Kompis eller inte??

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Axxxxa
  • Startdatum Startdatum
A

Axxxxa

Hur viktigt är det för ett föl att ha andra föl att leka med under sina första 6-8 månader?

Alltså jag menar måste man se till att det alltid finns 2 föl så det får sällskap av varandra för att de ska få en bra uppväxt?

Vad blir skillnaden på ett föl som går själv med sin mamma och andra ston utan föl och ett föl som har andra föl att leka med?

Sv: Kompis eller inte??

Det är klart att det är trevligt om man hittar ston som accepterar varandras föl så att fölungarna kan gå tillsammans. Men någon absolut nödvändighet tycker jag inte att det är under de första månaderna.

Jag hade ingen kompis till min fölunge de första 6 mån. Efter avvänjningen släppte jag honom på lösdrift med andra jämnåriga. Han är, och har hela tiden varit, en väldigt trevlig individ. Men det ska sägas att både mitt sto och "lekfarbrorn" tyckte det var rätt skönt när han väl åkte för han var rejält busig mot slutet. :D

Men visst, det är absolut trevligast om de har jämnåriga att umgås med redan under de första månaderna.

Absolut nödvändigt om man vill maximera möjligheterna att avla fram trevliga hästar.
Redan innan 1 månads ålder söker fölen kontakt med varann, och leker på sina villkor.

Det är väl det mest optimala om man kan ha några jämnåriga i flocken men ibland är det lite tjurigt att få till.

När min 07:a föddes hade jag bara hans mor och min då 3-åriga Welsh Cob sto som flock...dom stod då hos syrran. Welshen var en underbar lekkamrat med den lille...Vid ca 6 månaders ålder tog jag hem hela gänget och introducerade ett russto med ett jämngammalt föl och jag blev förvånad hur lite dom busade. När Rocket var 1 år gammal tog jag hem en 4-årig hingst (shettis) och då blev det liv i luckan och denna shettis har väl stått för hela grundfostran, egentligen. Jag är övertygad om att den grabben lärde min Paintkorsning att vara artig och lyhörd, kort sagt...en trevlig individ!

Idag är Rocket 3 år och mycket väluppfostrad, lätthanterlig och stark.

Hade jag haft möjligheten till en jämnårig kamrat till min häst när hon var liten hade jag helst haft det , men mitt föl som nu är en urtrevlig 2 åring växte upp med äldre bara. Men den äldre var först en shettiskorsning som var lekfull men unghäst inte föl. Jag har sett unghästar som växt upp med jämnåriga och dem är verkligen inte lika enkla som min konstigt nog att hålla på med ? Men det kan ju ifs vara ägarnas fel med.. Men det optimala är ju jämnåriga kompisar. Går det inte så är det som det är, har funkat bra för mig iaf.

Kan bara hålla med CK och Masse. Det är oerhört viktigt för fölen, framförallt hingstföl som är något mer lekfulla. Jag fick två hingstföl i slutet på april. Båda började leka hej vilt redan vid 2 1/2 veckas ålder. De blir mycket modigare att utforska saker när de är två, t e x vår åkgräsklippare i hagen, än när bara en är i hagen. Just nu har jag bara den ena hemma p g a att den andra lille krabaten är med sin mamma på betäckning samt träning inför premiering. Jag ser direkt på den lille övergivna stackaren här hemma hur glimten i ögat sänkts och hur han mest terroriserar sin mammas svans just nu. Som tur är kommer de andra hem i mitten på juli ifall stoet blivit dräktigt. :)

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 035
Senast: Ketrawzc
·
Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 077
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 742
Avel Här blir det inga föl i år, så får njuta av alla era fölbilder och se fram mot nästa år :) Tänker att det finns fler som jag, som...
23 24 25
Svar
481
· Visningar
58 019

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka