Sv: Kombinerat hackamore + bett
Bara skummat tråden, så jag kanske missat ngt men:
jag tycker det är dålig logik att eftertrakta ett kombinations bett av denna typen med motivation att målet helst är ett vanligt milt tränsbett. Kombobettet är ju bland de skarpare betslingarna, så jag ser liksom inte logiken att se det som att det skulle vara en bättre väg mot att betsla ner. då rider du ju hundra ggr bättre och snällare på ett vanligt pelham eller kimblewick i dagsläget.
om det envist måste vara kombinationsbett så se till att det är separata tyglar. krävs dock rätt skärpt ryttare med helt oberoende hjälper för att verligen kunna rida separerat på bettet.
Givetvis skulle det vara med dubbla tyglar, på en tygel är ju inget vunnet.
Tanken är att det som sitter i munnen är ett tredelat globusbett. Exakt samma betsling som han kan få ren sen.
Dvs i munnen har vi just ett tränsbett. Om det ignoreras kan det backa upp med hakamoredelen, dvs man får den extra skärpa som behövs, men utan att ta den/få den via MUNNEN.
Förhoppningen är att han ska bli van med tränsbettet i munnen, och att första, snälla förfrågan från det är vits att båda lyssna efter och besvara. Att man inte bara för det är tränsbett i munnen kan göra som man vill/vara ignorant.
Givetvis kan det hela visa sig inte alls fungera. Eller han kan avsky hack-delen och tycka den blir för skarp etc. Och man kan även få 'nappeffekt', att det går så bra så på tränsbett om det sitter en hackamorenosdel på, även om den inte används, men utan den blir det lomhört.
Men utan att prova kan man ju bara gissa om teori kan bli praktik, och om det kan fungera eller ej.
rent allmänt så tycker jag inte problemen du beskriver är så mkt att härleda just till att han gått på banan. det är en lydnadsfråga som kan appliceras på många hästar utan att de gått på banan.
sakta ner i gångarterna ute tills grunden sitter. alternativt avbryt högre tempo ridning när det börjar dra iväg. det är snarare mental omprogrammering och lydnad som krävs, än att försöka lösa hans mentala tillstånd med ett sånt bett.
Jag har inte härlett ngt av det från bankarriären tills tränaren satt upp och konstaterade att i taggade lägen är han kvar i ridningen från banan. Och kan att rida honom så en övergångsperiod lösa delar av problemen så gärna för mig.
Och visst är det mental omprogrammering och lydnad som krävs, det har jag skrivit själv. Dock så måste man komma dit.
Han blir lika ignorant på tränsbett i ridhus som ute, och det är inga högre tempon det handlar om, om inte trav räknas som högt tempo. Skulle tro att han på tränsbett är som vissa hästar skulle bli om man red dem i grimma, om du förstår hur jag menar?