Tycker det är kul att läsa när folk kommenterar andra människors hästar. Dessvärre finns det många hästar med eksem, och det är ett dilemma att få bort det, tror aldrig islandshäst världen kommer bli av med just detta problem.
Yrpa har eksem, men hon var i Sverige i 7 år INNAN hon fick eksem och fick även föl innan, så vad kan garantera att ett importsto inte får eksem efter 15 år i Sverige? Skall man sluta avla på importsto för risken att få eksem? När Yrpa fick sitt föl så hade hon ju inte eksem men trots detta så har hon fått en superfin avkomma med allt "det där".
Dessutom finns det hästar som är svenskfödda som även dem har eksem, en häst, ett sto hade med sig en bebis i magen när hon kom till Sverige, detta stoet fick eksem efter ett par år och för c:a 3 år sedan fick även hennes avkomma (bebisen i magen) eksem. Avkomman fick i sin tur en avkomma som även denna fick eksem samma sommar som mamman. Visst, mammorna hade eksem, men det fick dom efter fölningen.
Så om man absolut inte skall avla på ston med eksem, då skall man skippa att avla på importston med och man skall nog helst sia i framtiden om att stoet samt avkommorna inte drabbas av eksem. Jag tycker inte resonemanget håller att inte avla på eksemhästar, för man kan aldrig veta med en eksemfri häst. Eksemen kommer när man minst anar det. Ta istället hand om alla hästar som om att den hade eksem, smörj och ha på täcke, låt dem stå i box de värsta månaderna och bara vara ute dagstid..
De människor som inte tar väl hand om sin häst eksem skall nog inte heller ha en häst, eksemen är hemska ting som gör det jobbigt för hästarna, men samtidigt är det något som tyvärr inträffar, man kan aldrig vara säker på när, var och hur.
Förlåt för att jag gick offtopic, men eksemen och "isoleringen" från eksemhästar är ett känsligt ämne för mig, och säkerligen för andra som har "bra" eksemhästar.
/Anna