Kommunal äldreomsorg - när något händer en helg

:eek:

Du menar alltså att om något allvarligt inträffar så har du ingen aning om vad du ska göra??? Jösses

Vidhåller - ring politikerna! De har yttersta ansvaret
Vi har en krishanteringsplan, dock står det klart och tydligt i den under
"för dig som medarbetare"
kontakta alltid
* vardagar: enhetschef eller dennes ställföreträdare.

kontakta alltid
Då får du höra med chefen vad som gäller andra tider.

Plötsligt blev det skönt att jobba privat. Nu jobbar ingen utanför 6.20-16 men jag vet att jag kan höra av mig till chefen 24/7 faktiskt.

kontakta alltid
Det är kanske en jour som kontaktas helger, som Securitas eller liknande ? De i sin tur kontaktar berörda chefer på helg.

För något nummer har du väl att ringa helgdagar?

kontakta alltid
'Något behöver hanteras akut av någon med mer befogenheter än folk på plats har' innebär väl inte nödvändigtvis att det är aktuellt att ta till krishanteringsplanen. Den kan behövas också, men inte alltid.
Däremot tänker jag att om det är aktuellt att använda krishanteringsplanen så har nivån 'ring jourchef e.dyl.' alltid uppnåtts.

:eek:

Du menar alltså att om något allvarligt inträffar så har du ingen aning om vad du ska göra??? Jösses

Vidhåller - ring politikerna! De har yttersta ansvaret
Här är en relaterad fråga som också är intressant, nämligen vad de på plats har för befogenheter. Det påverkar ju också när det behövs att man kan ringa en chef. Jag kan tänka mig att det inte är alla ställen som man kommunicerar tillräckligt tydligt om den frågan heller. Vad förväntas man kunna lösa på egen hand och inte.

I en del situationer kan man behöva göra en del man inte skulle gjort annars bara under den tiden som det tar för chefen att ordna hjälp även om hen svarar på telefon omedelbart. Eller att man behöver reda ut en del akut hantering som har prioritet innan man ens har händerna fria och kan avsätta tid för uppgiften 'ringa chef'.

Hos oss när det gäller på kommunens boenden så är jour-sjuksköterskorna officiellt vår arbetsledning utanför kontorstid. Alltså ska vi ringa dem om vi behöver ledning.

I den större kommunen jag jobbar i nu så finns chef i beredskap alltid att få tag på. I den mindre kommunen jag arbetade i tidigare hade vi privat nummer till närmsta chefen i nödfall, men löste saker och ting själva oftast ändå.

Beror på vad ärendet gäller.
Antingen hemsjukvården, 112 eller chefen skulle jag säga.

Jag jobbar visserligen på sjukhus. Men om något allvarligt händer, som i sig inte direkt rör en sjuk patient, kan jag alltid ringa min chef. Även om hon har semester eller är ledig. Kan hon inte svara direkt, så är jag säker på att hon skulle återkomma så fort hon har tillfälle.

<snip>
Jag jobbar visserligen på sjukhus. Men om något allvarligt händer, som i sig inte direkt rör en sjuk patient, kan jag alltid ringa min chef. Även om hon har semester eller är ledig. Kan hon inte svara direkt, så är jag säker på att hon skulle återkomma så fort hon har tillfälle.

Fast om byggnaden brinner och maste evacueras och man har ringt nodnummret sa kan man ju inte vanta pa att chefen aterkommer sa fort hon har tillfalle ... det finns situationer dar man maste fa tag pa nagon med ansvar NU.

Jag jobbar som EC i kommunal omsorg. Vi har inga förväntningar på oss att vara tillgängliga utanför vanliga kontorstider men vi har däremot tillgång till Trygghetsjouren. Trygghetsjouren ska utanför kontorstid kontaktas av medarbetarna i alla ärenden man hade behövt chefsstöd på kontorstid, dvs allt från extremt allvarliga händelser till att personal behöver beordras in.
Jag tycker det låter fullkomligt barockt att det inte finns någon att kontakta över huvud taget. Lika märkligt tycker jag att det är att jour-ssk har arbetsledande ansvar utanför kontorstid, de kan möjligtvis vara bra bollplank i medicinska frågor men de har ju ingen chefserfarenhet och jag hade inte känt mig trygg som medarbetare med det.

Bedrivs dygnet-runt-verksamheter måste det finnas tillgång till kompetent arbetsledning dygnet runt.

Liknande trådar

Tjatter Är det någon som ska jobba inom äldreomsorgen i Norge i sommar? Hur gjorde ni för att hitta jobb och boende där? Hur länge ska ni vara där?
Svar
3
· Visningar
557
Senast: Sebastian
·
Kropp & Själ Jag har tidigare i ungvuxen ålder endast varit i kontakt med kuratorn på vårdcentralen vilket tyvärr inte fungerade under 2023-2024. Tog... 3 4 5
Svar
81
· Visningar
3 188
Tjatter Ok kära bukefolket låt mig delge er ett dilemma som jag just nu befinner mig i. Kände redan i helgen att jag började bli risig. Sonen... 2
Svar
27
· Visningar
2 274
Senast: lilstar
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
3 543
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • En tråd om bäddar
  • Pankreatit hos hund?