Komma in i vallhundsvärlden

MissourisTopsanna

Trådstartare
Eeeevigheter sedan jag postade här. Men eftersom alla är väldigt engagerad och sitter med massor med kunskap och erfarenheter tänkte jag att jag ber om tips och råd.

Jag har sedan 5år tillbaka min oregistrerade bordercollie Ilo. Det finns inte på kartan då såklart att tävla i vallning med honom. Vi har vallat här i ungern, men ala ungersk stil. Nu väntar jag på min första riktiga BC i december. Och självklart ska vi valla ! Så nu vill jag förbereda mig så mycket som möjligt, så att jag kan känna mig trygg på att jag väljer rätt kurs/tränare och startar på bästa vis. :) jag har tyvärr sett rätt hårda styrande metoder (kan vara jag som bara inte har koll och ser det så), men söker tips på böcker/läsning/filmer, ja allt! Som kan ge mkg lite kött på benen, och gärna med positivt/belöningstänk i träning. Så att när jag sen dyker upp på träning med min nya hund vet vad jag ska vänta mig, och vågar ta ställning till vad jag tycker är OK för mig och min hund. Jag är heelt grön i vallhundsvärlden, då jag endast tävlat lydnad. Så släng gärna alla tips ni kan komma på! Hur gammal ska hunden vara då man börjar, introduktion, erfarenheter, ja allt :) alla tips är bra tips. Så får jag sortera och läsa , och bygga upp en liten grund innan vi väl står där :) tack på förhand!

Kul att du har valp på g! Kommer du vara kvar i Ungern eller är du på väg hem till Sverige?

Till att börja med: Vallning bygger på negativ förstärkning, både mellan hund - får, förare - får och förare - hund. Det handlar inte om att bestraffa och vara hård, men eftersom hunden har i stort sett fri tillgång till den starkaste retningen du kan uppbåda, så MÅSTE du som förare ha ett språk där du kan kontrollera hundens impuls att ta för sig av fåren. Du som förare måste alltså bestämma över hunden, och hunden ska köpa det utan att klappa ihop. Långt ifrån alla BCs startar med åsikten att lugn, fin djurhantering är det mest belönande som finns...

De flesta duktiga vallhundstränare är inte speciellt hårda alls, utan pratar snarare mycket om hundens känslor, hur den uppfattar situationer och vad som driver den att bete sig på olika sätt, och att grundträningen handlar om att sätta upp situationer som gör att hunden har förutsättningar att känna/agera lugnt och klokt. Extremt få duktiga handlers använder sig av fysiska bestraffningar, däremot är social press både effektivt och vanligt förekommande utan att det för den skull handlar om djurplågeri.

Det absolut bästa du kan göra för att förbereda dig inför utbildningen av din första vallhund är att själv lära dig hantera får. Din roll under träningen är att kunna förutse fårens beteenden på ett sådant sätt att du kan sätta upp situationer som hjälper din hund. För att klara av detta behöver du ha vana med att jobba med flockar med flyktdjur, förstå drag, flyktzon, tryckzon, press-eftergift, balanslinjer, fårens flockbeteenden, läsa deras minspel och förstå hur terräng inverkar på deras agerande. Jag kan rekommendera dig att titta på youtubevideor om safe stress free cattle handling, finns mycket bra.

Att börja hos får innan det är dags att träna hunden gör också att du knyter kontakter med djurägare så att du har nånstans att träna. Första året av utbildningen bör du räkna med att det krävs pass hos djuren minst fyra dagar i veckan, gärna mer. Att bara kunna vara hos djuren enstaka gånger i månaden gör snarare skada än nytta, det är många, korta och täta pass som gäller för att hunden ska ges förutsättningar att lära sig sitt jobb.

Vallning är inte dirigeringsträning! Vi pekar inte för att flytta våran hund, hunden kan inte höger och vänster utan djur att röra sig i förhållande till, och hunden ska _aldrig_ vända sig mot föraren för att få direktiv. Något som många med hundsportsbakgrund har lite svårt att greppa i början, så de lockas att träna dirigering runt föremål osv, vilket gör mer skada än nytta.

En bok jag kan rekommendera är Derek Scrimgeours "talking sheepdogs". Han har gjort ett par filmer också, och åker runt i världen för att hålla kurser.

När hunden är redo att starta utbildningen beror på individen, linjerna, vilka förutsättningar som finns för träning och hur man väljer att grundträna. I regel kan du starta hunden tidigare ju mer rutinerad du är och ju mer kontroll du har över utbildningsmiljön, men de mest rutinerade har också insett att det är ett onödigt merarbete att starta hunden allt för tidigt ;) Vanligast är att man man tänder valpen som rätt ung och sen påbörjar träning med hundarna runt 8-18 månaders ålder.

Åk runt och titta på olika instruktörer och kosta på dig en riktigt bra för första grundträningen. Ju mindre man kan desto viktigare är det att få sin grund från en riktigt skicklig får/hundmänniska. Fall inte för de sk arenavallarna som rantar runt med små grupper tama djur i ridbanestora hagar, leta efter nån som faktiskt har rutin från fårarbete på stora besättningar och som använder sin BC som de är avsedda att användas - på allt från enorma hämt till hantering av tackor med smålamm i trånga utrymmen.

Videon jag länkade till är ganska exakt det arbete en bra vallhund gör. Precis som Curt jobbar, jobbar en bra hund med djurkänsla, hold back och förutseende. Det enda vi i princip aldrig ber en outbildad hund att göra är att backa från djuren för att dra dem mot sig - hunden ska alltid känna sig stark i förhållande till fåren, det krävs en trygg och färdigutbildad hund för att den ska klara att gå före en flock på det viset utan att ta illa vid sig.

Höhö, jag har inget att tillägga efter ditt inlägg. :p

(Eller ja. Mina tankar @MissourisTopsanna )
Jag har hamnat på kurs med hund 1 & 2 där jag helt seriöst mådde fysiskt illa av hanteringen av hundarna. Det är inte alltid så jäkla lätt att stå på sig när man kommer ny och ung till någon gammal galosch liksom. Men med 3:e hunden hittade jag rätt hjälp hos min uppfödare. Aldrig att jag har sett dom fysiskt ge sig på någon hund!
Det är guld värt att hitta någon man känner förtroende för, för alltså hjälp behöver man med det här projektet. :D

Jag har ändå, trots att jag hamnat hos personer som behandlar både hundar och får väldigt väl, helt ärligt fått tänka om gällande det här med enbart positiv förstärkning. Det handlar inte så mycket egentligen om att vara dum och orättvis mot dom, egentligen skulle jag mer kalla det för en helt annan, väldigt mycket mer djupgående, kommunikation mig och hunden emellan. (Som dessutom gör hunden till en jävla enkel hund i vardagen.)

Med mitt lydnadstänk så har jag från börjat försökt med något slags brytkommando om det blir fel - men i vallningen räcker inte det. Och det blir inte så bra heller om hunden måste avbryta och komma farandes till mig för ett nytt försök, fåren står ju inte nödvändigtvis kvar där man ställde dom sist. :angel:
Man behöver liksom komma åt hundens sinnesstämning på ett väldigt långt avstånd. Utan att den bryter. Belöningen finns tillgänglig hela tiden och det funkar inte alltid med ett annat kommando - fåren påverkas även om hunden i teorin går åt rätt håll men på fel sätt.

Jag är väldigt grön på vallningen, & mitt absolut bästa tips är att skaffa dig tillgång till får på (så gott det funkar) daglig basis. Det blir så mycket enklare om hunden ser fåren varje dag, är med vid matning/tillsyn osv så den inte exploderar varje gång den ser en flock framför sig. Jag har löst får genom kontakter, 1 minut hemifrån mig under vår/sommar/höst och "fri tillgång" 10 min bort under vintern.

Har inte så mycket att tillägga annat än att komma med ett boktips. "Herding dogs progressive training" av Vergil Holland.
Väldigt pedagogisk o lättläst.

@Migo och @Sörlatungu så jäkla intressant läsning:bow:
Jag kan prata om detta i evigheter, ännu längre om jag samtidigt får rita konstiga figurer på en whitebordtavla och/eller visa med små demonstrationsfigurer på ett bord. Eller göra som Curt, demonstrera djurhantering irl...

Jonas G med några av sina hundar på Mila-mässan för ett par år sedan. Mycket fin uppvisning i lugn och stressfri djurhantering - där det också blir tydligt att det är hunden som jobbar djuren mot föraren, inte fåren som ska följa en gubbe och hunden svansande efter, då är det inte vallning!

Mera Mila, samma hundar med ett års utbildning under bältet. En minut in så delar Sin och Tyke, otroligt snyggt!

Jag kan prata om detta i evigheter, ännu längre om jag samtidigt får rita konstiga figurer på en whitebordtavla och/eller visa med små demonstrationsfigurer på ett bord. Eller göra som Curt, demonstrera djurhantering irl...

Jonas G med några av sina hundar på Mila-mässan för ett par år sedan. Mycket fin uppvisning i lugn och stressfri djurhantering - där det också blir tydligt att det är hunden som jobbar djuren mot föraren, inte fåren som ska följa en gubbe och hunden svansande efter, då är det inte vallning!

Mera Mila, samma hundar med ett års utbildning under bältet. En minut in så delar Sin och Tyke, otroligt snyggt!

Du får ha öppen clinic så kommer vi och kollar med vår Dåre:)

Tävlingssäsongen är nästan över, men det finns en del kvar både i oktober o i november. Man hittar dem på http://www.svak.se/?page_id=801
Klicka på tävlingar o sen kalender, välj oktober respektive november eller kartsök o se om det finns några kvar i er närhet.

Jag brukar skämtsamt dra parallellen att att utbilda en ung BC till vallhund är som att ta med sig en hyperaktiv lätt autistisk femåring till ett stall, för att lära sig rida. Det funkar inte att släppa in dem när de är i extas, men du kan heller aldrig lära dem nått om de inte får komma upp på hästen. De måste lyssna på dig och agera lugnt, så kan de få känna efter hur det känns att rida...

Åh tack för alla fina tips. Ska deffinitvt kolla upp dessa böcker. Jag har farmjobb som en del av skolan, så blir att leta upp en fårbonde och slå två flugor i en smäll! :) har som första plan att kolla upp AC vallarna . Och flrhoppningsvis kunna ta mig ut och se på tävlingar och deras träningar.

@Migo , jag kommer att vara hemma i sverige och jobba på klinik 9 månader och få lite erfarenhet. Sen åker jag tillbaka till ungern och skolan med hundarna igen. :)

Kul att du har valp på g! Kommer du vara kvar i Ungern eller är du på väg hem till Sverige?

Till att börja med: Vallning bygger på negativ förstärkning, både mellan hund - får, förare - får och förare - hund. Det handlar inte om att bestraffa och vara hård, men eftersom hunden har i stort sett fri tillgång till den starkaste retningen du kan uppbåda, så MÅSTE du som förare ha ett språk där du kan kontrollera hundens impuls att ta för sig av fåren. Du som förare måste alltså bestämma över hunden, och hunden ska köpa det utan att klappa ihop. Långt ifrån alla BCs startar med åsikten att lugn, fin djurhantering är det mest belönande som finns...

De flesta duktiga vallhundstränare är inte speciellt hårda alls, utan pratar snarare mycket om hundens känslor, hur den uppfattar situationer och vad som driver den att bete sig på olika sätt, och att grundträningen handlar om att sätta upp situationer som gör att hunden har förutsättningar att känna/agera lugnt och klokt. Extremt få duktiga handlers använder sig av fysiska bestraffningar, däremot är social press både effektivt och vanligt förekommande utan att det för den skull handlar om djurplågeri.

Det absolut bästa du kan göra för att förbereda dig inför utbildningen av din första vallhund är att själv lära dig hantera får. Din roll under träningen är att kunna förutse fårens beteenden på ett sådant sätt att du kan sätta upp situationer som hjälper din hund. För att klara av detta behöver du ha vana med att jobba med flockar med flyktdjur, förstå drag, flyktzon, tryckzon, press-eftergift, balanslinjer, fårens flockbeteenden, läsa deras minspel och förstå hur terräng inverkar på deras agerande. Jag kan rekommendera dig att titta på youtubevideor om safe stress free cattle handling, finns mycket bra.

Att börja hos får innan det är dags att träna hunden gör också att du knyter kontakter med djurägare så att du har nånstans att träna. Första året av utbildningen bör du räkna med att det krävs pass hos djuren minst fyra dagar i veckan, gärna mer. Att bara kunna vara hos djuren enstaka gånger i månaden gör snarare skada än nytta, det är många, korta och täta pass som gäller för att hunden ska ges förutsättningar att lära sig sitt jobb.

Vallning är inte dirigeringsträning! Vi pekar inte för att flytta våran hund, hunden kan inte höger och vänster utan djur att röra sig i förhållande till, och hunden ska _aldrig_ vända sig mot föraren för att få direktiv. Något som många med hundsportsbakgrund har lite svårt att greppa i början, så de lockas att träna dirigering runt föremål osv, vilket gör mer skada än nytta.

En bok jag kan rekommendera är Derek Scrimgeours "talking sheepdogs". Han har gjort ett par filmer också, och åker runt i världen för att hålla kurser.

När hunden är redo att starta utbildningen beror på individen, linjerna, vilka förutsättningar som finns för träning och hur man väljer att grundträna. I regel kan du starta hunden tidigare ju mer rutinerad du är och ju mer kontroll du har över utbildningsmiljön, men de mest rutinerade har också insett att det är ett onödigt merarbete att starta hunden allt för tidigt ;) Vanligast är att man man tänder valpen som rätt ung och sen påbörjar träning med hundarna runt 8-18 månaders ålder.

Åk runt och titta på olika instruktörer och kosta på dig en riktigt bra för första grundträningen. Ju mindre man kan desto viktigare är det att få sin grund från en riktigt skicklig får/hundmänniska. Fall inte för de sk arenavallarna som rantar runt med små grupper tama djur i ridbanestora hagar, leta efter nån som faktiskt har rutin från fårarbete på stora besättningar och som använder sin BC som de är avsedda att användas - på allt från enorma hämt till hantering av tackor med smålamm i trånga utrymmen.

Haha är jag helt ute och cyklar när jag tycker detta påminner om korallträning med häst. Såg väldigt kul ut. Tror jag börjar valla med mig själv som hobby istället

Haha är jag helt ute och cyklar när jag tycker detta påminner om korallträning med häst. Såg väldigt kul ut. Tror jag börjar valla med mig själv som hobby istället

Ja, NH kommer från folk som är vana att jobba med flockar av boskap - de såg rätt snabbt att hästar fungerar likadant! Har du hållit på med sånt så kommer du kunna applicera det på fårflockar :)

Vågar man fråga vad det är för valp du har bokat? :D

Ja, NH kommer från folk som är vana att jobba med flockar av boskap - de såg rätt snabbt att hästar fungerar likadant! Har du hållit på med sånt så kommer du kunna applicera det på fårflockar :)

Vågar man fråga vad det är för valp du har bokat? :D

Ja jag höll mycket på med det med förra hästen. Så spännande :)

Jag kan skicka pm vilken valp. Känns så tidigt att skriva ut öppet då jag bara just har tingat :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka