Kommunen säger upp avtal med Juringe ridsällskap

Kommuen säger upp avtalet med Juringe ridsällskap för att frigöra fler ridskoleplatser.
– Det här drabbar flickors idrottande, säger Pernilla Wallin på Juringe ridsällskap.

Men, har jag förstått det här rätt?

På samma anläggning finns det två verksamheter (olika föreningar): En ridskola och en förening för privathästar (Juringe) med plats för 15 hästar. Nu vill kommunen öka antalet ridskoleplatser i kommunen och säger därför upp avtalet med den föreningen för privata hästar. Juringe säger då att detta drabbar flickors idrottande? Jag får inte ihop matematiken: Om Juringe har de 15 boxarna så gynnar det ca 15 personers idrottande. Om ridskolan har de 15 boxplatserna gynnar det (i runda slängar) 270 personers idrottande om 15 hästar går 3 lektioner om dagen, 6 dagar i veckan. Nu skrev jag med vilje personer istället för flickor. Hur är det då negativt för flickors idrottande om 15 hästägare behöver leta ny stallplats för att 270 pers ska få chansen att rida på ridskola?

– Åter igen missgynnas flickors idrott. I det idrottspolitiska programmet står att barn ska ha rätt till både träning och tävling. Inom ridsport är det ofta så att den som vill utvecklas och rida flera gånger i veckan skaffar egen häst, säger Pernilla Wallin, ordförande i Juringe Ridsällskap.
Läser man hela citatet så är det nog flickors mer omfattande idrottssatsningar hon fokuserar på. Så egentligen kritiserar hon kommunen för att fickors spetsidrottande nedprioriteras, men bortser ifrån att det är till förmån för flickors breddidrottande.

Lite mer slagkraftigt att säga att flickor missgynnas än att elitsatsare missgynnas?

Kan definitivt förstå hur de väljer att satsa på ridskolan i stället för på privathästar på anläggningen.
Jag skulle inte ens vilja stå på anläggningen. jag vill kunna rida ut i skog och mark när jag rider, det här ligger precis vid Kungens Kurva med alla shoppingbutiker och bostadshus runt hörnen... Det finns betydligt bättre lämpade platser att ha sin privathäst på i södra sthlm ...

Läser man hela citatet så är det nog flickors mer omfattande idrottssatsningar hon fokuserar på. Så egentligen kritiserar hon kommunen för att fickors spetsidrottande nedprioriteras, men bortser ifrån att det är till förmån för flickors breddidrottande.

Lite mer slagkraftigt att säga att flickor missgynnas än att elitsatsare missgynnas?

Det är precis så jag tolkar det också. Som ett slagträ för att de vill ha kvar det de haft under en längre tid. Men att de egentligen struntar i breddidrottandet, bara deras privathästar får stå kvar.

Kan definitivt förstå hur de väljer att satsa på ridskolan i stället för på privathästar på anläggningen.
Jag skulle inte ens vilja stå på anläggningen. jag vill kunna rida ut i skog och mark när jag rider, det här ligger precis vid Kungens Kurva med alla shoppingbutiker och bostadshus runt hörnen... Det finns betydligt bättre lämpade platser att ha sin privathäst på i södra sthlm ...

Oj! Är det såå dåligt läge?! Obegripligt att man vill stå där med sin häst!

Nåja, de har ju ett naturreservat runt knuten, men miltals med ridvägar finns det ju såklart inte. Och precis som på många andra ställen får man samsas med andra motionärer, men det finns ju markerade ridstigar i skogen bakom. Och anläggningen ligger bakom Kungens kurva, så just det området märker man inte av.

Frågan är väl också hur många av de 15 privathästarn aom nyttjas av just flickor och för idrott. Det skulle förvåna mig om inte flera hästar ridas frmst av äldre kvinnor (och män) och en del med inriktning på motion och komma ut i naturen.

Det känns också väl melodramatiskt att hänvisa till barnkonvention för att kommunen inte tillhandahåller stallplatser för privatryttare. Visst är det tråkigt för klubben,/de uppstallade, det är det alltid när folk förlorar sin stallplats.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Ridskolor i Huddinge vittnar om eftersatta lokaler och brister i ridhusen. Samtidigt sägs avtalet upp för Juringe ridsällskaps lokaler...
Svar
0
· Visningar
114
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter I flera år har Lomma ridklubb väntat på ett nytt avtal från kommunen. Nu börjar tålamodet ta slut. ”Om de inte är intresserade av att...
Svar
0
· Visningar
486
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter I dagarna har det blivit klart. Ulricehamnsbygdens ridklubb har efter flera års väntan fått ett nytt avtal med kommunen. Men redan nu...
Svar
0
· Visningar
549
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka