Komma undan arbete?

Bluefish

Trådstartare
Jag har funderat ett längre tag på detta och vill nu veta vad ni tycker i frågan. Jag hör hela tiden hur man påstår att hästen försöker " smita undan ", det blir " för jobbigt " och ptja, förutsätter att hästen inte vill arbeta och behandlar den därefter. Varför är det så? Vill man inte ha en arbetsvillig häst som tycker det är kul att ge järnet? Underlätta när det är svårt och visa den enkla vägen, berömma? Det är ju enligt min erfarenhet plättlätt att få hästen att tycka tex. hoppning är jättekul när man hoppar in den. Berömma mycket och ofta så älskar de det. Varför rider man inte in hästarna så i övrigt? Ofta verkar det vara vi tvåbeningar som "lär" dem att det är värt att maska, för vi ger dem de jobbiga uppgifterna som straff eller konsekvens utav ett oönskat beteende. Jag förstår det inte, och det verkar gå 9 arbetsskygga hästar på 10. Inte vill jag nöta något på en häst som tycker det är pest och pina :confused: Hur tänker ni kring det här fenomenet?
 
Sv: Komma undan arbete?

Och försök att "komma undan" korrigeras med spö, sporrar, hjälptyglar och hårda tygeltag. Jag rider för att det är roligt, inte för att kriga med min häst.

där konsten slutar tar våldet vid
 
Sv: Komma undan arbete?

Alltså när jag själv tränar så är det inte alltid roligt att "kliva över en jobbig tröskel"
klart som tusan att det tar emot att använda muskler som inte använts förr, även om man
successivt byggt upp sig så finns det alltid ett nytt trappsteg att klättra över och vissa trappsteg
är högre än andra.

Min häst är galet arbetsvillig så länge hon fattar vad hon ska göra, när man ska lära henne något nytt,
så tar det emot. Hon är ett vanedjur och tycker att det är krångligt att avancera. Men så fort hon fattat
grejen så är ingen gladare än hon. Hon växer flera cm om hon får göra sidvärtsrörelser och man kan riktigt
se hur hon älskar att göra sitt jobb, men när hon skulle lära sig det? Då var det skitjobbigt.
 
Sv: Komma undan arbete?

Jo, ibland är det ju tyvärr så. Och det gör ju inte arbetet roligare för pållen.
 
Sv: Komma undan arbete?

Sen så fattar jag inte vad du menar att folk gör olika saker och rörelser som straff? Har aldrig hört talas om det.

Klart att man använder sig av beröm.

Men jag förstår inte hur du kan sitta och kritisera folk på det här viset? Inte för att starta bråk,
men din unghäst har ju en hel del problem med ridningen?
 
Sv: Komma undan arbete?

Ja, att det är jobbigt förstår jag ju. Det är snarare inställningen vi tilldelar hästen jag undrar över. Att jobbigt = tråkigt. Jag har ridit ett fåtal hästar som gav allt hela tiden, med spetsade öron oavsett väder eller dagsform, jag utgår nog från dem som "ideal". Och så borde det ju vara kan jag känna. På din beskrivning räknar jag inte Stella som en sk. smitare, snarare just ett vanedjur ;)
 
Sv: Komma undan arbete?

Jag har faktiskt också funderat en del över detta, i synnerhet sedan jag började träna mina hundar. Med dem är det så himla positivt hela tiden. Massor av beröm och uppmuntran hela tiden och aldrig straff. Det känns som att ridträningen ligger långt efter på nåt sätt.
 
Sv: Komma undan arbete?

Om jag ser en träning kan jag höra flera gånger hur " han maskar, på med spöt där. Flytta honom, han måste ". Kan vara allt från små volter till galoppfattningar liksom. Jag kritiserar heller ingen särskild, jag undrar över hur andra ser på saken eller om det bara är jag som tänker på det.

Förstår heller inte vilka problem du menar. Att min häst stegrar över hör liksom inte till tråden öht.
 
Sv: Komma undan arbete?

Är det ett straff att säga åt hästen vad den ska göra?

Skulle jag låta alla hästar som jag rider till göra som de ville skulle de aldrig kunna komma till arbete. Alla hästar är inte
arbetsnarkomaner, alla hästar kan inte bli arbetsnarkomaner. Likväl som människor har de olika personligheter. Sen så
kan man få hästarna arbetsvilliga, men det kräver träning och man måste lära hästen att den ska lyssna på hjälperna,
man måste lära hästen att förstå hur den ska reagera på hjälperna - då blir hästen arbetsvillig - för att den förstår,
då behöver den inte protestera för varför protestera när den förstår vad den ska göra.
 
Sv: Komma undan arbete?

Ja, men att ge den nya direktiv när den saknar framåtbjudning i arbetet blir ju fel, och i mina ögon en direkt konsekvens av att den "maskar". Då blir det svårare att få till en bjudning. Jag tror de flesta hästar är väldigt formbara till en början, men naturligtvis finns det undantag. Instämmer i att hästen måste förstå vad som väntas och vad som leder till beröm för att tycka om det den uträttar. Men vi verkar inte titta på samma lektioner/träningar eller läsa samma trådar här.

En liten parentes till ditt senaste inlägg. Läst om min TS och använder enbart " man / vi / jag ", inget " ni ". Så om det är fler som tycker att jag " sitter och kritiserar " så ber jag om ursäkt, jag har valt mina formuleringar noga för att undvika att trampa på några tår. Jag är nyfiken - inte förbannad.
 
Sv: Komma undan arbete?

För att ta min egen t.ex. Skulle jag aldrig vara där och flåsa henne i nacken :devil: som en personlig tränare som sa
åt henne precis vad hon skulle göra för att bli bättre, då skulle hon nog aldrig blivit så fin och arbetsvillig som hon faktiskt blev.

Hon var rent pisstråkig att rida innan när hon la den sidan till. Hon fattade inte arbetsuppgifterna och tyckte det var onödigt att
lära sig vad uppgifterna betydde. Så det blev lite "Tough Love" när jag äntligen fattade hur jag skulle rida. Innan så grinade jag bara
och var barnslig och förstod inte hur min häst kunde vara så dum, ung och dum som jag var. Det var helt enkelt så att hon snackade
holländska och jag snackade kinesiska. Spelar liksom ingen roll hur villig en häst än är att arbeta, om den inte fattar vad man säger.
 
Sv: Komma undan arbete?

Ja, men att ge den nya direktiv när den saknar framåtbjudning i arbetet blir ju fel, och i mina ögon en direkt konsekvens av att den "maskar". Då blir det svårare att få till en bjudning.

Hur ska man lära hästen att gå fram då om den inte går fram?

Det fungerar absolut helt utmärkt att lära en häst att gå fram för skänkeln genom att
konsekvent lära den att den ska vara framme för skänkeln hela tiden.

Fattar den det;

Ja då kommer den att dansa fram.

Men det kräver upprepning, och att man bara berömmer när den gör rätt.
 
Sv: Komma undan arbete?

Jag kan ju bara svara för mig själv men jag gör ridningen till något roligt. Rider ut mycket, det får fart på de flesta hästar. Busar lite och har själv kul helt enkelt. När jag har en framåtbjuding på hästen ( som jag bygger upp utomhus ) går jag in på banan och gör något roligt där. Allt för att få associationer åt rätt hålll. Beröm och rutin är även här en viktig faktor för att få till det!
 
Sv: Komma undan arbete?

Beröm måste väl inte vara rop o skrik, godis och klapp? Belöning kan även vara avslappning efter lyckad övning, och ett vänligt läte med rösten för att visa uppskattning. För mig skulle det vara omöjligt att rida om ja skulle berömma på samma sätt som jag upplevt många gör under löshoppning.

Belöning kan även vara en rörelse som hästen tycker är lätt, visa samma uppskattning för en väl utförd övning. Ibland kan jag bli så glad för att vi lyckades så bra med något att jag kan släppa ifrån mig ett kort "haha!" och stor-le på däruppe på ryggen. Min häst känner precis vad jag tycker, det märks så tydligt.

Därför alltid försöka landa i ett positive mode innan man sitter upp. Ha höga förväntningar och glädjas för lite.
 
Sv: Komma undan arbete?

Det finns en stor skillnad i träning med hund och häst. En hund avlad för en viss sak kommer göra det även utan träning. De har det i blodet/generna. En fågelhund som inte jagas fågel med kommer lik förbannat komma bärandes på prylar. En vallhund som inte får valla kommer lik förbannat valla hundar, människor och vad som. En jaktras som inte jagas med kommer lik förbannat jaga saker. De vill! Och de gör det trots att man skäller på dem.
Just för att det är en medfödd drift. De vet rent medfött hur de ska göra.

Det finns inte en häst i världen som om den släpps lös gör diagonalsluta efter digonalsluta och galoppiruetter i hagen. Trots att den är av dressyrblod. För den vet inte medfött hur eller varför.
En häst vill alltså vid födseln inte jobba.
Det måste vi lära dem. Genom korrekt motivation. Mycket beröm, lagom jobb och ibland också en korrigering. Men den korrigeringen ska vara konstruktiv och konsekvent. Och givetvis måttlig.

En häst måste bära sig med musklerna och inte hänga i skelettet för att hålla. Men det är jobbigare att aktivera muskulaturen än bara hänga i sitt skelett. Hästen förstår ju inte att den kommer få ont om säg 5 år av det. Så i varje ny fas kan hästar reagera. För att de inte förstår.
Hästar är godmodiga djur. Men en del är lite lata när det kommer till annat än att rusa i full kareta i fri form.

IOM att hästar inte har en inbyggd arbetsfylld är det tyvärr mycket lättare att förstöra en hästs vilja till sammarbete/arbete än en hunds. Hunden vill jobba och tål därför fler missar av människan. Varför det också funkar bättre med enbart positiv förstärkan på hund.
För att förstå innebörd positiv förstärkning ska man ha klart för sig att all skänkel och hand är snudd på ett straff. Det är inget mys för hästen, inget gott etc. Därför måste det användas konsekvent, med en plan och efterföljas av eftergift(för både hand och skänkel)och beröm.
 
Senast ändrad:
Sv: Komma undan arbete?

Jag menade inte löshoppning i TS utan själva inhoppningen med ryttare. Att det är så lätt att påverka hästens inställning i ett så känsligt skede. Men att man inte verkar vilja det på samma sätt i övrig ridning, utan då är det vedertaget att hästen ska bli loj och motvillig.

Precis det du beskriver hade jag så gärna vilja sett mer av! Att man ser efter det minsta försöket och uppmuntrar hela vägen. Istället för att sitta upp och göra sig redo att tampas med hästen, för idag vankas dressyrarbete.
 
Sv: Komma undan arbete?

Hästar är godmodiga djur. Men en del är lite lata när det kommer till annat än att rusa i full kareta i fri form.

Det är det här jag menar, och som jag skrev nyss så verkar det inte prioriteras att försöka förändra det här utan det ska vara så.

Ang. hundträning, finns det inte rena sällskapshundar som man tränar en del med? Som inte har jakt/spring/vallust? Har aldrig dragit den parallellen själv, intressant inslag!
 
Sv: Komma undan arbete?

När det gäller hästar vs. hundar och träning/lydnad så ser jag en ganska stor skillnad. Hunden lär vi att göra saker genom att ge den olika kommandon, de får beröm när de gör rätt, ofta i form av godis, men den kan sitta, ligga, springa hoppa på det sätt som fungerar bäst för den själv, rent fysiskt. När det gäller hästar vill vi att de ska förändra sitt sätt att röra sig och använda sina muskler, den får beröm när den gör rätt, men det består oftast av eftergift, eller en klapp. Om det vore så att vi ville träna hästar som vi tränar hundar så skulle det mer handla om cirkus/trick-träning för hästen, att lära den göra en viss sak på kommando, men använda sin kropp på det sätt som passar den själv bäst. I ridträningen är det viktigt att hästen lär sig bära upp en ryttare och arbeta på att stärka vissa muskler som den kanske inte har behov av att stärka på samma sätt utan ryttare. Det ser jag som den största skillnaden och där tänker jag att motståndet kan bli större än det blir när man tränar en hund.
 
Sv: Komma undan arbete?

Jag har ridit ett fåtal hästar som gav allt hela tiden, med spetsade öron oavsett väder eller dagsform, jag utgår nog från dem som "ideal". Och så borde det ju vara kan jag känna.

Då ska du rida på min häst, hon har i princip alltid öronen framåt, hur jobbigt och tråkigt hon än egentligen tycker det är så gör hon sitt bästa och fram med öronen! :)
 
Sv: Komma undan arbete?

Det här är en intressant fråga - jag säger själv detta ibland när jag undervisar. Dock inte i meningen att hästen är dum, utan mera för att förklara ett "oväntat" beteende..
Ta detta med "att gå i form eller i balans". Vi vill att hästen ska göra det för att den lättare ska bära oss och för att undvika belastning- och förslitningsskador. Hästen måste alltså ändra sitt naturliga rörelsemönster för att må bättre, men detta innebär också en viss ansträngning (åtminstone innan den är musklad för det). Jag brukar lekmannamässigt jämföra graden av samling med "när vi går i en trapp" - dvs måste lyfta oss själva. I början är det jobbigt och ger mjölksyra men går lättare när man tränat..

Hästen vet ju inte själv om att det är bättre för den "att gå på tygeln"! Många gånger när jag undervisat får jag just den frågan "om det nu är bättre för hästen att bära oss så, varför gör den det inte själv?"
Då kommer min följdfråga: Om du ska lyfta något tungt från marken - hur gör du då? Lyfter du "som man ska", med böjda knän och rak rygg? Ofta blir svaret: - Nej, för det är enklare att böja ryggen!
Vi med vårt logiska tänkande väljer alltså "den lätta vägen" trots att vi vet att den i förlängningen kan leda till skador...

Tänk då hästen, som inget vet alls om logik, skaderisk mm. Den försöker naturligtvis alltid att göra det som för ögonblicket känns "lättast" - och tyvärr är det sällan det som är rätt, utan vi måste "visa" rätt sätt genom beröm och tillrättavisningar. För mig är det just denna mekanism som är att hästen försöker "komma undan", maska eller lata sig. Den väljer det som känns enklast - den är inte dum! Ju starkare den blir desto lättare har den att göra det begärda och i kombination med rätt beröm i rätt ögonblick är det enda vägen till ökad utbildning.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har haft åldersnojja i stort sett hela mitt liv. Jag har verkligen varit skräckslagen inför tanken på att bli gammal, och tyckt att...
2
Svar
20
· Visningar
5 801
Dressyr Nu måste jag få lite tips! Jag har en halvblodsvalack som jag vill träna dressyr med. Inga jättehöga krav, utan jag rider på lätt nivå...
Svar
10
· Visningar
1 971
Senast: Werze
·
Träning Jag äger en häst som maskar när han inte vill arbeta i dressyren. Han segar sig fram och tycker det är pest när man börjar ställa krav...
Svar
16
· Visningar
1 387
Senast: Sammet
·
Islandshäst Egentligen svarade jag Gullan86 i "sits" tråden men tyckte det blev för mycket offtopic så jag startade min egna lilla tråd. Kan ni...
Svar
7
· Visningar
1 129
Senast: IrpaSnirpa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp