Kommer det fram???

Smurfoff

Trådstartare
Dum och stressad som jag var så lägger jag i viktiga papper i ett kuvert och köper ett frimärke och skickar iväg. Utan avsändare och antagligen ett frimärke för lite. Fanns 4 papper i kuvertet.. Nu har jag panik att det inte kommer fram och dessa papper är original och kan ej få tags på igen!!

Skickade det för två dagar sen.... Mottagaren har inte fått det...

Behöver jag oroa mig?? Vet dock ej om dem fått de idag då företaget har stängt på helgen.

Sv: Kommer det fram???

Japp men om det kontrollvägs och avsändare saknas får mottagaren lösa ut det ( om den vill) vet inte vad som händer om mottagaren inte löser ut brevet?

En på jobbet hävdar att det finns en "destination" på posten där allt hamnar som inte kan delas ut. Och att dom där till slut kan öppna för att se om dom kan få tag i avsändare.

Men vet inte om det stämmer.

Försök få tag i adressaten och förvarna att det kan hända att dom får lösa ut det och att du står för det i såna fall. ;)

En på jobbet hävdar att det finns en "destination" på posten där allt hamnar som inte kan delas ut. Och att dom där till slut kan öppna för att se om dom kan få tag i avsändare.

Men vet inte om det stämmer.

Försök få tag i adressaten och förvarna att det kan hända att dom får lösa ut det och att du står för det i såna fall. ;)

Jo det finns/fanns i Kiruna ett ställe där de lagligt fick öppna brev och kolla.

Jag hade för många år sen frankerat ett brev för lite och skrivit avsändare fick då ett brev med inbetalningskort att betala innan de delade ut mitt brev, har för mig att det var avsändare "portokontoll myndigheten"?? vet att jag började skratta för jag visste inte nåt sånt fanns:D typiskt mig at fastna i en kontroll om det finns en :)

kl.
Jag har varit med om att posten öppnat ett brev som jag skickat (typ försäkringskassan eller liknande som knappast löser ut breven), de öppnade och hittade då min adress och skickade tillbaka brevet till mig. Blev då meddelad via ett papper eller liknande att det var för lite porto.
Minns inte vilken tidsintervall vi pratar dock.

Det var inte från post och telestyrelsen? Det är nämligen de enda som får öppna post som är på villovägar.

Jobbar på postterminal själv och man får inte under några som helst omständigheter öppna brev eller annat för att titta..alla försändelser ägs av mottagare eller den som skickat och det är sekretess och man får aldrig öppna därför sänds allt sådant till post och telestyrelsen tillslut just eftersom att vem som helst inte ska öppna andras post och ta del av det som finns där i.

Till ts:

Post som är underfrankerat hamnar i portokontroll och mottagaren får troligtvis lösa ut det mot att betala resterande på portot. Ifall mottagare vägrar hämta ut går det tillbaka till avsändare. Det stannar altså inte bara på vägen utan att delas ut bara för att det är felfrankerat

Om det är så att det inte står avsändare och nåt är otydligt eller fel på utdelningsadress som gör att det inte kan delas ut hamnar först i en adressundersökning där man hoppas kunna dela ut ändå (vanligt fel är postnummer) efter lite sökning och senare kanske hos post och telestyrelsen där det kan öppnas och återgå till avsändare.

Vad postade det som, ekonomi eller prioritariebrev?

Ibland inträffar även transportproblem eller annat som kan ge naturliga orsaker till förseningar, så två dagar tycker jag inte är så himla mycket att oroa sig över än.

Är det viktiga handlingar förövrigt rekomenderar jag rekomenderat/rekbrev för då skannas brevet och man kan lätt följa det hela vägen bla.

Senast ändrad:

Hej!

Så tråkigt att ditt brev inte kom fram redan nästa dag. Om ett brev inte har tillräckligt med porto skickar vi i första hand ett inbetalningskort till avsändaren. Saknas det avsändare så kan istället mottagaren lösa ut brevet.

Precis som Dandylinn skrivit tidigare så får inte Posten öppna brev för att undersöka vem som skickat det. I de fall vi på Posten inte kan dela ut ett brev och det saknas avsändare går brevet till Post- och Telestyrelsen, eftersom de är de enda som får öppna andras post. De tar sedan kontakt med avsändaren ifall de ser vem det är.

Om du har fler frågor om brev och porto får du gärna ringa till Posten kundservice, vardagar kl 8-18, på nummer 020-23 22 21.

Vänliga hälsningar
Klas, Posten kundservice

Har ej kommit fram. Ringde mottagaren , kennelklubben och dem säger dem betalar om det kommer en avi. Och sätter de på min faktura sen. Ringde posten idag och dem sa det kan ta en dag extra om det är för lite porto. Men de skickades i torsdags.. Blev hämtat av brevbäraren då i gul postlåda

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
20
· Visningar
1 636
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
17 404
Senast: Barbabelle
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 735
Senast: Anonymisten
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 102
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpcykel
  • Målbilder för trubbnosar.