Kompensatoriska överben

ette

Trådstartare
Hej,

Jag har en fråga till alla er häst kunniga där ute! Jag har en sjuåring som har mkt speciella framben. Hon har ganska stora överben på insidan av båda fram plus två mindre på utsidan. Alla dessa sitter precis under knät. En vet har hon dessa pga en mindre paralellförskjutning och detta är kroppens sätt att kompensera. Enligt förra ägaren har hon haft de två på insidan sedan unga år. De två mindre på utsidan uppkom inom ett halvår efter ägarbytet.

Hästen rids inte särskilt hårt och har under denna tid haft flera viloperioder där den inte ridit alls pga upptäckten av dessa två nya överben. Hon har aldrig varit varm, halt, öm eller svullen av något av överben.

Men man blir ju orolig, jag har pratat med min veterinär och hon säger att så länge hon inte är varm, öm, halt så är det bara att rida på.

Vad har ni för erfarenheter av hästar med dessa typer av överben, fungerade hästen till varierad ridning? (Skog,hopp och dressyr) detta på en hobbynivå.

Vad en sådan häst håller för är väldigt individuellt. Men rent generellt så har en sådan häst sämre hållbarhet e
än en som är korrekt.

Vad en sådan häst håller för är väldigt individuellt. Men rent generellt så har en sådan häst sämre hållbarhet e
än en som är korrekt.
Varför tror du det?
Min erfarenhet är att de kompensatoriska överbenen kompenserar den avvikande benställningen ganska bra och jag har inte sett någon direkt skillnad i hållbarhet heller.

Varför tror du det?
Min erfarenhet är att de kompensatoriska överbenen kompenserar den avvikande benställningen ganska bra och jag har inte sett någon direkt skillnad i hållbarhet heller.
Alla så pass unga hästar jag sett med det, kanske ett tiotal under åren har alla fått sluta sina dagar p g a det. Ofta innan de fyllt tio.
Plus att veterinär har avrått från köp när det handlat om rena ridhästar. Men det är ju trevligt om du har andra erfarenheter och kanske av fler hästar.

Liknande trådar

Hästvård Hej! För 2 veckor sen hittade jag min häst lite svullen/gallig på insidan av sitt ena framben. Svullnaden är mjuk och bara ytterst liten...
Svar
7
· Visningar
1 280
Senast: Sirap
·
Hästvård Min häst slog sig i hagen och fick ett överben utsidan på frambenet. Har varit oömt och kallt under flera månader. Härom dagen slog...
Svar
14
· Visningar
1 329
Senast: Noranovala
·
Hästvård Hej! Är kanske något onödigt smånojjig nu. Har haft häst i knappt 1års tid så hästägare grejen är något nytt för mig när det kommer till...
Svar
3
· Visningar
969
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 508
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Kids edition - del 4
  • Säng
  • Vad gör vi? Del CCV