Komma undan arbete?

Sv: Komma undan arbete?

Jag tycker också den inställningen till hästen är tråkig och alldeles för vanlig.

Själv upplever jag det dock som en omöjlig uppgift att endast motivera min typiska ponny till arbete, ett visst mått av lydnad (a la IronWills framme för skänkeln) måste jag personligen ha för att hitta arbetsviljan. Det handlar dock inte om att "Jo, vi ska gå häråt" eller "Jo, vi ska hoppa det hindret" utan snarare om att "göra" något så han kommer igång. Att bara skritta, trava, galoppera rakt framåt under framridningen tycker han är så pisstråkigt rent ut sagt. Men så fort man börjar kräva lite blir han som en litet gummiboll och bara vill, vill, vill :bump: Sedan är det bara att sitta stilla och be väldigt tyst så gör han vad som helst inom vad han orkar. Nya grejer är han lika positivt till, eller ännu mer.

Jag känner själv att jag behöver komma på något smartare sätt att rida fram, hmm. Det handlar dock inte om något harvande på ridbana, vi rider till mer än 99 % i skogen och han har aldrig ridits mer i ridhus. Men samtidigt vill man ju inte stressa igenom uppvärmningen.
 
Sv: Komma undan arbete?

Nej, men det är just det antagandet jag tycker är så märkligt. Att hästen försöker komma undan. Snarare är det väl som du säger, att den inte förstår vad vi vill. För de allra, allra flesta hästar vill göra rätt om man uppmuntrar dem, även om det innebär att de får ta i. Men det är väldigt svårt att få det som är rätt att te sig enkelt och det som är fel att bli svårt. Jag tror vi tänker likadant. Om hästen tappar gnistan och känns ovillig bankar jag inte på dem mer med ett " jo vi ska! " utan backar tillbaka ett steg och gör något enkelt för att peppa hästen. Sedan försöker man igen, när man har hästen framme och försöker göra det lätt för den. Det är det här med att det ska vara på det viset, att hästen inte vill arbeta. För så är det, man får trycka på den. Jättekonstigt och jättevanligt.
 
Sv: Komma undan arbete?

Ja, men jag tycker det är fantastiskt att du försöker och strävar efter att både häst och ryttare ska tycka passen är roliga. Vissa får man kickstarta ibland, det handlar om individer. Jag har ju som tidigare nämnts en unghäst, har också svårt att hitta ett sätt som jag tycker fungerar och grundar för att få henne att ha den inställningen jag vill till arbete längre fram. Fastnar gärna i gamla mönstret, för jag har varit sån att jag viftat bort hästens brist på bjudning och engagemang med att " det är ju jobbigt för den ".
 
Sv: Komma undan arbete?

Bra tråd! :) Kommer fram en del intressanta tankar!

Tror alltid det kommer vara en balansgång mellan att ha tillräckligt höga krav för att det ska bli något gjort, utan att det blir för negativt för hästen, och att man i det stora hela kompenserar för det jobbiga med uppmuntran/belöning.

Gillar inte heller inställningen att hästen skulle försöka "smita undan", även om det rent logiskt kan bli så att hästarna hellre väljer en lättare väg så är det ju upp till oss att motivera den till att välja rätt väg, och se till att den har förutsättningar till det.
Men det är svårt, att ha en balans i det hela. Själv har jag fått jobba med både och, både att "tuffa till mig" och se till att ha tillräckligt hög ribba och kräva svar på mina signaler, samtidigt som det då blir extra viktigt att man håller jobbet positivt och klämmer in belöningar/eftergifter, det är ju lätt i det läget att man börjar se det som en kamp om man inte passar upp - blir hårdare samtidigt. Man behöver ju faktiskt inte vara hård gentemot hästen för att man är konsekvent och håller lagom höga krav utifrån utbildningsnivån.

Min egen häst är ju lite kul på så vis att det kan kännas som att ALLT tar emot i början av passet och som att man har en sjumilahäst där alla rörelser/moment är svåra att få till. Och då lurar jag mig lätt till att nöja mig med ett minimalt svar för att jag luras av hur det känns i hästen, att det liksom tar emot eller inte händer mycket. Men om jag istället höjer kraven och ser till att få igång bättre jobb, bättre form, ser till att få svar, så blir samma saker mycket lättare för oss att utföra. Och ju mer jag lyckas klättra något snäpp till, desto lättare tycker hästen det är att göra det jag ber om, även om den kanske tyckte det var pest och pina att komma igång. Hästen verkar också tycka det är roligare när den har kommit igång. :) Sen kan man såklart ha bättre och sämre dagar, vissa dagar känns det kanon redan från början, men då måste vi också klättra lite kravmässigt under passet för att förbereda inför det jobbigare vi vill få med. Att man ska kunna begära max (nåja, kanske inte VARJE pass, men nästan iallafall) i slutet av passet.
Därför får jag hela tiden vara på mig själv att inte gå efter vad som känns lätt just nu, utan försöka klättra över trösklarna och fortsätta klättra så långt vi bara kan, men lägga in massvis med små-vilopauser, eftergifter, mycket variation, och lite "bara vara" i slutet av passet iallafall som belöning. Och påminna sig själv om att hinna vara glad över det vi gör bra och "flyta på" i det något steg iallafall emellanåt. :)
Men sen försöker jag ändå ha den inställningen att man försöker anamma det hästen gör bra, berömma mycket, ge mycket eftergifter, vara glad över det hästen bjussar på. Bara den svarar så är det inte hela världen om det inte blir riktigt rätt svar! Kan t ex bli lite bockebrall eller konstiga språng ibland när vi ber om galoppfattning, men då har den svarat iallafall och kanske inte hade dom bästa förutsättningarna just då (som exempel), får vara glad åt försöken men noga med sig själv så det inte var jag som sabbade! :angel:
 
Sv: Komma undan arbete?

Jag tänker mer att även en arbetsvillig häst söker den mindre arbetsintensiva vägen.
Man behöver då visa för hästen hur den ska jobba. Spö kan vara ett hjälpmedel.

Kan använda min kbl-travare som exempel.
Jag köpte honom direkt från trav, han pensionerade sig genom att sparka emot.

När jag började rida honom och skulle flytta bakdel, använde jag spö på rumpan för att förtydliga. Han sparkade emot, jag petade och så höll vi på tills han kom på att det var enklare och mindre jobbigt att flytta rumpan i stället för att sparka.,
Numera sparkar han när jag använder spö för att få in bakdelen vid betydligt tyngre arbete som vid galopp-piruetter. Han tar i ganska bra ändå men för att fixa den samlingen behöver han verkligen anstränga sig. Han vill hellre anstränga sig måttligt och "smiter undan" från det riktigt tunga jobbet.
Jag ser det inte som brist på arbetsvilja utan som att han har en bekväm- nivå där vi behöver styrketräna lite till - ungefär som om jag satt på gymet och skulle öka vikten från ansträngande men OK till riktigt tungt för att kunna bli ännu starkare.
Jag ser det faktiskt inte som ett fel att använda "motivationspinnen" så länge det jag begär är något som hästen faktiskt kan klara med viss ansträngning. När vi tränat momentet några gånger, är det inte längre så jobbigt och hästen gör det utan motstånd och utan "motivationspinne".

Det viktiga i sammanhanget är väl att man begär lagom mycket för mycket lagom få gånger för att hästen ska känna att den klarar av det och inte blir knäckt.
 
Sv: Komma undan arbete?

Hästar är ju olika också såklart. Jag tror helt ärligt min tycker det blir roligare när man får pusha på honom och han nästan får avreagera sig på matte (man försöker ju få det till att han avreagerar sig genom jobbet, ta i mer i det) blir mer action då. :D Och mer utmanande för hästen.
Håller man det på för bekväm nivå så blir hästarna mer bekväma och säkert lättare less utan utmaningar.
 
Sv: Komma undan arbete?

Kl
Angående diskussionen om hundträning kontra hästträning tänker jag att en stor skillnad ligger i att hunden är ett rovdjur medans hästen är en gräsätare.

När jag tränar min hund använder jag mig av belöningar som är naturliga för honom som måste leta reda på och jaga sin mat... Jag ger godis eller stimulerar jakt/kamplust!
Hästen behöver inte jaga sin mat, maten finns lämpigen vid fötterna... Däremot måste den vara uppmärksam på faror hela tiden. Det gör- tror jag att det är otroligt viktigt för hästen att känna sig trygg med sin människa. Och att den finaste belöning för hästen är att bli lämnad i fred- få en eftergift...
 
Sv: Komma undan arbete?

Och en hund behöver inte bära upp en människa på 60-90 kg. Vi måste "lära" hästen gå i en korrekt form för att de ska HÅLLA att bära oss. Oavsett om vi ska hoppa eller dressyra.
 
Sv: Komma undan arbete?

Hästen behöver inte jaga sin mat, maten finns lämpigen vid fötterna... Däremot måste den vara uppmärksam på faror hela tiden. Det gör- tror jag att det är otroligt viktigt för hästen att känna sig trygg med sin människa. Och att den finaste belöning för hästen är att bli lämnad i fred- få en eftergift...

Åh, jag vet inte, jag känner rätt många hästar som inte kan tänka sig en bättre belöning än nåt gott att äta. Jag red tidigare en mycket matglad häst, han åt allt som gick att stoppa i munnen, ungefär. Annars mycket snäll och absolut inte ovillig till arbete.

En period var jag bortrest, och han hoppades då av en annan ryttare som tyvärr inte kom så bra överens med honom, det var en försiktig häst och efter några krascher vågade han inte hoppa längre. Så när jag kom tillbaka tänkte jag att nu ska jag se till att hoppningen blir riktigt positiv och kul, och laddade fickan med lite hästgodis inför första hoppträningen (annars har jag aldrig godis till hästarna). När vi hade klarat hindrena och han vågade hoppa fick han klapp, beröm och en godis ett par-tre gånger under träningen. Första och enda gången han fick godis av mig.

Nåväl, en vecka förflyter, dags för nästa hoppträning - och de där tre godisarna hade fastnat i minnet på nivån att han förväntansfullt vände huvudet mot mig när pausade medans vi väntade på vår tur mellan sprången. Uppenbarligen otroligt motiverande för den hästen att få godis, eftersom tre upprepningar räckte för att han en vecka senare skulle ha lärt sig i vilka lägen han kunde få en godis, och hur han skulle göra för att få dem.
 
Sv: Komma undan arbete?

Såg i ett reportage att Beezie Madden körde klicker träning på en häst som inte ville hoppa vatten så visst!

Men det är nog något man tar till i lite speciella fall och inget man baserar sin vanliga ridträning på tänker jag!
 
Sv: Komma undan arbete?

Själv rider jag mycket i skogen och arbetar mina hästar där lite imellanåt.
När jag är i paddocken tycker de flesta hästar genast att det blir tråkigare och då kör jag lättare övningar till en början sedan trappar jag upp det allt eftersom det brukar funka rätt bra. Använder väldigt sällan sporrar och spö har jag med mig enbart för att vissa att jag har det i princip, men visst har jag använt det vid behov!!!!
 
Sv: Komma undan arbete?

Håller också med dig på en hel del plan . Det är ju vi som rider in och formar våra hästar till dom individer dom är idag. Varför skulle vi då inte kunna rida oss till en liten slökorv:):D
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har haft åldersnojja i stort sett hela mitt liv. Jag har verkligen varit skräckslagen inför tanken på att bli gammal, och tyckt att...
2
Svar
20
· Visningar
5 801
Dressyr Nu måste jag få lite tips! Jag har en halvblodsvalack som jag vill träna dressyr med. Inga jättehöga krav, utan jag rider på lätt nivå...
Svar
10
· Visningar
1 971
Senast: Werze
·
Träning Jag äger en häst som maskar när han inte vill arbeta i dressyren. Han segar sig fram och tycker det är pest när man börjar ställa krav...
Svar
16
· Visningar
1 387
Senast: Sammet
·
Islandshäst Egentligen svarade jag Gullan86 i "sits" tråden men tyckte det blev för mycket offtopic så jag startade min egna lilla tråd. Kan ni...
Svar
7
· Visningar
1 129
Senast: IrpaSnirpa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp