån. Och så tillkommer då mat, skoning o allt annat.

Hur skulle ni andra göra? Flytta med och minska på "hästbesöken" och därigenom gå miste om mycket av den dagliga rutinen och kollen på hur min häst mår. Och självklart också missa mycket av ridningen. (Vore synd eftersom vi har börjat komma igång riktigt bra nu. Har haft min tjej i 4 månader och börjar bli skapligt samstämda.)
Eller försöka hitta annat stall på närmre håll, kunna behålla den dagliga kontakten men istället riskera att hon kommer i en flock som inte fungerar så bra och där jag blir mer ensam i ridningen. Fördel kanske då om man hittar ett ställe där man kan få delvis hjälp med in-/utsläpp, fodring el dyl.

Hjälp, känner mig totalt villrådig! Är jag minst egoistisk om jag låter min häst följa med fast jag förlorar en del i kontakten med henne?

Ska väl också tillägga att jag och min man börjat leta lite smått efter eget ställe på landet och kanske kan det här skynda på det hela.

Sv: Kompisen och flocken flyttar

:)Hejsan.
Jag kan nog inte säga på rak arm hur du skulle göra men en sak som jag kom och tänka på. :)
Du kanske kan låta hästen få följa med flocken och din kompis när dom flyttar. För det erbjudande du fått av henne är något oerhört vackert att få.
Och samtidigt med din man ta och leta efter ett annat boende som ligger närmare hästen.
Önskar dig all lycka till.
Mvh Xoya. :)

Kan ni inte byta tjänster? Att din kompis mockar etc för din häst 2 dagar i veckan som du kan få tid till annat och att du tar två dagar i veckan för hennes hästar när du ändå är där och rider.

9 mil är långt att åka speciellt om du ska åka varje dag men hjälps ni åt så tror jag din häst blir glad av att följa med flocken.

Lycka till!

Xoya: Ja, visst är det fantastiskt att hon erbjuder sig. Är så glad för det, ett bättre kompisskap får man kanske leta efter. Och ja, du skriver ungefär vad jag tänker. Att det kanske är det bästa att få låta min häst hänga med och så letar vi lantställe i samma trakt. Det är mycket att tänka på men förhoppningsvis ordnar det sig. Tack för inlägg!

Grusholmen: Jo, vi byter gärna tjänster, gör så redan nu faktiskt med alla sysslor. Grejen att byta just två dagar i veckan är dock för lite, skulle innebära att jag får köra fem dagar i veckan till nya stället och tyvärr, hur gärna jag än vill har jag varken tid eller pengar till det. Men självklart, de dagar jag skulle vara där skulle jag absolut ta så mycket av jobbet jag kunde för att avlasta min kompis.

Har dessutom räknat på vad det kostar om jag åker direkt från jobbet när jag slutar vid 17-tiden på dagarna och det blir ännu längre och dyrare. Från jobbet till stallet och därefter hem blir upp emot 10-12 mil beroende på vilken väg jag tar. Som jag skrev ovan - får fundera och prata lite med mannen och se om vi på mer allvar kan leta nytt ställe åt det hållet. Tack för kommentaren!

Nej, jag hade inte flyttat med om det fanns andra alternativ på närmre håll. Jag har haft mina hästar inhyrda på väldigt mga ställen genom åren och aldrig haft problem med någon flock. Så det skulle jag inte oroa mig speciellt mkt för. Och ridkompisar har det funnits många på varje ställe. Så jag ser ingen anledning till att behöva få så långt att åka till stallet. Det kommer ju bli jättedrygt i längden. Jag skulle kolla upp vilka andra stall det finns i närheten. Åk runt och titta på de olika alternativen. Jag tror säker att det finns fler bra alternativ.

Men din kompis hyr ju bara stället väl? Vad händer den dagen de flyttar? Ska du då behöva flytta igen? Det är mkt som kan hända i hyresförhållanden. Den risken skulle jag inte ta. Tänk om de (mot all förmodan) blir uppsagda ganska så omgående? Hur ska du göra då? Nej, som sagt, bra hästkompisar, bra ridkompisar och bra stall finns det många utav. Och du kan ju fortfarande umgås med din kompis även om ni inte kommer att dela stall mer.

Mm, det är hyra av stället som gäller. Och där har du ju såklart en poäng, vad händer om det inte funkar som tänkt där...

Kom att tänka på att i den lilla byn där vi nu har stall har det flyttat in en ny kille och i stallet som hör till hans gård (han har inga egna djur) hörde jag att han har funderingar på att ta inhyrningar. Kanske skulle ta ett snack med honom och kolla om det var allvarligt menat. Dessutom skulle han enligt vad jag hörde vara intresserad av att hjälpa till med utsläpp och fodring på morgnarna + att om jag inte kommer ihåg fel finns det ett utrymme under stallet (ligger i en slänt) där hästarna kan söka skydd om det är mycket dåligt väder och där man kan lägga ut extra foder för dagarna. Har jobbet för långt bort så kan inte åka och lunchfodra. Kanske, kanske det kan vara något så länge.

Ja, nu fick jag något nytt att fundera på. Ska ta vovven och gå till skogs en stund så kan jag tänka lite mer på vägen. Skogspromenader är väldigt nyttigt för hjärnverksamheten har jag hört. :laugh:

Nyfiken?

Hur har det gått? Flyttade du med kompisen eller vad hände??

Ett tag sedan tråden skapades. Jag hade inte flyttat hästen så långt bort. 2 mil per tur är max för mig.

Har avvaktat ett tag med att svara eftersom jag fortfarande inte riktigt vet hur det blir. Min kompis kommer sannolikt att flytta men hyrespapprena är inte påskrivna ännu och det innebär att hon tidigast kommer att flytta till 1 april. (Tre månaders uppsägning på nuv bostad.)

Och jag vet fortfarande inte riktigt hur jag ska göra. Har som jag ser det fyra alternativ:
1) Leta (och tro mig, jag letar febrilt) efter en liten passande hästgård som ligger lämpligt till med tanke på kompisar, jobb mm samt efter ytterligare en häst som funkar ihop med min tjej.
2) Stanna kvar där jag är och tillfälligt i alla fall hyra av tjejen i stallet bredvid som har islandshästar. Problem dock då de har helt olika matbehov jämfört med mitt varmblodssto samt att de är ute dygnet runt - även på vintern - om det inte är total storm, mer än 20 minusgrader eller liknande. Helt OK för dem men är osäker på om det funkar med min häst. Hon kan ju inte gärna stå inne själv i stallet.
3) Följa med min kompis åtminstone över sommaren och ta omaket med lång restid till stallet och se vad som händer under tiden.
4) Leta reda på ett helt annat stall med hästar som har ungefär samma behov av mat mm som min. Och kanske även lite bättre möjlighet att få fler ridkompisar, t o m en belyst ridbana om man har tur.

Ja, så ser det ut just nu. Ingen som har en hästgård till övers i Jönköpingstrakten antar jag?

M a o är jag fortfarande lika villrådig men hoppas att det reder ut sig under de månader som är kvar innan ev flytt för kompisen sker.

Kolla annonser överallt. Jag vet tyvärr ingenting om stall i Jönköpingtrakten men det borde finnas stall.
Sen undrar jag vad du menade med "matbehov"? Varför kan inte din häst stå ute dygnet runt? Om den är frusen får den väl ha täcke på sig så den klarar sig. Annars har jag inte stött på någon häst som inte klarat av att stå inne ensam. Eller jo, det var en 24 åring men hon är en annan historia (:rofl: minnen kom tillbaka nu).
Det går alltid att vänja hästen, oftast räcker det med att den ser hästar ut genom fönstret. Om din häst kan vara inne ca 9 tim om dygnet, dvs ca 21-06 så ser jag inget hinder att din häst står där.
Min gamla foderhäst fick stå helt ensam i 4 veckor i ett stall, dygnet runt pga skada. Han hade inget problem med det, han kunde se hästar genom fönstret. Boxen hade inte några galler så han hade kunnat klättra över men det gjorde han inte.

Jag hade i din situation flyttat över till islandstjejen och kollat så hon kunde hjälpa till att ge mat morgon och kväll i samband med ut/insläpp alt gett själv. Antar att islänningarna har fri tillgång till hö eftersom de står på lösdrift? Är det fri tillgång så kan hon äta och hålla sig varm genom att äta.

Det jag menar med matbehov är just vad du skriver om i slutet av ditt inlägg. Islandshästarna har inte fri tillgång till mat. Hade de haft det skulle det inte varit något större problem. Dessutom får de bara mat morgon och kväll - ingen lunchfodring eller så - och jag är tveksam till om jag vill ha det så. Kanske skämmer jag bort min häst men tycker hon ska ha (som hon har nu) jämn tillgång med mat under dygnet. Fodrar man vid sju-åtta på morgonen tycker jag det är för länge att vänta till framåt sex/sju/åtta på kvällen med nästa fodring.

Täckar henne gör jag förstås nu på vintern och ibland även övrig tid om vädret är för j*kligt. (Hällande regn, horder av svidknott...)

Det där med att stå ensam inne kanske funkar - även här är det kanske jag som är larvig men känns inte riktigt bra att göra så. En stund är väl OK men halva dygnet, nja jag vet inte.

Synd att du inte har en hästgård på lut åt mig men man kan ju inte begära allt av er bukare. ;)

Den här tramsiga hästmatten tackar i alla fall för synpunkterna. :)

Aha, det var inte så bra att de hästarna inte fick fri tillgång, islänningarna har faktiskt exakt samma behov som alla andra hästar eftersom det är samma djur! :mad:
En häst ska ju fodras 3-5 ggr om dagen om den inte går på fri tillgång till hö.

Vi har iallafall lediga stallplatser i vårt stall. 9 boxar, 3 upptagna. Alltså 6 lediga boxar :p Men jag bor nog lite för långt bort från dig.

Hoppas du hittar en lösning snart.

Vill ju inte lägga mig i för mycket hur grannen sköter sina hästar så länge de inte mår direkt dåligt men jag tycker det ska vara precis som du skriver - fri tillgång eller fodring med lagom mycket mängd och lagom många tillfällen vilket jag inte anser att ett par gånger per dygn är.

Synd att du bor så långt från Jönköping, blir nog lite väl mastigt att åka till Varberg (tror jag det stod att du bodde) för att sköta och rida häst. :D

Fortsätter att fundera...

Vems är stallet ni står i nu? varför inte försöka få dit nån annan så slipper du flytta hästen alls? Eller är det hennes?

Jag hade inte flyttat min häst så långt ifrån mig. Jag hade hellre sökt mer närliggande stall.

Jaha, nu är det definitivt. Min kompis har skrivit på hyresavtal och flyttar till 1 april.

Lobell och Sar: Nej, vi hyr stallet tillsammans - min kompis med sina två fullblod och jag med min ridtravare. Det innebär ju alltså att när kompisen flyttar är jag ensam kvar i stallet. Innan jag kom in i bilden och skaffade häst försökte hon få dit hyresgäster men tydligen var det svårt. Ligger inte så bra till om man inte kan åka bil. Stallet är ganska litet (4 boxar) och inte särskilt modernt (inget varmvatten, ingen spolspilta, ingen ridbana/ridhus) men har däremot fantastiska ridvägar i skogen samt kanonbra hagar. Tanken att få tag på någon annan har funnits och det kanske är värt ett försök att lägga ut en annons. Ska fundera lite till på det. Eller så gör jag som Sar skriver - letar reda på en plats i annat närliggande stall.

Lugnar mig till efter helgerna och därefter ska jag ta tag i det på allvar.

Tack alla för råd och tips!

PS. Någon som vet med sig att de har en plats i Jkpg-trakten för ett lågrankigt ridtravarsto och en matte som inte har så stor erfarenhet men som jobbar hårt för att få det - välkomna att höra av er. Lite "rädd" för stora "flashiga" ställen men gärna ett mindre med förstående hästägare som har tålamod med oss. DS.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 851
Senast: Lavinia
·
Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
2 013
Senast: Inte_Ung
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 898
Senast: mamman
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 856

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka