Kommer Hästen må dåligt?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Jempa77
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 929
J

Jempa77

Nu är det såhär att ja ska åka bort och min häst kommer inte att bli riden på 4 dgr och det ja undrar är om han kommer att må dåligt av detta?
Det är bara jag som ridit honom under min tid som ägare och han har sina dagar då han försöker bestämma, så därför vill jag inte låta någon annan rida honom just nu.

En kompis till mej kommer att kolla till honom och borsta honom mm.

Man är en riktig hönsmamma :smirk:

Sv: Kommer Hästen må dåligt?

Nä det tror jag inte, mitt sto skulle tycka det var svinskönt att få loppa sig i fyra dagar. Det tråkiga är ju att man tappar lite på dessa dagar.

Jag tänkte, din kompis kan inte longera eller tömköra hästen. Gå ut och gå en sväng kanske?

Nej, på fyra dagar tappar man inte mycket, om något. Håller med dig.

Jag ska åka bort i två veckor från och med imorgon. Och har precis som du ingen som ska rida honom (är också lite av en hönsmamma) men en kompis ska longera honom när hon har lust/tid. Dock så räknar jag det här som hans "höstvila" och sen ska han bara få en kortare lugn vila i vinter. Har dock trappat ner mat och motion noga. Men jag hoppas då att inte min är helt muskel-lös när jag kommer tillbaka :crazy:

inte om hästen har massa massa energi.
Min sysling har en häst som blir tokig om hon inte ridit honom på två dagar men annars har jag aldrig varit med om att de mått dålig av att vila. Tänk bara alla som släpper ut hästarna på sommarbete i en hage och bara åker ut och kolla tilldom någon gång då och då.. det finns många som gör det.

Ok, tack för alla svar, en sak till, bör ja dra ner på maten när det bara gäller fyra dagar?

Han är fin i hullet nu men får absolut inte bli smalare, är det bättre att forsätta med samma giva?

eftersom det inte är nån lång vila behöver du inte trappa ner nåt.
:rofl:

hahah nej jag gillar bara smilen!!!!!

Man kanske ska tänka på att skära ner på kraftfodret om hästen normalt sett får foder avsett till normal till hård motion :p

Hästar verkar vara så olika med det där. Vissa blir sämre för att de blir stela, andra blir genast "tjocka", nästa häst kanske blir mycket mjukare och piggare av vilan. En del hinner glömma bort lite av det dom lärt sig så man får lära om, andra verkar befästa det bättre av vila.

Själv passar jag mig för att låta hästar få helvila "i onödan" men då har jag haft erfarenhet av hästar som verkligen behöver röra på sig regelbundet för att inte bli stela (en häst som haft upphakningar i bakknä t ex) som mått kanon när de fått röra sig i rimlig mängd varje dag men kunnat bli stel så fort det blivit mer än en dags vila.

Har hästarna bra hagar så rör dom sig ändå! :p

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 732
Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
2 556
Senast: Brynja
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 418
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
3 013

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Problemet med hundsmuggling!
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat