kompenserade foder

Miss Sixty

Trådstartare
Min häst får en bra fungerande foderstat men skulle behöva något som kompenserar nu när hon ska igång och tävla mycket och jag har funderat på Hippo Müsli Tävling eller Fibergi elit?

Hennes foderstat just nu är:

Morgon:
1½kg Hippo basic, 3kg hö

Lunch:
2kg hippo basic, 4kg hö

Middag:
1½kg hippo basic, ett kraffmått betfor, mineraler, vitminer + 2kg lucern hackad strå

Höet kan blir mer ibland få hon är svår att hålla i hull så hon får de hon kan äta.
 
Sv: kompenserade foder

Hon står ju redan på ganska mycket krafftfoder. Du kan ju byta ut en del mot ett mer energiriktfoder. Ett annat alternativ är att lägga till betfor. Det ger en uthållighet pga fiberhalten i betfor.
 
Sv: kompenserade foder

Hon får redan betfor sen ska jag kanske till lägga att det är en häst på 180cm som är svår att hålla i hull
 
Sv: kompenserade foder

min spontana tanke är att hästen borde få MYCKET mer hö.
helst ett mål mat till om dagen (hö).

min svårfödda gick upp å Hippo Alfa

sen har de något super-g (fibergi), som ska ge mer energi.
tål den inte havre?

Hippo Basic var jag inte så supernöjd med i "hull-synpunkt", hästen verkade inte gilla det så mkt heller... (men det är ju olika!)
 
Sv: kompenserade foder

Hur mycket vill du ha upp foderstaten? (mj och smrp).

Med så mycket kraftfoder redan hade jag nog inte hållt på och laborera i onödan, utan tillsatt det jag ansåg behövde kompletteras.
 
Sv: kompenserade foder

7kg hö o 2kg Lusern, tycker jag låter väldigt lite grovfoder

Varför ge så mkt kraftfoder o lite grovfoder?
 
Sv: kompenserade foder

Hon får redan betfor sen ska jag kanske till lägga att det är en häst på 180cm som är svår att hålla i hull
Betydligt mer grovfoder till att börja med (ligger nu väldigt nära minimigivan på 1,2 kg/100 kg kroppsvikt). En så stor häst bör få åtminståne 12-15 kg grovfoder (herregud, mitt varmblod på158 cm och ca 500kg får nästan 12 kg grovfoder och då tränas den inte hårt). Måhända foderstaten fungerar, men välbalanserad är den inte med avseende på kraftfoder respektive grovfoder.
Täck så mycket som möjligt med grovfoder, täck upp med eventuellt kraftfoder om det behövs.
 
Sv: kompenserade foder

- ge en ordentlig giva hö på kvällen (snällare mot hästens mage och din plånbok än att ge 5 kg (!) kraftfoder
- varför inte lite vanlig hederlig havre om du vill lägga till något ytterligare kraftfoder, men då skulle jag minska lite på hippon. Absolut inte fler kilon kraftfoder.
 
Sv: kompenserade foder

Höet kan blir mer ibland få hon är svår att hålla i hull så hon får de hon kan äta.
Uppfattar jag det som att hästen inte vill äta mer hö?

Får hon inget hö på middag/kväll?
 
Sv: kompenserade foder

min spontana tanke är att hästen borde få MYCKET mer hö.
helst ett mål mat till om dagen (hö).

QUOTE]

Hon får 12kg om dagen mer äter hon inte skulle hon äta mer så får hon de men detta kom vi fram till när hon stog på fri tillgång
 
Sv: kompenserade foder

Ojsan hlömde kvällsmaten:p

Hon får 5kg hö på kvällen/natten
Ja då börjar det ju likna något i alla fall. Men jag undrar nog om du verkligen behöver lägga på mer kraftfoder ändå? Har du provat att inte göra det? Nu vet jag inte vad du tränar för något, men den mängden kraftfoder borde räcka till en häst i elitträning och då talar vi om galoppörer som går löp och travare i tävlingskondition. Kanske ska du låta det vara och se vad som händer utan att du ändrar fodergivan. Kanske kunde du ge betfor som är ganska energirikt eller olja som är ren energi om det är så att hästen blir slö eller smal (läs smal, inte tappar muskler).
 
Sv: kompenserade foder

min spontana tanke är att hästen borde få MYCKET mer hö.
helst ett mål mat till om dagen (hö).

QUOTE]

Hon får 12kg om dagen mer äter hon inte skulle hon äta mer så får hon de men detta kom vi fram till när hon stog på fri tillgång

ah såg att du skrev till de där 5kg sen :p DÅ reagerar jag inte på givan!!! :)

men testa Hippo alfa istället för 1kg basic så ska du se att pålle tjockar på sig!!!
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 205
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej! Har en ridtravare född 09, sto som behöver gå upp i vikt. idag äter hon: 8kg hö med bra värden 2,5 kg lucern 20ml potatisprotein...
Svar
18
· Visningar
1 441
Senast: Dopy
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 781
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Hej! Jag sitter i valet och kvalet om vilka foder slag jag ska använda och hur mycket till min lite magra häst. Höet vi har att tillgå...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 511
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp