Kommentera loddies häst tråd :)

Status
Stängd för vidare inlägg.
P

pia88

Soft mee islandshästar bad mig lägga upp denna tråd eftersom hon sj inte visste hur man la in bilder. Hon vill nu veta vad ni tycker om hennes häst bl.a extriört, eftersom hon har KANSKE planer på att i framtiden ta föl på henne. Hon heter Ör frá Stora-Lambhaga och har mycket fin stam med blandannat 1.klass hingsten(hederspremie för avkommor) Stigandi frá Sauðárkróki som far. Hon är 5-g. Min kära vän får tillägga mer om gångarter,lynne med mera imorgon.
Bilden är inte den bästa och är från förra året. Men nånting finns väl att kommentera
Mer bilder kommer

my.php

Sv: Kommentera loddies häst tråd :)

har hon eksem? ser lite ut som det....kanske ser fel...
då skulle inte jag rekomendera att hon avlar på henne absolut inte.

men annars om exteriören.
lite överbyggd bak/kostare framben än bakben
normal mot långt ansatt hals
smal hals(uooe vid huvudet)
ganska stupande kors 5gångare?(oj såg nu att de stod)
litet fint huvud ser lite trött ut på ögonen
ser ut att vara i bra hull/kondition lite dåligt med muskler dock(vad man ser med den pälsen).
rak benvinkel bak.
står inte under sig med fram eller bakben(bra)
fin form på hästen ser ganska kvadratisk ut.
m.m m.m
men det var det jag kom på nu iaf=)

om jag ska gissa på gångarterna då *fniss* för skojs skull., hm...
ser ut att ha ganska skilda gångarter ingen som grisepassar runt(av kroppen att dömma)...har lite svårare med en gångart men kan inte riktigt pricka in vilken...hm..
tror den har bra galopp, hyffsat runt för att vara 5gångare.
verkar kunna blir lite framtung ibland hänga sig på bettet?

jaja vi får se imorn om ja hade nåt rätt hehe.

Tycker att hon ser ut att ha en släng av eksem, kan ju ha fel.

Lite "trött" ser hon ut, inte speciellt musklad...

Hängig tycker jag nog..:smirk:

skall låta loddie svara sj på det här ;) men hängigheten kan bero på att hon nyss varit ute på banan och tävlat...:angel:

Ja, då kan jag ju förstå om hon ser lite trött ut..

Tycker det är kul att läsa när folk kommenterar andra människors hästar. Dessvärre finns det många hästar med eksem, och det är ett dilemma att få bort det, tror aldrig islandshäst världen kommer bli av med just detta problem.

Yrpa har eksem, men hon var i Sverige i 7 år INNAN hon fick eksem och fick även föl innan, så vad kan garantera att ett importsto inte får eksem efter 15 år i Sverige? Skall man sluta avla på importsto för risken att få eksem? När Yrpa fick sitt föl så hade hon ju inte eksem men trots detta så har hon fått en superfin avkomma med allt "det där".

Dessutom finns det hästar som är svenskfödda som även dem har eksem, en häst, ett sto hade med sig en bebis i magen när hon kom till Sverige, detta stoet fick eksem efter ett par år och för c:a 3 år sedan fick även hennes avkomma (bebisen i magen) eksem. Avkomman fick i sin tur en avkomma som även denna fick eksem samma sommar som mamman. Visst, mammorna hade eksem, men det fick dom efter fölningen.

Så om man absolut inte skall avla på ston med eksem, då skall man skippa att avla på importston med och man skall nog helst sia i framtiden om att stoet samt avkommorna inte drabbas av eksem. Jag tycker inte resonemanget håller att inte avla på eksemhästar, för man kan aldrig veta med en eksemfri häst. Eksemen kommer när man minst anar det. Ta istället hand om alla hästar som om att den hade eksem, smörj och ha på täcke, låt dem stå i box de värsta månaderna och bara vara ute dagstid..

De människor som inte tar väl hand om sin häst eksem skall nog inte heller ha en häst, eksemen är hemska ting som gör det jobbigt för hästarna, men samtidigt är det något som tyvärr inträffar, man kan aldrig vara säker på när, var och hur.

Förlåt för att jag gick offtopic, men eksemen och "isoleringen" från eksemhästar är ett känsligt ämne för mig, och säkerligen för andra som har "bra" eksemhästar.

/Anna

Nej, jag tycker inte att man skall sluta avla på importston. Däremot tycker jag att man skall försöka undvika att avla på ston (och hingstar!!!) som verkar ha hög disponibilitet för eksem, dvs de som får eksem "lätt". Ett sto som får eksem sin första sommar i Sverige skulle jag INTE avla på, inte heller ett svenskfött sto med eksem. Samma sak med ett sto som gett en eller flera avkommor med eksem (med eksemfri hingst, då...).

Ett importsto som varit länge i Sverige utan att visa eksem skulle jag se som mycket "säkrare" att avla på, även om hon skulle få eksem t.ex. sitt tionde år i Sverige. Jag skulle dock vara tveksam till att fortsätta avla på ett eksemsto, både med hänsyn till ev. ärftlighet, och med hänsyn till stoets och fölets liv efter fölningen. Ett eksemsto som har ont av insekter kanske behöver tas in på stall nattetid, t.ex., och jag skulle helst inte vilja ha ett föl uppstallat. Ett eksemsto som är irriterat på insekter kan också tänkas ha problem med att stå stilla och lugnt låta fölet dia (har sett detta på nära håll), vilket också kan ge problem.

Visst finns det massor av "bra" eksemhästar - jag är ägare till en av dem - men vi har så många bra islandshästar i Sverige nu att jag faktiskt tycker att vi kan kosta på oss att avla på friska hästar.

IrpaSnirpa skrev:
Tycker det är kul att läsa när folk kommenterar andra människors hästar. Dessvärre finns det många hästar med eksem, och det är ett dilemma att få bort det, tror aldrig islandshäst världen kommer bli av med just detta problem.

Yrpa har eksem, men hon var i Sverige i 7 år INNAN hon fick eksem och fick även föl innan, så vad kan garantera att ett importsto inte får eksem efter 15 år i Sverige? Skall man sluta avla på importsto för risken att få eksem? När Yrpa fick sitt föl så hade hon ju inte eksem men trots detta så har hon fått en superfin avkomma med allt "det där".

Dessutom finns det hästar som är svenskfödda som även dem har eksem, en häst, ett sto hade med sig en bebis i magen när hon kom till Sverige, detta stoet fick eksem efter ett par år och för c:a 3 år sedan fick även hennes avkomma (bebisen i magen) eksem. Avkomman fick i sin tur en avkomma som även denna fick eksem samma sommar som mamman. Visst, mammorna hade eksem, men det fick dom efter fölningen.

Så om man absolut inte skall avla på ston med eksem, då skall man skippa att avla på importston med och man skall nog helst sia i framtiden om att stoet samt avkommorna inte drabbas av eksem. Jag tycker inte resonemanget håller att inte avla på eksemhästar, för man kan aldrig veta med en eksemfri häst. Eksemen kommer när man minst anar det. Ta istället hand om alla hästar som om att den hade eksem, smörj och ha på täcke, låt dem stå i box de värsta månaderna och bara vara ute dagstid..

De människor som inte tar väl hand om sin häst eksem skall nog inte heller ha en häst, eksemen är hemska ting som gör det jobbigt för hästarna, men samtidigt är det något som tyvärr inträffar, man kan aldrig vara säker på när, var och hur.

Förlåt för att jag gick offtopic, men eksemen och "isoleringen" från eksemhästar är ett känsligt ämne för mig, och säkerligen för andra som har "bra" eksemhästar.

/Anna

du har en poäng där MEN jag tycker att man kan avla på importston som visar sig ej ha så mkt eksem i släkten ex jag vet massa olika släktingar till min häst som ej har eksem, mitt häst har det heller inte. men det ex du tog med ett sto som hade exsem och så fick alla avkommor det...då förstår jag inte varför man avlar om man vet att stoet har det eller alla i dens släkt har det.

oj Roheryn hann före

hej!

vad många som har svarat! tack! bilden är tagen på en tävling (hade precis ridit på bilden) och det var ungefär 2 veckor efter jag hade fått henne. ägaren innan hade inte hunnit rída så därför är hon omusklad och lite rund om magen ;) . men nu har hon bättre kondis, mera muskler och en smal mage :D . är en femgångare och börjat träna pass. snabb i galoppen och härlig tölt. svårt att få henne i ren tölt men destu starkare man får henne destu renare blir hon :crazy: !
traven är samma sak som tölten, starkar= bättre trav.hoppasatt ni fick lite mera fakta om min lilla pålle:d

//loddie:bump:

Har du ingen nytagen bild på henne då ?

Jag tycker inte resonemanget håller att inte avla på eksemhästar, för man kan aldrig veta med en eksemfri häst.

Har hästen uppvisat eksem, så är det något som faktiskt finns med på defektlistan och därmed bör man inte använda sådant material i aveln. Om det sen sker efter en fölning, ja då är det inget att göra åt. Men man bör ju då inte fortsätta aveln på en eksmhäst. Det handlar ju inte endast om arvbarheten, ett eksemsto som fölar överför sitt beteende till fölet. Alltså kan du få en kliande avkomma utan att hästen för den sakens skull faktiskt har eksem.

Kan inget om Isissar men söt va hon ju i alla fall :d

Men får ju inte betäcka om man har en exem hingst, varför är det inte så hos ston? Någon som vet, jag tycker att det borde gälla där samma som hos hingstarna!

Om det är den Ör jag tror jag sett mkt bilder på tidigare så är det ett väldigt fint sto! :love:

olala vart? när? har du sett henne?:)

Hmm.. Jag tror att det var en Julia som hade henne på foder/skötte om henne. I alla fall hette stoet Ör och var brun, en tjusig häst!

Ja, jag funderade också på om det var hon! Hade inte hon superfin skritt?

ja hon har super skritt! hon stod på agersta innan lotta köpte henne!

Då måste det vara hon ;) Julia hade henne på Agersta.

Men tycker förövrigt att man INTE ska avla på ston som visat eksem... Tyvärr... :(

Det var bara mormor'n som hade eksem när dom tog en avkomma på mormor'ns avkomma.. (snurrigt det blev.)
A = mormor
B = mamma
C = Föl.

A fick eksem efter några år i Sverige (numera c:a 25 år) B fick föl för kanske 6 år sedan, för 2-3 år sedan fick B OCH C eksem. Alltså inget varesig uppfödare eller anställda kan rå på.

Jag kan säga att jag tycker man kan avla på eksemston, om det inte är extrema eksemston som bara kliar och kliar och kliar. Ett bra eksemsto som behandlas och är i princip klifri förstår jag inte riktigt varför man inte bör avla på, och det finns inga garantier på att en svenskfödd Islandshäst inte får eksem, det finns inga garantier på att ett sto som tidigare inte haft eksem i sin familj inte skulle få det.

Eksem är en hemsk sak, verkligen hemsk, man lider nått så otroligt med de stackars hästar som drabbas, men likförbannat importeras hästarna till Sverige som väl har högst eksemkvot (rätta mig gärna om jag har fel) bland Islandshästarna.

Min åsikt är att kan man inte avla på ett eksemsto som inte visar mer tendenser till eksem än att hon kliar sig när det är som värst med knott och att hon har skorv i manen (som självklart skall tas bort och smörjas in dagligen).

Sen kan jag tycka att ston skall genomgå samma test som hingstarna gör, man skall inte få avla på vilken häst som helst, skall det vara så skall det vara ordentligt, men varför skall man då få avla på små ston när hingstarna i regel inte "får" vara små?

Men denna tråden handlar inte om eksemhästar och huruvida det är rätt att avla på dem eller inte. Det handlar om loddies häst som jag tycker är rätt lik min lille, fast min har större mage och är mycket mindre.. :love:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Extremt het häst
  • Dressyrsnack nummer 18
  • Bildtråd

Omröstningar

Tillbaka