En nära vän till mig har skuldsanering sedan fyra år (så har ett år kvar) och har ett nollavtal, så betalar ingenting. Han har permanent sjukersättning. Av en slump (jag såg en räkning som låg framme) fick jag nyligen reda på att han tagit ett blancolån på 50 000. I samma veva köpte han också en ny mobil på avbetalning. En mobil i 15 000-kronorsklassen. Han har barn i skolåldern som tycks fått ovanligt många och dyra prylar det senaste. Jag är allvarlig oroad över att han återigen kommer att hamna hos Kronofogden, men hur, om alls, tar man upp sådant här med en kompis? Det känns inte särskilt bekvämt då jag har en annan ekonomisk och delvis social situation (är på intet sätt rik, men vi pratar det klassiska mamma, pappa, barn, villa och två normala inkomster). Jag är rädd för att framstå som en privilegierad moralkärring. Kan man säga "Du, jag såg en räkning hos dig för ett tag sen. Har du tagit ett blancolån?" eller ska man låta det vara? Till saken hör att han är en person med väldigt stor integritet och stolthet, så jag är rädd att han ska känna sig kränkt. Han är ju en vuxen person och får göra som han vill givetvis, men jag skulle förstås önska att han inte hamnade i skiten igen med ny utmätning och i att behöva förklara för barnen etc.