Komma fram i trav

magnik90

Trådstartare
Jag har blivit hästskötare på en dressyrhäst och ganska nyss fick jag börja rida honom. Han är 17 år och utbildad St. George, alltså en riktig läromästare, vilket märks då han bara går bra när jag gör rätt.
Jag har hållit på med hästar i ungefär 10 år, dock har jag adrig ridit på en så utbildad häst och jag har inte precis ridit mycket dressyr lektioner. Nu har jag problem att hitta vissa "knappar" på honom.
Är det någon som har ett förslag på hur jag ska kunna få fram honom i trav? Jag har försökt testa flera olika sätt, både när det gäller hur jag använder skänkel och säte. Några gånger har jag lyckats men utan att fatta hur. Ägaren jobbar mycket och därför har jag inte kunnat fråga henne. Snälla hjälp mig :confused:

Sv: Komma fram i trav

Jag tror att du överanalyserar...

Slappna av och "enjoy the ride"! Så ska du se att det löser sig. ridning handlar lika mycket om känls som om teknik!

Oj, menar du att du inte får honom att trava???

Eftersom du har ridit tio år så antar jag att du vet hur man gör. Hur reagerar han då, stannar han bara/ skrittar på/ hoppar omkring?

Om han inte gör något mer än att fortsätta skritta, så får väl prova att lägga på mer skänkel. Men det antar jag att du också har provat redan?

Utan att inte veta mer om situationen tar jag en risk och svarar ändå.

Var bara bestämd, be inte hästen att trava, SÄG TILL den att göra det. (vet inte hur många gånger jag hört det från min tränare :angel: inte just om traven dock). Det behöver inte se snyggt ut och flyger hästen iväg i slängtrav så är det okej, då får du samla upp den därifrån istället. Men trav ska du ha.

Innan jag vågar säga att jag till 100% håller fast vid mitt svar är jag dock också nyfiken på vad hästen gör när du ber den att trava?

Jag är också nyfiken och jag vill även veta hur han gör i övriga ridstunden? Fattar han galopp, går han att flyta sidvärts, är han trött/pigg etc. etc.? Antingen så förstår han ju inte dig, eller så passar han på att såsa : )

Jag så att säga red en lite "lektion" för ägaren innan jag fick tillåtelse att rida och då var det skritt och lite trav som gällde. Vi fokuserade på sitsen och hur jag ska få honom att gå bra på volt och flytta honom med hjälp av framförallt min sits. Så jag har inga större problem med att flytta honom för skänkel och så.
Jag har provat använda skänkeln hårdare, har till och med testat peta till honom med spö, vilket han absolut inte gillar. Oavsett hur jag gör så fortsätter han bara att skritta. Dem gånger jag fått trav går han på ordentligt och så, men om jag sen saktar av och skrittar lite till så får jag inte igång honom igen, dock om jag travar nästan direkt igen så svara han bra på skänkeln....

Jag skulle gissa att han inte förstår mig.... Är det någon som har ett förslag på hur jag ska använda sitts och skänkel och tajming för att få honom att förstå mig?

Det låter som att han bara kör med dig. Kicka till honom lite med fötterna om han inte svarar på dina hjälper. Använd rösten också, smacka lite om han inte vill trava. En sådan här häst är i regel inte bara fantastisk att rida, den är svår att rida också eftersom den kan så mycket - och med det även i regel vet hur den skall kunna smita undan. Du skall inte klämma med benen, bara hålla om skänkeln mjukt. Annars har du gett en delsignal till passage. Det kan vara det som gör hästen lite förvirrad, men det låter som om den gör som den vill med dig eftersom den inte gör någonting överhuvudtaget när du vill att den skall trava. En schysst häst hade hittat på något för att se om det är det du vill, typ gå fram i passage, även om den inte förstår dig.
Be ägaren att hjälpa dig igen så blir det säkert bra! :)

Senast ändrad:

Min 16-åriga häst gör så där också med sin skötare. Dvs när hon ber om trav skrittar han vidare och låtsas som ingenting. Tror hästen helt enkelt bara har kollat av att ryttaren inte är så säker och därmed kör hästen med ryttaren bara för att den kan.

Vad händer om du smackar på hästen samtidigt du ber den om trav?

Rid med hela kroppen! :D Tror som de andra att han bara kör lite med dig och passar på att vara lite lat när han kan, duktiga hästar tenderar att vara så :) Driv ordentligt med skänklarna (utan att sparka så klart), tänk framåt både i huvudet och i kroppen. Du kan även testa att "jucka fram" honom med sätet samtidigt som du manar på honom med rösten. Han vet mycket väl hur man travar under ryttare, det är nog bara så att han testar dig lite, eller att du ger dubbla signaler, var därför noga med att du inte sitter och bromsar och är hård och stum i handen samtidigt.

Alla har gett bra tips. Tror också att hästen kör lite med dig. Så gör min häst också, han går bra med mig men lite hur han vill med alla andra, har en fablesse för att dra iväg i grisepass när han ombeds trava (han är ingen islandshäst....).

Om du märker att det inte fungerar vad du än gör så får du faktiskt lov att bli lite arg och säga till honom på skarpen, kicka till lite och lägg till spöet lite mer än att bara peta. Det låter jätteelakt, men han måste förstå att han inte kommer undan. Det gör ingenting om det blir slängtrav första gången, bara han kommer fram i trav. Förmodligen så står ni inför en liten gräns, och kommer ni bara över den en enda gång så kommer du aldrig mer behöva "fulstarta" honom :)

Jag tror säkert han förstår vad du menar, men han kollar väll om du verkligen menar det, och det har du inte gjort enligt honom för då hade han ju travat. ;)

Var bara klar och bestämd, gör det enkelt. Sen om det blir snyggt det är ju inte det primära. Det är att han ska trava när du säger att han ska trava. Sen när han förstår att du har bestämt dig då kommer det säkert gå både lätt och fint att växla mellan skritt och trav.

Det bästa är ju att fråga ägaren vilka hjälper hon ger!

På en så utbildad häst hade jag:

1) rätat upp mig lite extra
2) gjort mina ben extra långa
3) svingat med bäckenet som om hästen redan travade
4) passat så att jag inte bromsat med handen samtidigt

Om inget hände då så hade jag hjälpt till med röst, spö och små puffar med vaden.

Vad gör han istället för att trava?

Visa honom att du menar allvar, om du inte menar allvar så finns det ju ingen anledning att göra som du säger, tänker han nog ;).

Så nästa gång: på med vaderna tills du får en reaktion och strunt i om han gillar det eller ej, framåt ska han banne mig. Annars kommer ni att få det jobbigt inte bara i ridningen.

Jag så att säga red en lite "lektion" för ägaren innan jag fick tillåtelse att rida och då var det skritt och lite trav som gällde. Vi fokuserade på sitsen och hur jag ska få honom att gå bra på volt och flytta honom med hjälp av framförallt min sits. Så jag har inga större problem med att flytta honom för skänkel och så.

Jag förstår att du red för ägaren och då kaxar man inte, utan gör som man blir tillsagd. Aboslut är det så. Men du tyckte inte att det var lite märkligt att du skulle flytta hästen sidvärts innan du visade att du kunde rida den i (åtminstonde) skritt och trav? Lite märklig prioritering tycker jag.

Jag har provat använda skänkeln hårdare, har till och med testat peta till honom med spö, vilket han absolut inte gillar. Oavsett hur jag gör så fortsätter han bara att skritta. Dem gånger jag fått trav går han på ordentligt och så, men om jag sen saktar av och skrittar lite till så får jag inte igång honom igen, dock om jag travar nästan direkt igen så svara han bra på skänkeln....

Klart han inte gillar att blir petad på med spö - då kanske han tillslut, eventuellt, måste göra som han blir tillsagd... Du har ju fått fram honom i trav tidigare, och du kan göra övergångar så länge han inte tröttnat och slutar bry sig om dina hjälper = du kan rida honom i trav.

Jag skulle gissa att han inte förstår mig.... Är det någon som har ett förslag på hur jag ska använda sitts och skänkel och tajming för att få honom att förstå mig?

Han förstår dig bevisligen eftersom du redan ridit i trav flera gånger. Visst, du är säkert mindre tydlig (och framförallt mindre bestämd) än hästens ägare, men han fattar. Han har dock kommit på att han slipper om han nonchalerar dig. Säg till honom!

Det handlar inte om att vara brutal och elak - sitt ned på ändan, var följsam i handen, be om trav med skänkel och sits. Lyssnar inte hästen, så säg igen tydligare med hela underskänkeln - tredje gången blir det tuffare, använd spö och strunta i om han blir sur. Säg åt honom verbalt också - TRAVA!

Håller helt med, och för övrigt (till trådskaparen) så vet jag inte om jag skulle kalla en så lat häst för läromästare, eftersom han uppenbarligen kör med dig.

Mer skinn på näsan! Kan du inte få honom att göra något så basalt som att trava, så kommer ni aldrig komma längre än till att skritta runt utan att arbeta.

eller så är det just det han är, för när hon kommer på hur hon ska göra så har hon nog lärt sig ännu mera än vad hon skulle gjort på en häst som säger ja och amen och gör allt för minsta lilla vink?

TS, kan du inte fråga ägaren om hjälp igen, så får hon se hur det ser ut nu och så kan hon hjälpa dig på ett sätt som båda kan jobba med?

Håller helt med, och för övrigt (till trådskaparen) så vet jag inte om jag skulle kalla en så lat häst för läromästare, eftersom han uppenbarligen kör med dig.

Jag har alltid undrat över detta begrepp "läromästare". En häst som är superlättriden, förlåter de flesta misstag och går som en klocka är det väl bara att sitta upp och åka på, eller?

Samtidigt får ju inte en läromästare vara för svår heller, det är ju klart. Då kommer man ju aldrig till skott med själva ridningen om man inte är tillräckligt duktig för att anpassa sig efter en svårriden hästs speciella behov.

En läromästare är för mig en häst som reagerar rätt på rätt hjälper. Kort sagt ryttaren får direkt facit att den gjort rätt. Dock i lite svårare grejer än att just "bara byta gångart", framför allt att hästen samlar sig när ryttaren kommer åt den. Visst kan den protestera och försöka smita men om ryttaren verkligen kommer åt den så ska den trampa till åtm större delen av gångerna och inte slå på tvärtnit eller liknande.

Hästen behöver inte kunna "allt" eller varken vara lätt eller svårriden. Det du beskriver kanske man skulle kunna kalla en extremt lättriden läromästare - man kan ju åtm lära sig hur det känns när det är bra. Däremot lär man sig inte så mycket HUR man ska komma till den känslan om hästen bara "gör" hela tiden på div mindre bra ridning.

För mig har ordet alltid betytt att det är en häst som gör rätt när ryttaren ger rätt hjälper, och det gör ju inte den här. Han ifrågasätter och är lat.

Men med det inte sagt att han inte är lärofull förstås. Men om en läromästare är en häst som man som ryttare lär sig mycket av genom att fundera, klura och göra på olika sätt får att få resultat, då kan ju en unghäst också vara en läromästare per definition.

Vi vet ju faktiskt inte hur det ser ut eller hur det går till när TS rider ; ) Men om TS tar mod till sig och vågar rida på, så kanske ha inte maskar - ts lär sig var gränsen går för hur mycket man vågar gå på?

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 053
Senast: Emro
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 989
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 679
Ridning Jag har letat efter en medryttarhäst sedan i somras men hittar ingen. Det är ett problem jag aldrig har haft förut och då har jag varit...
2 3
Svar
51
· Visningar
9 462
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Oväntade saker ni finner läskiga
  • Pluggtråden
  • Vad gör vi? Del CCIV