Kombinerat hackamore + bett

Alexandra_W

Trådstartare
Sånt här: http://grand-prix.se/product_info.php/products_id/1614

Hur är det med själva tränsbettsdelen, känns lite som det kan bli hissbettseffekt, och om man tar bara i hackamoretygeln känns det som om nosdelen kommer dras 'neråt'? Nån som fattade hur jag menade, någon som använt?

Herrn blir nämligen ignorant så det förslår på tränsbett, samtidigt som det är väldigt önskvärt att jag kan betsla ner till just tränsbett. Provat honom på ponnyhack och han gillade att slippa skrot i munnen, men det var det där med ignorans...

Sv: Kombinerat hackamore + bett

känns som att man inte kan ta så mycket innan det blir väldigt skarpt iochmed nosdelen som sitter fast i bettet.

Bara en tanke

I bettet menar du? Det är jag inte så rädd för, då mer det där med den ev hissbettseffekten och att nosdelen trycks nedåt vid tygeltag om 'bettringen' glider?

vet inte vad typen av bett kallas, men jag har fått höra att det där är väldigt skarpt. H**ks har ett liknande, som jag funderade på att köpa men slog bort tankarna. det verkar både i munnen och på hackamorets hävstång samtidigt.

provat pessoabett?

att rida på hackamore är en "konst" för sig, och bör nog inte liknas med att rida på bett då det skiljer sig ganska mycket. jag tror på att hackamore är något även ryttaren måste lära sig innan det kan funka ultimat.
även så kallat ponnyhackamore är väldigt skarpt.

jag hade H**ks ponnyhack tidigare, vilket funkade mycket bra på Honey. Med tanke på distansritten har jag nu bytt till ett i biothane, och det hackamoret (S-hackamore) är skarpare än ponnyhacket. men det funkar bra. kanske ett sådant skulle passa? obs att det kräver en mycket mjuk hand för att inte bli FÖR skarpt.
rider på hackamore då min häst har dåliga minnen från travbanan+bett, håller på att vänja vid att ha ett rakt tränsbett i munnen men det kommer att ta rejält lång tid.

hackamore kan jämföras med ett stångbett i styrka och "ridbarhet".

provat pessoabett?

Nix, och kommer inte göra heller. Ogillar hissbett och 'stång'bett utan mothåll (kedja).

Däremot fungerar herrn fint på pelham. Och på kimblewick etc. Men hela grejen är ju att kunna betsla NER på tränsbett. Och där kombon hack + bett är intressant, för att få en övergång och på sikt kunna tida bara på vanligt tränsbett.

att rida på hackamore är en "konst" för sig, och bör nog inte liknas med att rida på bett då det skiljer sig ganska mycket. jag tror på att hackamore är något även ryttaren måste lära sig innan det kan funka ultimat.
även så kallat ponnyhackamore är väldigt skarpt

jag hade H**ks ponnyhack tidigare, vilket funkade mycket bra på Honey. Med tanke på distansritten har jag nu bytt till ett i biothane, och det hackamoret (S-hackamore) är skarpare än ponnyhacket. men det funkar bra. kanske ett sådant skulle passa? obs att det kräver en mycket mjuk hand för att inte bli FÖR skarpt.
rider på hackamore då min häst har dåliga minnen från travbanan+bett, håller på att vänja vid att ha ett rakt tränsbett i munnen men det kommer att ta rejält lång tid.

hackamore kan jämföras med ett stångbett i styrka och "ridbarhet".

Jag har erfarenhet och kunskap för att rida på både hack, pelham med dubbel tygel och kandar, så så är ingen fara.

Sen om ett bett är 'skarpt' eller ej utifrån hästens synvinkel beror ju på en rad parametrat. Och för den här herrn så är ett ponnyhack inte skarpt alls. Har inte provat skarpare hack, jagat ett S-hackamore men inte lyckats hitta annat än för 800 kr, och iom att ett hack inte löser problemet att betsla ned till tränsbett så vill jag inte lägga de pengarna, håller på ch fixar att köpa ett från USA dock.

Men ett 'rent' hack löser liksom inte en nedbetsling, utan det är där själva kombon är trevlig. Dock om ett vanligt hack (ej ponny) skulle fungera, så kan man ju själv kombinera det med ett tränsbett, men eftersom det nu finns färdig kombovariant och det kostar mindre än köpa ett rent hack och ett kandarträns, så..

Men som sagt, lite fundersam till ev hissbettseffekt, och om nosremmen 'böjs ner' vid tag i hack-tygeln.

som sagt; vad jag hört så verkar kombon i stort sett lika skarpt eller skarpare än ett rent hackamore. wn del av "grejen" med den "färdiga" kombon är ju (ofta) att bett+hack verkar samtidigt (båda) vid tygeltag.

ett faktum är ju att ett hackamore är ett stångbett...

annat du kan göra är att betsla ner till tredelat tränsbett, och sen jobba med att arbeta mycket med vikthjälper. för att sedan börja ta med i munnen också.
detta råd såg jag i annan tråd ang stel mun, kanske det kan funka även här?

Senast ändrad:

som sagt; vad jag hört så verkar kombon i stort sett lika skarpt eller skarpare än ett rent hackamore. wn del av "grejen" med den "färdiga" kombon är ju (ofta) att bett+hack verkar samtidigt (båda) vid tygeltag.

ett faktum är ju att ett hackamore är ett stångbett...

annat du kan göra är att betsla ner till tredelat tränsbett, och sen jobba med att arbeta mycket med vikthjälper. för att sedan börja ta med i munnen också.
detta råd såg jag i annan tråd ang stel mun, kanske det kan funka även här?

Tyvärr så dödläget vi hamnar i med tränsbett är att han lägger sig i min hand, blir stretig och ignorant. Dvs jag kommer aldrig till ridning, och det eskalerar för varje pass. Och 'bråka' med hans mun är ju det sista man ska göra. 'Haken' med skarpare bett och anledningen till att det ur alla synvinklar är angeläget att betsla ner är att han kan fungera perfekt på ett skarpare, tills han tänder till. Då blir han ignorant där med, och om man då 'tar i' så kastar han upp huvudet och tycker 'ajajaja - min mun'

När han är avslappnad går han utmärkt på tränsbett, men när han tänder till så. Han går nästan alltid få stopp på, även om det kan ta tid, men man får då ta i för kung och fosterland. 'Normalt' på hästar som är ignoranta så ber jag fint först, och om de iggar så tar jag i så mycket som behövs för att få en omedelbar och ordentlig reaktion, och lättar sen direkt. Det brukar inte behövas spec många ggr för de ska börja lyssna efter när matte 'ber' för att undvika att matte 'säger till'. Den approachen går ju inte att köra på den här herrn, för när du tar tag så slänger han upp huvudet och studsar och man tappar allt. Och just hamna i läget där han kastar upp huvudet ska ju till varje pris undvikas, för det bekräftar vad han 'lärt sig' genom åren.

Tränaren (mycket erfaren) satt ju upp här på kursen, efter att ha mumlar om ryttarfel och för brysk hand just iom det där 'kasta upp huvudet'. Det var med delade känslor jag konstaterade att han hade exakt samma problem men värre som mig =/ Dock så hittade han ett sätt att hantera det efter ett tag. JAG kan dock inte (som väger hälften så mycket och har några dm kortare ben *s*) komma dit på tränsbett, jag får honom inte tillbaka så jag kan lätta. Med ett starkare bett (kimblewick utan kedja) kan jag med hjälp av 'nya' metoden fixa det utmärkt, men som sagt det är väldigt angeläget att hitta en variant av tränsbett som fungerar.

För att citera en av mina tränare: 'Aldrig mött en häst med den mixen av okomplicerad och komplicerad i munnen förut'. Jag vet inte om det känns så himla upplyftande att det är MIN häst uttalandet gäller ;)

Så om ett kombibett blir på 'tränstygel' som tränsbett med touch av hacket, och han svarar väl (dvs inte iggar och inte tycker det blir för skarpt) så är det faktiskt PERFEKT, och ett utmärkt 'steg på vägen' mot rent tränsbett. Ännu bättre blir det om jag som 'nästa steg' kan köra en oberoende kombi, dvs rida anbart på tränsbettet utan att hacket 'tar i' och om han är ignorant 'backa upp' med hacket, och sen plocka bort hacket.

Men tyvärr måste det tas stegvis, för på tränsbett i nuläget hamnar vi i dödläge där det stjälper mer än det hjälper, och samma sak på ponnyhack.

Kanske en dum idé, men kan du inte ta ett kandarhuvudlag, sätta tränsbettet i bridong-delen och hacket (efter egen smak o tycke) i stångdelen? På det sättat kan du prova dig fram med olika tränsbett/olika hack.

//C:)

Inte alls dum ide. Den är jättebra (har kört den varianten förr, med ponnyhack + bett), men som jag skrev (ingen fara du missade det, lätt hänt), i nuläget innebär det köpa ett 'vanligt' (ej ponny) hack + ett kandarträns (blir knas sätta extra nackrem på mitt), vilket blir mkt dyrare än att köpa det där kombibettet. Och innan jag vet om det fungerar eller ej är priset en klart påverkande faktor. Vet inte hur många tusen jag har bett för hemma redan liksom :crazy:

Men om kombibettet fungerar, eller om det känns som 'det skulle fungera om jag kunde särskilja de två betten helt från varandra) så är exakt det du beskriver nästa steg absolut =)

Du tycker kanske att detta är ett knäppt råd.
Men kan du inte fråga på galopp forumet om de kan hjälpa dig med lite tekniktips för hur man bäst rider fullblod. Han har ju gått på banan och har således fått sin grundutbildning där.
Fullblod rids ofta på tvådelat bett och jockys/träningsryttare är oftast små människor. Det krävs mer teknik än råstyrka för att kuna rida så. Om du lär dig lite av tekniken kan det kanske underlätta för dig medan du lär honom hur du vill att han skall ta bettet och vilken kontakt ni skall ha genom tyglarna.

En tanke är, rätta mig om jag har fel, att han aldrig har blivit riktigt omskolad och det är därför som du upplever att lägger sig i handen, ignorerar dig och ångar på när du rider på tränsbett.

Aha, japp, det hade jag missat! Det blir ju alltid lite krångligare när man måste hålla sig inom ekonomiska ramar (o lite tråkigare :angel:). Du har ingen du kan låna lite "avlagda" grejjer av för att kolla vad som fugerar bäst innan du investerar i något?

Jag har faktiskt ingen som helst vettig input på just detta kombibett... Solly!

//C:)

Eftersom det funkar på kimbelwick utan kedja skulle det kunna funka med ett rakt tränsbett med tungfrihet?
Tänkte annars också att du skulle kunna kombinera hacket med vanligt bett. Det finns ju lösa remmar (till stigbett) att köpa och du kunde börja med bett + ponnyhacket som du redan har. Kombinationen kan "bita" bättre än enbart ponnyhacket.

Du tycker kanske att detta är ett knäppt råd.
Men kan du inte fråga på galopp forumet om de kan hjälpa dig med lite tekniktips för hur man bäst rider fullblod. Han har ju gått på banan och har således fått sin grundutbildning där.

OBS. LÅÅÅNGT svar!

Absolut inte knäppt alls. Faktum är att det var just det som tränare insåg när han satt upp, och det som för mig är det jag tidigare skrev om benämnt som 'nya' sättet (för mig) att rida. Nämligen just rida honom som han reds på banan. För som tränaren sa, även om det är år sen han kom av banan, och är riden engelskt sen dess, så endera har han dåliga erf i bagaget (inte omöjligt, tandstatusen på den var.. hemsk..vid köp. stora sår i munslemhinnan) eller så har han inte helt accepterat den 'vanliga' ridningen (han fungerar ju fint i dressyr etc 'vanligt' riden, är när han tänder problemen uppstått). Utan han svarar i 'taggade' lägen bäst på 'galoppridning'.

Så matte, som efter ÅR av kämpande blev av med sin för låga hand, ska nu glömma allt vad buren hand heter, limma små händerna mot mankammen, och vid upptag/bromsning sluta följa med, och trycka händerna neråt på vardera sidan mankammen.

Så, absolut inte alls dåligt tips, tvärtom. Dock är han fortfarande alldeles för stark för mig på tränsbett i de lägena, säkerligen en kombination av styrka och teknik från min sida. Tränaren vill ett tag framöver se honom i en ganska - i mitt tycke - kort form, och menar att han inom den kan söka eftergift, och att han just nu får acceptera den ramen även om den är lite snäv. Helt enkelt för om han 'får fram näsan' framför lod när han är sådär taggad och blir stark, då har man inte en suck. (Lite spinoff, men om jag hade tvivlat i sanningshalten på detta blev jag ganska varse det när herrn stack för mig (aldrig hänt förr i något läge) under en tempoträning. Iofs triggad av att eklipaget bakom hade vissa kontrollproblem och kom upp i svansen på oss. Där bestämde sig röde herrn för att jockeyn uppenbarligen inte hade riktigt koll utan tänkte släppa förbi det där andra ekipaget och stack. )

Men just nu, så även med tygelbrygga och låg hand etc, så på tränsbett så han sticker inte, däremot har jag typ 400 kg i handen, det blir stretdragkamp och jag kommer aldrig till ridning. Det blir handbroms i så att säga, även om vi får det tempo jag vill så blir det ju inget gott ur det. Och eftersom jag inte 'får tillbaka', så kan jag aldrig lätta och ge eftergift, utan vi fastnar i dragkampen, det jag kallar dödläget.

Jag red ju direkt efter tränaren (då gick han på kimblewicket utan kedja dock, tror inte det spelade såå stor roll dock) och då kände jag ju hur bra det är NÄR det fungerade (med låg hand etc), men jag klarar ju inte att få honom dit just nu. Och tränaren medgav att X kilo, Y dm på längd och X cm längre ben gör sin skillnad, speciellt när jag inte är van att rida så/har tekniken. Dock så abret är ju att jag FÅR den ju inte heller när vi fastnar i dödlägesdragkamp på tränsbett. Därav funderandet hur man kan ha tränsbett uppbackad av ngt annat (i detta fall hack), och sedan i framtiden förhoppningsvis kunna plocka bort uppbackningen.

Det som fungerar nu, och som också är något jag upptäckte under kursen, är att även taggad, så i TRAV fungerar det att ge lös tygel och styra takt och tempo med lättridningen, men minsta kontakt blir fortfarande dragkamp och låst, och jag har faktiskt provat ge lös tygel i galopp för att se om man kan komma runt 'slagsmålet' där med så, men icke. Tyvärr, enkelt löst annars.

En tanke är, rätta mig om jag har fel, att han aldrig har blivit riktigt omskolad och det är därför som du upplever att lägger sig i handen, ignorerar dig och ångar på när du rider på tränsbett.

Du har, utefter vad vi (jag & 2 tränare) upplever delvis helt rätt. Han fungerar ju utmärkt med normal ridning och milt bett i t ex dressyr på ridbana/ridhus, så han förstår ju så, och är väldigt trevlig att rida, och mjuk som smör i munnen när han är nedtaggad (därför jag haft sånt sjå fatta hur han kan vara mjuks om smör och hård som sten hipp som happ, och sen det där extremt överkänsliga - som är både situations och dagsberoende - även vid milt förhållning, då han kastar upp huvudet). Däremot så när han taggar till, vilket är lätt hänt med ;) - då är han inte riktigt överens med 'vanlig' ridning. Hur mkt som sitter i att han blir taggad och faller tillbaka i 'gamla beteenden' och hur mycket som sitter i ev 'dåliga tidigare erf' är ju svårt att säga. Jag har ett glapp i vad jag vet om honom, förutom att hans fula, fula blisterärr är därifrån, och 4 av 5 saker som sas av den personen senare visat sig inte stämma (inga stora grejer, saker som att han absolut inte kan ridas med spö för då blir han knäpp och sånt...) så jag vet inte riktigt vad som hänt/hur han ridits ett tag.

Men en sak som förbluffat både mig och hopptränaren och vi inte förstått är att han i hoppningen (han är ganska grön, hoppar hellre än bra än) har fått 'oförklarliga' stopp. Han kan ha hoppat ett hinder tre ggr helt utan problem, sen stoppar han. Och inte tittig etc, utan han bara stoppar, och kan stoppa och stoppa och sen hoppa igen. 'Kurstränaren' förstod heller inte alls det där när det dök upp, det var därför han bad om att få sitta upp, för som han sa 'jag ser vad som händer, men jag FÖRSTÅR inte varför det händer'. Men när han suttit upp och ridit ett tag och hoppat ett tag (och initialt haft exakt samma typ av knasstopp helt oväntat) konstaterade han att 'Den (hästen) hoppar inte om han inte är HELT fri i munnen och HELT ostörd i munnen'. Dvs minsta du tar i tygeln, även om man bara mjukt leder för att rikta in, så tappar han förtroendet och hoppar. Och får man ett kråksprång t ex och råkar ta i munnen på honom, kan man sätta en femma på att han nästa gång kommer stoppa på det hindret.

Så, bäst hoppar han om han får hela handen redan i anridningen, och sen bara styra med ben och säte, inte ens leda med handen, och så extrem eftergift över hindren, och första språnget efter. Sen kan man försiktigt återta kontakten.

Men han accepterar inte ens vad man normalt skulle anse vara en mjuk och följsam hand, för i hoppningen litar han inte alls på handen, och det är därifrån de där 'konstiga' stoppen kommit, då har jag säkerligen (iaf varje ggn på kursen) korrigerat något litet, och då backar han av och stoppar. Och mest troligt, då han kan framstå som ganska het på hinder (vilket ju eg är stress), så har han tidigare hoppats tjuvhållen innan, för han är hoppad uppsuttet 'på låga hinder och hobbynivå' innan, vad soms agts till mig. (Jag har behandlat honom som ohoppad dock, för säkerhets skull, och tur är väl det).

Så jag tror mycket sitter i gamla hjärnspöken, att han i 'utsatta' eller taggade lägen 'glömmer av' det han lärt sig nu på senheten, och reagerar utefter tidigare erfarenheter, som ju inte är odelat positiv. Det är dessutom en snäll häst, som inte säger ifrån direkt högt eller 'dramatiskt' (visste jag ju redan när jag köpte, med tanke på att han inte skickade ryttare i närmsta buske pga för trång sadel och munont, utan 'bara' spattade omkring med huvudet rakt upp, ryggen ner och låst), vilket säkerligen inte direkt varit till hans fördel alla gånger. Men han har sagt till genom att inte ställa upp. 'Tänker du dra mig i munnen tänker jag inte hoppa för dig', och nu är han otroligt varse i anridningen - över hinder - direkt efter om sin mun. Dessvärre, för det inte ska bli lätt och bara ge honom ett snäll-snällbett så är han dock väldigt stark och ohörsam mellan hinder/på transportsträckor.

Nog för jag haft ett par med 'problemmunnar' men de har varit a walk in the park jmf med den här herrn, de var iaf konsekventa :devil:

Men, herrn är väl värd jobbet, och kommer bli kanonfin när vi får ordning på alla bitar :love:

Eftersom det funkar på kimbelwick utan kedja skulle det kunna funka med ett rakt tränsbett med tungfrihet?
Tänkte annars också att du skulle kunna kombinera hacket med vanligt bett. Det finns ju lösa remmar (till stigbett) att köpa och du kunde börja med bett + ponnyhacket som du redan har. Kombinationen kan "bita" bättre än enbart ponnyhacket.

Svarat ang kombo bett + hack innan, men kan ta det igen. Iom att han inte lyssnar alls på ponnyhacket, utan det blir som tränsbett, tror jag inte (men obs tror) kombon skulle hjälpa. Kombon vanligt hack och bett däremot skulle jag absolut prova om det inte vore för att det innebär att köpa ett kandarträns (fungerar inget bra sätta extra nackstycke på tränset jag har, annorlunda design över öronen och för sidostycken + nosgrimma) plus ett extra hackamore, vilket blir markant dyrare än ett kombibett just nu. Och innan jag vet om det fungerar vill jag inte lägga ut mer pengar än nödvändigt (därför jag inte köpt ett S-hack. 800 kr på ngt som kanske inte alls fungerar känns inte lockande, och inte hittat ngn att låna av), däremot skulle kombibettet funka, eller jag anser det skulle funka om man helt kunde särkoppla betten, då är absolut nästa steg att göra en 'egen' kombo av bett + hack. Men jag har bett för tusentals kronor hemma som inte fungerar redan nu, så, jag är lite 'snål' för stunden, eller så snål som det går iaf ;)

Rakt gick han på när jag köpte honom, rakt tränsbett (med el utan tungfrihet) är tyvärr fortfarande 'ont i munnen-bett' för honom, han börjar redan på stallgången så jag red aldrig på det. Rakt pelham går bra, och iom att både pelham och kimblewick har en liten, liten 'överskänkel' och sitter 'still' i sidostycket trodde jag att jag knäckt nöten, så provade ett rakt hanging cheek-bett. Det tror jag är det mest hatade bettet hitills, vilket förvånade mig massor.

Han hatade dessvärre även kinetonnosgrimma, en annan ide att få en tydligare och starkare signal utan att 'gå vida munnen'.

Som sagt, det ska inte vara lätt alla ggr ;)

(och supersnälla palle här på bukefalos har varit en ängel och skickat bett kors och tvärs över landet för jag ska kunna prova utan att behöva köpa en miljard bett till. )

Kulbettet är ju skarpare än ett tränsbett men är ändå ett tränsbett, där brukar dom inse att det inte går att ignorera

http://www.borjes-tingsryd.se/e-line/images/products/2138.jpg

Har faktiskt ett waterford/kulbett. Dock inte ens provat det faktiskt då det känts lite för 'oroligt' för hans mun. Men det kan jag ju faktiskt testa!

Det (kulbettet) och ett väldigt smalt (10 mm) tredelat bridongbett är nog det enda som kan passera som 'tränsbett' som jag inte provat faktiskt..

Det fiffiga med kulbettet är ju att dom kan ju ta stöd på det om man bara sitter med helt stilla hand men det är ju när dom sticker eller biter sig fast man bara kan rassla till lite i handen och då måste dom släppa taget. Så egentligen bör det inte vara oroligt för hästen så länge man inte grejar för mkt.

Jag kanske har helt fel nu, men vad jag har hört så rids gallopörerna på det sättet att de ska "hänga" i bettet när du tar tyglen, ska alltså springa när du kortar tygeln och slappnar av och saktar ner när du släpper tygeln.

Det svarar herrn här på med att lägga i nästa växel. Däremot som tränaren menade så när man driver galoppörer så 'stryker' du ju längs mankammen, upp mot öronen (då lättas ju tygeln med också), när det är 'underhållsridning' bara eller vad man ska säga, när de bara har stöd, så låg hand men som följer med huvudets pendling, och vid upptag/nedsaktning håll kvar handen låg, ta stöd mot mankammens sidor och 'bara' sluta följa med pendlingsrörelserna.

Och de två sista är ju herrn helt klart bekant med, och i taggade lägen betydligt lugnare i munnen med, även om han kan bli stark och man har en ganska lång 'bromssträcka', men just nu så länge jag har kontroll så är det viktigare med lugn mun och ffa stilla huvud än 'snabbstopp'.

Dock så lös tygel, då växlar han upp. Så han kanske är i ingenmansland mittemellan galoppör och ridhäst, dvs det är varken hackat eller malet, vad vet jag? Svårt att avgöra all ggr när det är inte bara situations utan även dagsformsberoende både på hur känslig han är, hur stark han är och hur överkänslig han än, samt på vilket bett som han fungerar bäst på. Bett som igår var 'precis lagom' och han inte hade minsta neg åsikt om igår, kan imorgon helt ignoreras och i övermorgon ge 'aj min muuun'reaktioner i övermorgon.

Det fiffiga med kulbettet är ju att dom kan ju ta stöd på det om man bara sitter med helt stilla hand men det är ju när dom sticker eller biter sig fast man bara kan rassla till lite i handen och då måste dom släppa taget. Så egentligen bör det inte vara oroligt för hästen så länge man inte grejar för mkt.

Mm, ska ta och prova det, så får vi se helt enkelt, jag tänker inte ens försöka gissa hur han tänker reagera, det har jag gett upp ;)

Liknande trådar

Utrustning Hämtade ut ett bett igår som jag har beställt, ett kombinerat hackamore/bett. Någon som har erfarenhet av detta bettet...
2
Svar
29
· Visningar
4 818
Senast: palle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Banta/slimma ner shettis?