Kommer ni låta betäcka era ston 2012?

Fenestra

Trådstartare
Man hör att många funderar på att inte betäcka eller betäcka ett färre antal ston i år pga den dåliga marknaden.
Tänkte höra hur ni här på bukefalos funderar på att göra?

Kommer ni betäcka och isf alla ston eller ett par stycken?

Vilken ras har ni?

Av vilken anledning betäcker ni färre?

Om ni låter betäcka alla ston har ni isf sålt de unghästar ni har till salu?
Hur planerar ni att göra nästa år när fölen kommer om ni inte sålt ngr unghästar?

Kommer ni låta stona vila, ridas eller låna ut dem/magen?

Sv: Kommer ni låta betäcka era ston 2012?

svarar själv

Vi kommer låta betäcka ett av två ston. Ev det andra stoet men troligen inte.

Vilken ras har ni?

SWB

Vi betäcker egentiligen inte färre än vanligt då det andra stoet är nytt och kommer hit i slutet av månaden. Hon är tänkt som ridhäst ett par år.

Jag hade en unghäst till salu ifjol och han är såld.
Hur planerar ni att göra nästa år när fölen kommer om ni inte sålt ngr unghästar?
Vi väntar två föl i år och om de ska säljas avgörs av kön. Får vi två stoföl ska de sparas och hingstar är till salu. Får jag sålt de som isf ska säljas så låter vi betäcka 3 ston 2013 men får vi två stoföl i år som vette katten om jag inte låter betäcka 1 eller max 2 ston 2013.

Kommer ni låta stona vila, ridas eller låna ut dem/magen? Det sto som ej betäcks ska ridas och om det blir så att ngr ston inte betäcks 2013 så rids de.

Alla kommer betäckas, har tre och funderar på ett fjärde.

Vilken ras har ni?
Am Quarter och ev Paint

Hade inga föl förra året (skulle fått ett) så jag betäcker fler ;)

Ja, och har intressenter på årets ofödda.

Det får man ta ställning till då beroende på marknaden. Skulle det vara helt dött så låter jag bli att betäcka eller betäcker färre, men handlar det mest om att jag inte velat sälja till lägre pris/fel köpare så sätter jag hellre avkommorna i träning och betäcker om.

Nej som sagt, avelsstona betäcks.

Jag betäcker ett sto. Alla tre är dräktiga inför våren.

Vilken ras har ni?
Morganhäst

Ett sto ska åter i träning och det andra stoet behöver viloår.

Ja, och två av fölen som kommer är bokade.

Betäcker två ston då.

Ridas.

Minskar på antalet och betäcker nästan bara de som "måste". Ett travsto p g a ålder blir troligen hennes sista föl. Ett treårigt SWB sto för att hon ska få ett år tillgodo när det gäller kvaliten m m. Ett fullblodssto för att hon behöver stöd av travstoet när de ska till station. De har blivit superkompisar så fullblodet klarar sig inte utan sin kompis. Tyvärr finns inte tillräckligt bra fullblodshingstar att till i Sverige så det blir SWB avel på henne.
Ev ett travsto men det beror på hur det går med årets fölning.

Vilken ras har ni?
SWB, varmblodig travare och fullblod

Ingen efterfrågan på SWB hästar längre, ingen köpare är beredd att betala vad det kostar mig att ta fram dem. Ett av travstona har magen bokad av en annan i år, ett annat är utlånat redan och det tredje då beroende på hur hennes fölning går i år.

Kommer att vila, ridas alt säljas/bytas mot travston.

Har ju bara mitt gamla halvblodsto, har inte beslutat hur jag ska göra än.
Hon blir ju 22 i år så jag funderar på att pensionera henne efter detta fölet.
Om årets föl blir en hingst är det ju lockande att betäcka en sista gång och hoppas på att det blir ett sto som jag i så fall kommer att behålla själv.
Det är ju inte särskilt lätt att sälja häst nu för tiden. Om jag inte betäcker
om ska hon bara få ha det bra sina sista år, lugn och ro utan småttingar som
ska passas hela tiden.

Har två ston och ska troligtvis betäcka ena och sälja det andra.

Vilken ras har ni?
SWB

Betäckte inte alls förra året. Förr förra betäcktes andra stoet som kastade i slutet av januari.

Inga unghästar till salu. Har inte planerat betäcka nästa år.

Vila/ridas. Betäcker pga egen graviditet.

Jag har generationsskifte i avelsboxen. Mitt sto är 22 och ska inte ha fler föl , nu ska hon bli min ridhäst igen:)
Hon har två döttrar, 1 och 2 år som jag ska behålla, den äldsta ska betäckas nästa år.

Alla är SWB.

Jag har egentligen ingen plan. Men antar att det slutar med betäckning ändå...

Har två SWB-ston och ett ponnysto som är aktuella isf. Men tyvärr flera osålda unghästar. Jag ska sätta ett "sistadatum" för beslut, och se vad som hänt fram till dess. Har jag sålt åtminstone två hästar då så betäcker jag alla. Annars får nog ekonomin i övrigt avgöra.

Har ingen plan vad som händer om de inte betäcks, två av dem är dräktiga i år så de kommer ju förhoppningsvis att gå med föl ett tag.

Vi kommer att betäcka våra ston även i år.
Vi har tre travston och 5 swb

Vilken ras har ni?
SWB
Varblodiga travhästar

Betäcker inte färre.

Om ni låter betäcka alla ston har ni isf sålt de unghästar ni har till salu? Vi har inga till salu och hade inga till salu förra året, då det är ston som ska sparas

Jag kommer troligen att betäcka då med och hoppas på att det släpper på marknaden.

Nej

Vi kommer inte att betäcka alla ston utan bara 2-3 st

Vilken ras har ni?
New Forest

Känner att jag skulle vilja hinna med lite annat också, har haft 40-45 föl sen 1991. 2012 skall vi inte heller ha någon hingst på station är det planerat.

Alla unghästar som var planerade att sälja är sålda - plus några till som jag egentligen planerat att behålla. Har bara 6 hästar i stallet nu, och en av dem är såld och åker nu i januari. Det var länge sen stallet var så "tomt"! Några ponnyer är utlånade för bl a tävling. Får jag stoföl till våren har jag planer på att behålla dem, står inför en generationsväxling med mina gamla avelsston nu, så skall jag fortsätta behövs lite nyrekrytering :D

Om jag inte låter betäcka mina ston kommer jag att låta någon annan göra det, dvs jag kommer att låna ut dem/låna ut magen (beställningsföl).

Vi planerar att betäcka ett av två ston.

Vilken ras har ni?
Connemara.

Betäckte ett sto förra året men hon tog sig inte. Så samma antal som förra året.

Inga unghästar till salu just nu. Ett sto, fött 2005 men går som 2006:a pga föl 2010, ska säljas när hon gjort några tävlingar. Hingsten född 2010 ska behållas.

Den dagen den sorgen :D Skämt åsido så är jag inte så bekymrad. Klarade jag av tre hästar, heltidsskola och extrajobb under graviditet och samma sak med småbarn istället för graviditet så löser jag nog fyra hästar också. (Även om det förstås inte är optimalt.)

Stoet ska ridas. Hon gillar det alltför mycket för att vila. Skulle kunna tänka mig att låna ut magen om någon visar intresse för det.

Alla avelsston utom en betäcks om

Vilken ras har ni?
SWB

Blir eg inte färre då vi har 3 åring i år som betäcks istället men en kommer inte betäckas om för hon kommer sättas igång, trivs inte i avelsboxen. Sen får hon flytta till nytt hem som läromästare i stället :)

Hade bara ett föl i år och hon blir kvar.

Det får vi se då :) Inget jag beslutar nu. Ev betäcks några färre.

De vilar alla som går som avelsston, en sätts i gång. Ev kommer en mage lånas ut i år för en som vill ha föl efter stoet.

Har bara ett sto, Bamora, född som kwpn, numera i SWB. Hon har ett föl nu o ett i magen. Marknaden är iskall. Blir det ett stoföl så vill jag behålla det. Årets avkomma ska på sikt säljas.

Hon kommer ej att betäckas om, eftersom hon är ung, (6 år i år) så kommer hon istället att ridas o tävlas tills vidare. Hon har gångartsdiplom men hon har mkt kvaliteer som jag istället hoppas att hon kommer o visa på tävlingsbanan om inget oförutsett händer. Skulle marknaden bli het igen så kan jag överväga embryo alternativt avsluta hennes tävlingskarriär. Men får hon ett efterlängtat stoföl så lär jag avla på den avkomman nåt år först istället.

Jag är såklart sugen på att betäcka, men det är helt fel o göra. Får ha is i magen istället o göra det rätta.

jag har ett SWB sto som ska betäckas - det är inte jag som ska ha fölungen utan hennes uppfödare.

Det andra SWB stoet vet jag inte hur jag ska göra med, alls.

Har ett dräktigt SWB sto nu och hon kommer inte betäckas igen detta år.
Med förra årets föl inräknat kommer jag upp i tre hästar och måste sälja åtminstonde en.. men marknaden är ju inte den bästa.

Men däremot kommer 3 ston (2 swb och 1 fullblod) betäckas i stallet detta år och jag får vara med på ett hörn och spana hingstar:p Otroligt roligt! När man står i ett mindre stall en längre tid blir vi alla involverade i andras hästar;)

Mitt enda swb sto skall ej betäckas om. Hingstungen -11 sparas till mig! Årets ofödda kommer att bli till salu såvida det inte är ett väldigt vackert stoföl, dock lite tidigt för ett generationsskifte då stoet ifråga själv är född 2001...

Jag har ett ponnysto import holland, reggad som ridponny, som inte kommer att betäckas om, mest för att hon
kommer att föla ganska sent i år. Sedan så har jag inget intresse av att sälja hennes avkommor, och jag vill hellre
prova på att rida henne ett tag till innan hon blir helt gammal och grå. Men jag kommer vara bra sugen att betäcka
om henne om årsfölet blir ett stoföl, i hopp om att hon ska få ett hingstföl.

Jag har bara två ston och betäcker ett av dem 2012 - det fölet ska till Wrangler :)

Vilken ras har ni?
Paint

Mitt andra sto går i pension efter årets föl, hon väntar nu sitt 9:e.
Hade jag haft fler än två ston hade jag nog betäckt två igen då jag gärna ser att fölen har en jämnårig lek-kamrat och moraliskt stöd vid avvänjningen.

Jag har inga föl/unghästar nu. Av årets föl kommer vi att behålla ett, det andra säljs när rätt köpare dyker upp. Jag är inte så beroende av att få sålt snabbt, utan väntar hellre tills rätt köpare dyker upp. Jag har lyckligtvis möjlighet att behålla båda om det skulle bli så.

Stoet som inte betäcks kommer fortsätta sättas igång igen som läromästare till sambon.

* Kommer ni att betäcka och i så fall alla ston eller ett par stycken?

Vi kommer att betäcka ett, möjligen två ston av fem möjliga.

* Vilken ras?

Fullblodsarab och welsh

* Av vilken anledning betäcker ni färre?

Sviktande marknad. Är svårt att sälja.

* Sålt de unghästar ni har till salu?

Har ett årsföl som förhoppningsvis blir sålt nu, väntar tre föl till våren och ska eventuellt spara ett av dem, men eftersom man inte vet om de andra blir sålda vågar vi inte betäcka fler.

* Låta stona ridas, vila eller låna ut magen?

Ett av stona som ska föla i vår ska ridas och tävlas och betäcks därför inte om. Ett av dem lånas ev. ut. De andra rids.

Liknande trådar

Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 742
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
2 090
Senast: kma
·
Avel Hur gör ni? Vilka rutiner försöker ni sträva efter? När ni väl betäcker försöker ni betäcka flera ston hyfsat samtidigt då? För att få...
Svar
3
· Visningar
1 258
Senast: KickiH
·
Ekonomi & Juridik Som rubriken lyder hur länge ska man vänta på att en ägare hör av sig innan hästarna ska räknas som dumpade? Verkar som om jag jämt...
2
Svar
23
· Visningar
7 090
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈