fryckan

Trådstartare
Hur är det med kommando till momentet apport? I reglerna står det att kommandot apport ska användas, är det alltså krav på det eller får man använda godtyckligt kommando? Gäller samma sak vid apportering under jaktprov?

Sv: kommando

Du får säga vad du vill, men det ska vara ett ord. Jag har hört allt ifrån "hämta" till "ptsch" som kommando. På tävlingslydnaden alltså.

På jaktprov, samma sak där. Du får säga vad du vill så länge det inte är "tusen" kommandon. Personligen så använder jag Devil, dvs min hunds namn, som kommando för hämta apport.

:bow: Tackar! Då ska jag fortsätta köra på "hämta" som jag redan börjat lära in.. Eller försöker lära in i alla fall :p

Men (rätta mig gärna om jag har fel) man får inte glömma att säga till domaren innan att man har annat kommando :)

Om kommandot är väldigt avvikande så ska man säga till domaren. "Hämta" är så likt "apport" att jag tycker det är uppenbart. Precis som de flesta inte säger till om de har kommando "stanna" eller "stå" i inkallningen, eller "loss" eller "tack" vid avlämnandet av apporten. Jag hade kommando "okej" vid vittringsapporteringen och fick aldrig replissalier trots att jag inte sa till.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 022
Senast: inverterad
·
Hundträning Behöver lite tips på träning. Min dvärgpudel (snart 11 månader) är lite väl entusiastisk när hon hälsar på folk. Jag har lärt henne att...
Svar
7
· Visningar
826
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Vi har fyra hundar i familjen. Två lite äldre, små herrar (en papillon och en blandras), och två unga retrieverherrar (en på snart två...
2
Svar
26
· Visningar
2 044
Senast: MML
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 583
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka