Kombinerat hackamore + bett

Sv: Kombinerat hackamore + bett

O ja, det var absolut inte menat som kritik. Och jag hade tolkat precis som dig om jag läst. Det har som sagt varit svårt för de som sett irl med men inte ridit att förstå det också. Det är jättesvårt beskriva i text, just för han liksom inte riktigt 'följer normen', det som gett mig mest huvudbry.

Därför jag inte frågat 'vad göra' i just den frågan online varken nu eller förr, helt enkelt för det är så himla svårt att beskriva, ens irl, lättare kasta upp folk så de får känna själv.

Har använt ett likanade det bettet på bilden på en häst som alltid var seg o drog emot hela tiden eller var ignorant. Gick inte att rida loss henne. Det fungerade bra men nackdelen är att själva "nosremmen" liksom ramlar ner långt ner på nosen dvs att den är lite svår att hålla på plats.

Har använt ett likanade det bettet på bilden på en häst som alltid var seg o drog emot hela tiden eller var ignorant. Gick inte att rida loss henne. Det fungerade bra men nackdelen är att själva "nosremmen" liksom ramlar ner långt ner på nosen dvs att den är lite svår att hålla på plats.

AH, tack för svar på ursprungsfråna =) Det var ju just det jag var lite fundersam ang nosremmen, om inte den 'åker neråt' när man tar i hackamoretygeln, eftersom det ser ut som att bettinfästningen då löper (hissbettseffekt?) och nosremmen trycks nedåt.

Kanske man kan 'spärra' glidfunktionen genom bettet lite?

Just på det bettet vi hade så även fast det var spännt som det skulle så tippade liksom nosremmen ner ändå. Det var som att fästena den satt i inte höll den på plats. Men det är möjligt att det går att fixa till..

Jag brukade få rätta till nosremmen innan hästen gick in på banan (det var inte jag som red utan en ryttare jag jobbade för) och när de kom ut igen hade den trillat ner. Men enligt mig så halkade den ner ganska lätt alltså utan större tygeltag

Bara skummat tråden, så jag kanske missat ngt men:
jag tycker det är dålig logik att eftertrakta ett kombinations bett av denna typen med motivation att målet helst är ett vanligt milt tränsbett. Kombobettet är ju bland de skarpare betslingarna, så jag ser liksom inte logiken att se det som att det skulle vara en bättre väg mot att betsla ner. då rider du ju hundra ggr bättre och snällare på ett vanligt pelham eller kimblewick i dagsläget.

om det envist måste vara kombinationsbett så se till att det är separata tyglar. krävs dock rätt skärpt ryttare med helt oberoende hjälper för att verligen kunna rida separerat på bettet.

rent allmänt så tycker jag inte problemen du beskriver är så mkt att härleda just till att han gått på banan. det är en lydnadsfråga som kan appliceras på många hästar utan att de gått på banan.
sakta ner i gångarterna ute tills grunden sitter. alternativt avbryt högre tempo ridning när det börjar dra iväg. det är snarare mental omprogrammering och lydnad som krävs, än att försöka lösa hans mentala tillstånd med ett sånt bett.

Bara skummat tråden, så jag kanske missat ngt men:
jag tycker det är dålig logik att eftertrakta ett kombinations bett av denna typen med motivation att målet helst är ett vanligt milt tränsbett. Kombobettet är ju bland de skarpare betslingarna, så jag ser liksom inte logiken att se det som att det skulle vara en bättre väg mot att betsla ner. då rider du ju hundra ggr bättre och snällare på ett vanligt pelham eller kimblewick i dagsläget.

om det envist måste vara kombinationsbett så se till att det är separata tyglar. krävs dock rätt skärpt ryttare med helt oberoende hjälper för att verligen kunna rida separerat på bettet.

Givetvis skulle det vara med dubbla tyglar, på en tygel är ju inget vunnet.

Tanken är att det som sitter i munnen är ett tredelat globusbett. Exakt samma betsling som han kan få ren sen.

Dvs i munnen har vi just ett tränsbett. Om det ignoreras kan det backa upp med hakamoredelen, dvs man får den extra skärpa som behövs, men utan att ta den/få den via MUNNEN.

Förhoppningen är att han ska bli van med tränsbettet i munnen, och att första, snälla förfrågan från det är vits att båda lyssna efter och besvara. Att man inte bara för det är tränsbett i munnen kan göra som man vill/vara ignorant.

Givetvis kan det hela visa sig inte alls fungera. Eller han kan avsky hack-delen och tycka den blir för skarp etc. Och man kan även få 'nappeffekt', att det går så bra så på tränsbett om det sitter en hackamorenosdel på, även om den inte används, men utan den blir det lomhört.

Men utan att prova kan man ju bara gissa om teori kan bli praktik, och om det kan fungera eller ej.

rent allmänt så tycker jag inte problemen du beskriver är så mkt att härleda just till att han gått på banan. det är en lydnadsfråga som kan appliceras på många hästar utan att de gått på banan.
sakta ner i gångarterna ute tills grunden sitter. alternativt avbryt högre tempo ridning när det börjar dra iväg. det är snarare mental omprogrammering och lydnad som krävs, än att försöka lösa hans mentala tillstånd med ett sånt bett.

Jag har inte härlett ngt av det från bankarriären tills tränaren satt upp och konstaterade att i taggade lägen är han kvar i ridningen från banan. Och kan att rida honom så en övergångsperiod lösa delar av problemen så gärna för mig.

Och visst är det mental omprogrammering och lydnad som krävs, det har jag skrivit själv. Dock så måste man komma dit.

Han blir lika ignorant på tränsbett i ridhus som ute, och det är inga högre tempon det handlar om, om inte trav räknas som högt tempo. Skulle tro att han på tränsbett är som vissa hästar skulle bli om man red dem i grimma, om du förstår hur jag menar?

OF.
jag har sett din häst(hos Mathias)och vet ochså att den är lite "klurig" med bettet/betten..men jobba vidare med bett problemen, för en bättre hopphäst har jag inte sett på ganska länge!när den hoppar ur ordentligt i språnget så är den kanon fin att se på!!
Lycka till!!

OF.
jag har sett din häst(hos Mathias)och vet ochså att den är lite "klurig" med bettet/betten..men jobba vidare med bett problemen, för en bättre hopphäst har jag inte sett på ganska länge!när den hoppar ur ordentligt i språnget så är den kanon fin att se på!!
Lycka till!!

Åh, tack! *glad*, om du nu inte blandat ihop hästar =) Fast när såg du honom, på kursen (måste det ju varit?) Vem är du, PM:a om du inte vill avslöja =)

Jag har ju aldrig sett herrn hoppa (förutom när M hoppade), jag sitter ju alltid 'uppepå' annars.

Och jodå, vi gnetar vidare med bettbingon (och ska tillbaka till M för ännu en kurs, i sl av juli) så det ska nog bli bra tillslut, för det finns ju massor att hämta i herrn.

Senast ändrad:

har inte läst hela tråden nu.
Men du kabn ju ha ett vanligt träns Med tränsbet & tyglar på det.
Sen kan du ta ett Ponnyhack & sätta övanför med tyglar.
Så rider du bara på Hacket & skulle du behöva så tar du i tränsbettet. Eller tvärtom :)
Lycka till :)

Svarat på den flera ggr i tråden, du får scrolla lite. Inget fel alls på iden, men inte aktuell just nu pga ekonomiska skäl.

Har dock beställt ett kombibett så får vi se.

har inte läst hela tråden nu.
Men du kabn ju ha ett vanligt träns Med tränsbet & tyglar på det.
Sen kan du ta ett Ponnyhack & sätta övanför med tyglar.
Så rider du bara på Hacket & skulle du behöva så tar du i tränsbettet. Eller tvärtom :)
Lycka till :)

Svarat på den flera ggr i tråden, du får scrolla lite. Inget fel alls på iden, men inte aktuell just nu pga ekonomiska skäl.

Har dock beställt ett kombibett så får vi se.

Men en stigbettsrem är ju inte så dyr? :idea:
Istället för ett helt nytt kandarhuvudlag, menar jag. ;)

Men en stigbettsrem är ju inte så dyr? :idea:
Istället för ett helt nytt kandarhuvudlag, menar jag. ;)

Det har jag dessutom, stigbettsrem. Men jag har också ett Excelsiorträns, med 'annorlunda' nackstycke jmf med andra träns. Det går ju trä en rem under ändå, men kommer bli ett punkttryck. Dessutom får jag (jag satt och testade) själva 'knäppet mitt under nackstycket, över nackstycket blev det väldans knöligt iom utformningen på det. Därav köpa nytt träns alt kandar (vilket ska göras så småningom förviss, ett till träns alltså, men jag letar än), samt nytt hackamore.

Hade jag inte lagt ut alla ickepassande pullarträns och svarta träns i fel färg och sålt på tradera, kunde jag ju snott ett sånt, men jag kom på sakerna i 'fel ordning' dessvärre. Och cobtränset ponnyn har/ska få just för det är litet i storleken blev för litet. Drygt, för det enda jag behöver är ju nackstycke, sidostycken och pannband, stigbettsremmen och ett nytt hackamore.

Men bara nytt hackamore blir dyrare än kombibettet, därav testa det först och se om det är ännu en ide rakt i runda arkivet, eller om det fungerar/kan tänkas fungera med fullt separerade bett =)

Blir alldeled snurrig av alla namn på bett!
Varför inte pröva att "börja om" med din häst? Pröva att rid med ett sidepull.
Du fick ett råd om att rådfråga inom galoppen då din häst gått löp.

Hästarna på löp går oftast med alldeles för stora 2-delade tränsbett i sina munnar. Detta resulterar i att hästen inte kan stänga munnen. Ofta har de sår i kinderna så som du beskrev din häst.
Jag har själv ett sto som gått löp och hon är som en liten ponny i munnen. Hon trivs bäst med ett helt rakt smalt bett. Det låter som din häst agerar som han gör när han blir stressad ( som du skrivit ). Ett skarpare bett är inte lösningen. Backa ett steg. Vad är det som gör att han blir stressad? Han kanske inte är mogen för hoppning? Det kanske "kokar över" för honom i dessa situationer, då agerar han som han är lärd från löpet/tidigare ridning.
Detta är förstås bara spekulationer från min sida :) . Men att ta till ett så skarpt bett för att få kontakt med din häst när han "stressar ihjäl sig" hjälper troligen inte. Du får nog backa ett par steg innan du ens tänker på att hoppa honom. Rusar hästen mot hindret (stress/panik) så låter det som att han inte är mogen. Det blir helt enkelt för mycket för honom. Tro mig- jag vet. Kunde inte skritta mot kavaletti utan att hon kokade över.
Det har tagit år för mig att jobba med min häst. Men vilken känsla det är att kunna rida på ett öppet fält i långsam galopp på lång tygel. Kunde man inte tro från början!;)
Hoppas du tar detta på rätt sätt. Du känner ju din häst bäst själv. Skriv gärna o berätta hur det går.

Blir alldeled snurrig av alla namn på bett!
Varför inte pröva att "börja om" med din häst? Pröva att rid med ett sidepull.

Läs gärna tråden. Han drar på ponnyhack, är fullt nöjd med det, men reagerar inte på det, dvs jag har noll kontroll. Så nej jag har inte ens tänkt tanken på sidepull faktiskt, jag är inte redo att dö än.

Du fick ett råd om att rådfråga inom galoppen då din häst gått löp.

Hästarna på löp går oftast med alldeles för stora 2-delade tränsbett i sina munnar. Detta resulterar i att hästen inte kan stänga munnen. Ofta har de sår i kinderna så som du beskrev din häst.

Såren i munnen var pga eftersatt tandvård, och han hade varit av banan i flera år då.

(Dock så håller jag med om attr betslingen de haft på banan inte alltid ät så trevlig nej, förra damen kom med vassa, vassa tänder och en tränsbettfobi. Hon var direkt från banan.)

Backa ett steg. Vad är det som gör att han blir stressad? Han kanske inte är mogen för hoppning? Det kanske "kokar över" för honom i dessa situationer, då agerar han som han är lärd från löpet/tidigare ridning.

Inte stressad, bara glad, pigg och taggad. Vill, vill vill.

Detta är förstås bara spekulationer från min sida :) . Men att ta till ett så skarpt bett för att få kontakt med din häst när han "stressar ihjäl sig" hjälper troligen inte.

Skulle inte hjälpa ett dugg nej, utan bara stjälpa. Om han vore stressad. Men inte stressad när han blir stark 'bara' glad och taggad. Dock blir han stressad i de lägen man måste 'ta' honom i munnen på de skarpare. Därav problemet beskrivet såsom det beskrivits - hitta ett bett som är tillräckligt för att han ska lyssna. För han lyssnar inte för han är stressad, utan för att han blir glad, på och stark och struntar i bettet. Som vilken annan 'stark' häst som helst. Haken och det som gör det komplicerat är det som beskrivits i tråden.

Du får nog backa ett par steg innan du ens tänker på att hoppa honom. Rusar hästen mot hindret (stress/panik) så låter det som att han inte är mogen.

Var står det att han gör det? Och som sagt, tre tränare har sett honom, en har ridit honom. Det enda som övht stör honom i hoppningen är om matte rör honom i munnen vid anridningen, och då rusar han inte, han stoppar.

ok- jag får be om ursäkt :o. Jag har inte läst hela tråden då det var ganska långa inlägg. Nu förstår jag vad du menar. Ber om ursäkt igen.

Hur går det? har du fått hem kombinationsbettet än?
Jag är väldigt nyfiken då vi har lite behov av nödbroms ibland och har funderat mycket på samma bett som du.

Det känns snällare att ha en nödbroms hästen lyssnar på än att sitta där och ta för hårt i munnen.

Vår kan ju ridas i grimma oftast:confused: men när sadeln kommer på så blir han så oerhört stark vid vissa tillfällen, och dottern sitter där och får ta hårdare i munnen vilket inte är alls kul för varken häst eller ryttare.

Han gör samma sak på vanligt hackamore så en kombination kanske skulle fungera?!

Nix, inte kommit än, hoppas det kommer nästa vecka. Lovar att rapportera när jag provat det =)

Liknande trådar

Utrustning Hämtade ut ett bett igår som jag har beställt, ett kombinerat hackamore/bett. Någon som har erfarenhet av detta bettet...
2
Svar
29
· Visningar
4 818
Senast: palle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Banta/slimma ner shettis?