Min son som fyller åtta om någon månad har varit hos speciallärare och gjort tester i svenska och matematik. Idag hade vi återkoppling och läraren berättade att han gjorde testerna med lillfingret utan att koncentrera sig särskilt och att testerna ändå visade att han ligger på en hög nivå för åk 3. Han går alltså i åk 2.
Jag funderar på vad det kan innebära inför framtiden. Jag var själv väldigt tidig men upplever att de andra kom ikapp någon gång på högstadiet/gymnasiet. Jag hade ganska bra betyg i gymnasiet men inget exceptionellt och lyckades därefter trassla mig igen en juristutbildning med godkänt i genomsnitt. Jag har funderat på om det handlade om att jag aldrig lärt mig någon studieteknik men å andra sidan kan man ju inte skylla på det år efter år så jag tror inte det främst handlar om det.
Alltså, är det vanligt att barn som har väldigt lätt för sig tidigt har en högre intellektuell förmåga/kapacitet eller kan det likaväl handla om att de helt enkelt bara är tidiga?
Jag funderar på vad det kan innebära inför framtiden. Jag var själv väldigt tidig men upplever att de andra kom ikapp någon gång på högstadiet/gymnasiet. Jag hade ganska bra betyg i gymnasiet men inget exceptionellt och lyckades därefter trassla mig igen en juristutbildning med godkänt i genomsnitt. Jag har funderat på om det handlade om att jag aldrig lärt mig någon studieteknik men å andra sidan kan man ju inte skylla på det år efter år så jag tror inte det främst handlar om det.
Alltså, är det vanligt att barn som har väldigt lätt för sig tidigt har en högre intellektuell förmåga/kapacitet eller kan det likaväl handla om att de helt enkelt bara är tidiga?