Kommer hästarna bli för dyra?

MissFideli

Trådstartare
Redan idag är ju ganska dyrt att ha häst, framför allt i större städer. Det är ju lätt att komma upp i 10.000/månad här i Stockholm t.ex. Utan att det är speciellt fancy. Men hur kommer det se ut i framtiden? Man jobbar ju (såklart) på att få bort svartjobb och få bättre arbetsvilkor för hästskötare. Det kommer ju göra anställningar dyrare. Vi vill ha (såklart) bra utrustning som tas fram på ett bra sätt, vilket kommer synas på priset. De som jobbar runt hästar (tränare, hovslagare osv) måste ju klara sig på lönen och ha bra arbetsvilkor, vilket kommer synas på deras prissättning. Veterinärkostnaderna stiger ju väldigt iom uppköp av riskkapitalbolag. Bara att köpa en korrekt uppfödd häst kommer ju bli ganska dyrt om uppfödaren ska kunna gå åtminstone +/- 0.

Kommer kostnaderna för häst skena iväg så att det blir färre och färre som kan ha häst?
 
Jag tänker mig att allt ökar i pris med tiden, t ex för längesen kostade en häst bara några hundralappar, vilket på den tiden var dyrt. Så ja, det kommer nog stiga i pris med tiden.
 
Jag tänker mig att allt ökar i pris med tiden, t ex för längesen kostade en häst bara några hundralappar, vilket på den tiden var dyrt. Så ja, det kommer nog stiga i pris med tiden.

Ja, att det stiger är ju självklart, men kommer det bli så pass mycket att färre kommer ha råd?
 
Ja, att det stiger är ju självklart, men kommer det bli så pass mycket att färre kommer ha råd?
Jag tror det. Kanske blir det vanligare med medryttare och i framtiden kanske medryttare som betalar en del för det. Just för att alternativet med egen häst blir för dyrt.
 
I och runt städerna kommer det nog bli ännu dyrare, framför allt om priserna på marken stiger. Kraven på utevistelse och storlek på hagar lär ju inte minska utan förhoppningsvis öka, och ju mer mark det behövs ju dyrare blir det.
Jag tror egentligen inte att vita, vettiga löner hos hästskötare behöver leda till någon särskild prisökning. Många av dagens stall är ju väldigt dåligt designade på så sätt att det mesta av jobbet tar betydligt mer tid än vad som vore nödvändigt. I ett väl designat stall skulle en heltidstjänst säkert kunna räcka till att erbjuda helpension åt kanske 30 hästar, då blir summan per häst inte så farlig.
På sätt och vis är det synd om det blir för dyrt att ha häst för många som bor i stan, men samtidigt så mår hästarna bättre av att bo utanför stan med tillgång till större hagar och trevliga ridvägar så det är ju inte enbart negativt om hästarna "tvingas" ut ur städerna...

Att ridning kommer att bli en överklassgrej tror jag faktiskt inte, det kommer nog fortsätta att vara billigt att ha hästar om man bor långt ute på landet. Fast det blir väl kanske lite som med viltkött, en dyr lyx i storstan och vardag på landet?
 
Redan idag är ju ganska dyrt att ha häst, framför allt i större städer. Det är ju lätt att komma upp i 10.000/månad här i Stockholm t.ex. Utan att det är speciellt fancy. Men hur kommer det se ut i framtiden? Man jobbar ju (såklart) på att få bort svartjobb och få bättre arbetsvilkor för hästskötare. Det kommer ju göra anställningar dyrare. Vi vill ha (såklart) bra utrustning som tas fram på ett bra sätt, vilket kommer synas på priset. De som jobbar runt hästar (tränare, hovslagare osv) måste ju klara sig på lönen och ha bra arbetsvilkor, vilket kommer synas på deras prissättning. Veterinärkostnaderna stiger ju väldigt iom uppköp av riskkapitalbolag. Bara att köpa en korrekt uppfödd häst kommer ju bli ganska dyrt om uppfödaren ska kunna gå åtminstone +/- 0.

Kommer kostnaderna för häst skena iväg så att det blir färre och färre som kan ha häst?
Häst ägenda är ett lyx som kommer att dö ut med den svenska vallfärds fall.
 
Redan idag är ju ganska dyrt att ha häst, framför allt i större städer. Det är ju lätt att komma upp i 10.000/månad här i Stockholm t.ex. Utan att det är speciellt fancy. Men hur kommer det se ut i framtiden? Man jobbar ju (såklart) på att få bort svartjobb och få bättre arbetsvilkor för hästskötare. Det kommer ju göra anställningar dyrare. Vi vill ha (såklart) bra utrustning som tas fram på ett bra sätt, vilket kommer synas på priset. De som jobbar runt hästar (tränare, hovslagare osv) måste ju klara sig på lönen och ha bra arbetsvilkor, vilket kommer synas på deras prissättning. Veterinärkostnaderna stiger ju väldigt iom uppköp av riskkapitalbolag. Bara att köpa en korrekt uppfödd häst kommer ju bli ganska dyrt om uppfödaren ska kunna gå åtminstone +/- 0.

Kommer kostnaderna för häst skena iväg så att det blir färre och färre som kan ha häst?
Jag tror faktiskt det är nu idag som är unikt. Läs bamse, där delar allihop på en häst , typ. Medryttare och skötare och ridskolor har tillhört svenska hästlivet inte rättighet att ha egen häst.
 
Jag tror faktiskt det är nu idag som är unikt. Läs bamse, där delar allihop på en häst , typ. Medryttare och skötare och ridskolor har tillhört svenska hästlivet inte rättighet att ha egen häst.

Ska möjligheten att ha häst endast vara för de rika? Självklart bör man ha en viss budget för att kunna ta hand om hästen på bästa sätt men jag tror inte att vi tjänar på att ridning blir ett privilegium endast för de med väldigt hög lön eller de som har gott om pengar. Det är liksom alla hårt arbetande hobbyryttare som bär upp ridsporten idag.
 
Ska möjligheten att ha häst endast vara för de rika? Självklart bör man ha en viss budget för att kunna ta hand om hästen på bästa sätt men jag tror inte att vi tjänar på att ridning blir ett privilegium endast för de med väldigt hög lön eller de som har gott om pengar. Det är liksom alla hårt arbetande hobbyryttare som bär upp ridsporten idag.
Nej , den som gillar hästar kommer att hitta lösningar, precis som jag och så många andra har gjort. På landet är det billigare. Det är inte bara ridning som är hästar och kärlek till hästar. På travet är de flesta löner vita. T ex. Att älska hästar är inte den enda lösningen att ha en egen häst.
 
Ska möjligheten att ha häst endast vara för de rika?

Vad skulle alternativet vara? Rättighet att sponsra kriminell verksamhet, för att få ha häst. Det är ju vad som sker idag, då folk som egentligen inte har råd, skaffar häst ändå. Och betalar allt svart. Från hovslagare och foder, till ridlektioner och stallplats.

Nej, det är ingen rättighet att ha häst. Har man råd kan man skaffa häst. Har man inte råd utan att bidra till ekonomisk brottslighet gäller samma regler som annat i samhället. Du får avstå.
 
Ska möjligheten att ha häst endast vara för de rika? Självklart bör man ha en viss budget för att kunna ta hand om hästen på bästa sätt men jag tror inte att vi tjänar på att ridning blir ett privilegium endast för de med väldigt hög lön eller de som har gott om pengar. Det är liksom alla hårt arbetande hobbyryttare som bär upp ridsporten idag.

Egentligen är det tvärtom nuförtiden kan och får ungdomarna utbilda sig till hippologer, ridledare hästsjukvårdare. De möjligheterna fanns inte förut. Nu kan du gå direkt från okunskap, gå högstadiet med ridinriktning betald av staten, gå gymnasiet med ridinriktning och sedan söka ridledare, ridinstruktör etc eller liknande och sedan Få vitt betalt arbete.
 
Redan idag är ju ganska dyrt att ha häst, framför allt i större städer. Det är ju lätt att komma upp i 10.000/månad här i Stockholm t.ex. Utan att det är speciellt fancy. Men hur kommer det se ut i framtiden? Man jobbar ju (såklart) på att få bort svartjobb och få bättre arbetsvilkor för hästskötare. Det kommer ju göra anställningar dyrare. Vi vill ha (såklart) bra utrustning som tas fram på ett bra sätt, vilket kommer synas på priset. De som jobbar runt hästar (tränare, hovslagare osv) måste ju klara sig på lönen och ha bra arbetsvilkor, vilket kommer synas på deras prissättning. Veterinärkostnaderna stiger ju väldigt iom uppköp av riskkapitalbolag. Bara att köpa en korrekt uppfödd häst kommer ju bli ganska dyrt om uppfödaren ska kunna gå åtminstone +/- 0.

Kommer kostnaderna för häst skena iväg så att det blir färre och färre som kan ha häst?
Tror definitivt att kostnaderna kommer öka de närmaste åren. Vi hästägare blir mer och mer medvetna och ställer högre krav på både stall och foder och hovslagare. Jämnför man med för 20 år sen så krävde iallfall inte jag analys på grovfodret av stallägaren, eller ställde samma krav på underlag i ridhus och paddock som jag gör idag. Brukar skratta åt mina hoj åkande kompisar när dom gnäller över hojkostnader, försäkra en häst säger jag.... Det är en dyr hobby vi ägnar oss åt.

/B
 
Redan idag är ju ganska dyrt att ha häst, framför allt i större städer. Det är ju lätt att komma upp i 10.000/månad här i Stockholm t.ex. Utan att det är speciellt fancy. Men hur kommer det se ut i framtiden? Man jobbar ju (såklart) på att få bort svartjobb och få bättre arbetsvilkor för hästskötare. Det kommer ju göra anställningar dyrare. Vi vill ha (såklart) bra utrustning som tas fram på ett bra sätt, vilket kommer synas på priset. De som jobbar runt hästar (tränare, hovslagare osv) måste ju klara sig på lönen och ha bra arbetsvilkor, vilket kommer synas på deras prissättning. Veterinärkostnaderna stiger ju väldigt iom uppköp av riskkapitalbolag. Bara att köpa en korrekt uppfödd häst kommer ju bli ganska dyrt om uppfödaren ska kunna gå åtminstone +/- 0.

Kommer kostnaderna för häst skena iväg så att det blir färre och färre som kan ha häst?
givetvis stiger både löner och priser varje år, inget konstigt med det
Och med löner så betyder det ju att alla tjänar mer än föregående år om man har någon form av kollektivavtal och förhandlar sina löner.
Det känns snarare som att fler har råd med häst. När jag skaffade min första egna häst för 13 år sedan så kostade stallplats 4500 norr om Stockholm (fullinackordering med rullande schema helg, 4 spån/månad en del hö/dag minns ej exakt, ridbana, ridhuskort 500 kr extra, in/utsläpp, kraftfoder ingick ej men fodringar ingick). Höanalys fanns.
Idag kostar det 500 kr mindre för samma tjänst och då har dom byggt ut.
 
givetvis stiger både löner och priser varje år, inget konstigt med det
Och med löner så betyder det ju att alla tjänar mer än föregående år om man har någon form av kollektivavtal och förhandlar sina löner.
Det känns snarare som att fler har råd med häst. När jag skaffade min första egna häst för 13 år sedan så kostade stallplats 4500 norr om Stockholm (fullinackordering med rullande schema helg, 4 spån/månad en del hö/dag minns ej exakt, ridbana, ridhuskort 500 kr extra, in/utsläpp, kraftfoder ingick ej men fodringar ingick). Höanalys fanns.
Idag kostar det 500 kr mindre för samma tjänst och då har dom byggt ut.

Du kan ju inte ens med massa vilja säga att majoriteten av de som är anställda inom hästnäringen är kollektivanslutna dock?
 
Du kan ju inte ens med massa vilja säga att majoriteten av de som är anställda inom hästnäringen är kollektivanslutna dock?
Det finns inget krav i Sverige att en som utför arbete måste ha kollektivavtal? Vad har kollektivavtal med någonting att göra? Jag tror att de som arbetar på travet och ridskolor har kollektivavtal.

Jag har nämnt det förut men en liknande tjänst, nämligen körkort. Sonen tar körkort och tar han 7 lektioner så kostar det lika mycket som när jag tog körkort, jag tog 11 lektioner. Dock har han mopedkort sedan innan.

Jag tror det är fler idag som anser att enda sättet att hålla på med hästar är egen häst. Dessutom de som har egen häst har säkert ofta minst tre sadlar, ett tjog vojlockar och fem ridstövlar.
 

Liknande trådar

Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 784
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Vet inte om detta hamnade i rätt forum - om inte så får moderator ta och flytta tråden! :) Bakgrund: Vår familj (min mamma, pappa och...
Svar
0
· Visningar
960
Senast: Sansko
·
Hästmänniskan Hej, jag har nu kommit i kvalet av valet av att gå skilda vägar med min häst. Nu är det tyvärr inte så lätt då han varit en del skadad...
Svar
9
· Visningar
3 933
Senast: Tora
·
Hästmänniskan i den här huvudstaden är då inte lätt. Inte om man inte har lust att betala en himlans massa pengar i allafall. Just nu har jag båda...
Svar
9
· Visningar
1 932
Senast: Svamlan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp