Kommer katten bli semi lång hårig eller kort hårig ?

Vilmasellbrand

Trådstartare
Pappan är 100% ragdoll och långhårig
Mamman 50% ragdoll och 50 %bondkatt och är korthårig .
Blir ungen semi lång eller kort i pälsen?

Bifogade filer

• 8965F383-618B-46F1-A514-AD1275D21482.webp
    8965F383-618B-46F1-A514-AD1275D21482.webp
    78 KB · Visningar: 57
Jag TROR att det är så att en katt behöver få långhårsanlaget från båda föräldrarna för att bli långhårig. Att långhårsanlaget är recessivt. Att pappan ger ungen ett långhårsanlag är ju klart. Men mamman är korthårig och har då ett korthårsanlag. Om hon gett korthårsanlag till ungen så blir den i så fall korthårig. Den ser inte så fluffig ut men jag är inte expert på hur långhårskattungar ser ut i den åldern.

Jag TROR att det är så att en katt behöver få långhårsanlaget från båda föräldrarna för att bli långhårig. Att långhårsanlaget är recessivt. Att pappan ger ungen ett långhårsanlag är ju klart. Men mamman är korthårig och har då ett korthårsanlag. Om hon gett korthårsanlag till ungen så blir den i så fall korthårig. Den ser inte så fluffig ut men jag är inte expert på hur långhårskattungar ser ut i den åldern.

Så är det.

Två exotic kan få perserungar, men då beror det på att bägge föräldrarna har Perser längre bak och anlag genom dem?

Exakt. Det är så brittiskt långhår kom till, man använde endel perser på 80-90-talet i britten. Man kan DNA-testa för långhår, vilket görs frekvent på britter. Framförallt sen långhåren blev godkända, då blev ju korthåriga långhårsbärare väldigt viktiga för avelsbasen

Exakt. Det är så brittiskt långhår kom till, man använde endel perser på 80-90-talet i britten. Man kan DNA-testa för långhår, vilket görs frekvent på britter. Framförallt sen långhåren blev godkända, då blev ju korthåriga långhårsbärare väldigt viktiga för avelsbasen

Då är jag med 😊
Tack för svar.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 865
Senast: inverterad
·
Övr. Katt Hej kattälskare, Jag är ute efter en ny bondkatt till familjen men då maken är väldigt irriterad över katthår vill han att vi köper en...
2
Svar
21
· Visningar
2 499
Senast: MissFideli
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 104
Senast: Migo
·
Övr. Hund I och med att jag har två hundar som är lite speciella så väcker dom uppmärksamhet överallt i princip. När puffen var helpälsad så blev...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
12 880
Senast: Exile
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar