Kompensera saltsten?

C

Connemara_Lover

Hej!
Min ponnys saltsten har precis tagit slut, och det var då jag började grubbla på det... Kan man ge vanligt Jozo salt utan jod i maten så att det kan kompensera saltstenen, eller måste man köpa riktigt som finns i hästaffären? :confused: Min kompis har gett sin häst vanligt salt i maten då han slickade för mycket på sin salsten.

Tacksam för svar! :smirk:

Anna :D
 
Det kan du absolut göra! Men köp så stor förpackning som möjligt, det blir så dyrt annars... ;)

Jag köper grovsalt (tror att det är Jozo...) i påse, 2 kg. Kostar ca 8:- på Willys.
 
Jag ger 1 msk/dag (ca 20g) på vinterhalvåret.

Hade tänkt ge 2 msk nu på sommaren, men hon vägrar äta betforen jag tänkt blanda det och vitlöken i, så jag hoppas att hon får vara med och dela på saltstenen i hagen... (Hon är väldigt ranglåg och den drygaste av hennes "kompisar" har en förmåga att parkera sig vid den.)
 
Det är väldigt olika hur mycket salt man ger sin häst. Det beror även på vad hästen utfört, går på bete etc.
Mina hästar får 40 gr/dag, när de gått löp får de 80 gr, dagen efter 60 gr för att senare återgå till sina vanliga 40. Det fungerar kanon på mina.
 
:idea:

Problemet är bara var jag ska sätta den så att den inte regnar bort... Den andra är behändigt och enkelt ställd på ett brofundament, men om det ska vara nån vits lär vi ju ha den andra en bit ifrån men inte för långt bort.
 
vi har satt upp våran på en trädstam å det funkar bra för oss, dom stora värkar ju inte direkt regna bort, eftersom att dom finns kvar ett bra tag... :)
 
Ok! Men då ger jag vanligt grovsalt, Jozo utan jod... Det borde funka hoppas jag :d Jag börjar ge 1-1,5 mtsk så länge...

:D
 

Liknande trådar

Hundträning Hej alla hundmänniskor! Jag skulle behöva råd! Har precis blivit jourhem åt en 4 årig kille från Rumänien då de som adopterade honom...
2
Svar
33
· Visningar
3 836
Senast: Myrten
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 299
Hästvård Hej! min ponny står inne några få timmar varje dag men på den tiden slickar hon jätte mkt på sin salt Sten. Hon har slickat upp halva...
Svar
9
· Visningar
1 403
Senast: a1agnlju
·
Träning Hejsan! Kort bakgrundsinfo: jag är 18 år gammal, ridit på ridskola i 11 år och har diagnosen autism nivå 2 vilket avsevärt försvårar...
Svar
15
· Visningar
2 315

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Utställnings frågor
  • Avels fråga
  • Köpa stamtavla av uppfödare?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp