Kommer färgen hans ändras?

lakrits

Trådstartare
En del av er har ju sett min lilla hingst.
Han är svart nu och min fråga är , kommer han förbli svart?

Hans pappa är skäck och mamman brun, någon sa till mig att den bruna färgen slog ut skäckfärgen för den är så dominant.
Hur är det med den svarta?
Om dom föds svarta, brukar färgen hålla sig eller brukar dom bli bruna efter något år?

Jag vet att det har med anlag att göra men just nu har jag inte så mycket info om hur det ser ut i hans led bakåt.

Vad har ni för erfarenheter?

Sv: Kommer färgen hans ändras?

Har faktiskt sett bägge varianterna.

Ett stoföl född svart...året därpå så var hon brun.Ett annat sto född svart...svart som vuxen.

Ok,,,,

När han är ute i dagsljuset så är han kolsvart, möjligtvis lite skiftningar på benen i brunt men det är väldigt lite.

Nej, det bruna slår INTE ut skäckfärgen.

En häst som bär skäckanlaget SYNS det ALLTID på.

Jag tror att din häst inte är svart rent genetiskt. Utan extrmt mörkt brun. Annars brukar skimlar födas svarta....men det är ju inblandad här

Pappan har bara lämnat skäckavkommor tidigare så därför blev vi lite förvånade att fölet var svart, men pappan är inte homozygot. Däremot så är han väldigt vit med ett par enstaka fläckar av brunt.
Mamman är brun.

Det sägs ju att en "äkta svart" ska födas grå/stålgrå.
Den som föds svart/mörk blir mörkbrun/brun.

Men det är inte särskilt säkert, jag har sett olika varianter på detta :)

Du får vänta och se. Men ska man gissa så tror jag inte att fölet har genotyp för svart, men kan nog mycket väl bli en mycket mörk brun när han "blir stor".

Det är 50% chans till skäck och 50% chans till icke-skäck varje gång man betäcker med en shettisskäck som inte är homozygot.
Det kan slumpa sig så att det blir väldigt många fler av det ena eller det andra med det är slumpen som avgör...

Ja,jag blir inte ledsen om han ändra färg. Huvudsaken är att han är frisk och kry.

Var bara lite nyfiken, svart är ju trots allt fint :)

Har nu upptäckt en "rolig" sak.
Hans bakben börjar ändra färg, nerifrån och upp, det börjar komma fram silvergrå hår, han ljusnar alltså.

Någon som varit med om liknande?

evis skrev:
Det sägs ju att en "äkta svart" ska födas grå/stålgrå.
Den som föds svart/mörk blir mörkbrun/brun.

Men det är inte särskilt säkert, jag har sett olika varianter på detta :)

Du får vänta och se. Men ska man gissa så tror jag inte att fölet har genotyp för svart, men kan nog mycket väl bli en mycket mörk brun när han "blir stor".

Just precis och jag har då inte sett varianter på att svartfödda förblir svarta utan de har blivit svartbrun eller mörkbrun eller skimmel...
De som fötts musgrå har blivit svarta....Så jag anser det 100% säkert....
mvh
Carina

Om det börjar komma silvergrå hår tyder väl på att den skulle bli skimmel....vilket den logiskt inte kan bli med de föräldrarna såvida inte pappan är skimmelskäck, är du säker på att det är den pappan ?

Du har väl sett en frieser någon gång...?? De föds svarta...så vitt jag vet.

crazy skrev:
Du har väl sett en frieser någon gång...?? De föds svarta...så vitt jag vet.

nej en nyfödd friser har jag ej sett, men av det jag kan om färglära bör de rimligen också födas musgrå, precis som andra svarta :confused: eller hur?

Ja, jag är absolut säker på pappan.
Som sagt pappan är väldigt mycket vit med enstaka mindre fält med brunt om det har någon betydelse?

Än så syns bara den här silvergrå färgen på hans bakben.

hej ! Jag har haft några svarta avkommor här hemma efter skimmel föräldrar! dom fölungarna hade silver ränder på bakbenen! Som försvann efter ett tag :) Även en del av dom bruna bäbisarna hade silver på bakbenen. Men dom som har blivit skimmlar har alltid haft vita strån i svans och man .

Hälsningar Tesora

Han har inga vita hår i man och svans, utan svart.
Men skulle det vara möjligt att han tänkt skifta såpass mycket så han skulle kunna bli skimmel?

Jag ska försöka ta kort på hans ben för de jag har syns det inte på.

Det var det jag misstänkte.........

Ja, det ska verkligen bli spännande och se vart det här slutar med hans färg.

Jag har inte sett något liknande tidigare.

Så här ser han ut nu på sina ben.
Kolla höger bak vid kotan. Har kommit nu.

IM000010.jpg

IM000020.jpg

Liknande trådar

• Låst
Tjatter I tidernas begynnelse skapade den store Frith världen. Han skapade stjärnorna, och världen levde bland stjärnorna. Frith skapade alla...
106 107 108
Svar
2 157
· Visningar
68 948
Senast: Intejag
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det satte rejäl fart under sensommaren 2007. Jag skulle fotografera på min väns bröllop. När jag kommer dit börjar jag fumla med min...
Svar
0
· Visningar
1 779
Senast: cassiopeja
·
R
Hästhantering Har precis flyttat in en ny tjej med sin nya foderhäst i vårat stall på 10 platser. Hon har tidigare varit medryttare/skötare på ca två...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
10 786
Senast: RoyalRocket
·
J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 660
Senast: Fille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka