Kombinerat hackamore + bett

Sv: Kombinerat hackamore + bett

det var såna bet som var moderna för gasnka länge sen (detta berättade min ridlärare om)

det var en gång en proffsryttare som testade att rida på hack+bett det funakde för honom för han var så duktig själv.
men när folk såg detta bett så tkte de att deras hästar oxå behövde såna bett:idea: och sen kunde ingen fatta varför hästarna med de betten betedde sig som de gjorde dvs. ett sånt bett är säkerlien extremt svårt att rda med ajg ahr själv ponnyhack på min d-ponny det är tillräckligt svårt enligt mig :D

Nyfiken fråga bara - varför tycker du det är svårt? Nu har jag ridit såpass mycket på hack så nu tycker jag inte det är svårare än tränsbett, men när jag började rida på hack så det enda jag vet jag reagerade på var att man inte kunde 'cykelsvänga' lika lätt, men det är ju bara en fördel :devil: och att man måste vara NOGA med eftergift, så man inte blir 'hängande' i tygeln?

Och absolut kom säkert kombibettet som mode från början, samtidigt så 'hembyggda' kombinationer på hästar som av en eller annan anledning fungerade bäst på det, har förekommit sen typ Hedenhös tid, så 'behovet' är ju inget mode. Däremot som med alla bett som blir poppis, så kommer hux flux X ekipage som inte alls behöver det och vill ha sånt bett, och Y grossister tillverkar raskt kopior.

Det mest extrema i modebettsväg, som slog igenom på extremt bred front är nog pessoa.. Satt ju ett tag i var mans hästmun (även min, jag erkänner, ung dum och okunnig)

Mm, ska ta och prova det, så får vi se helt enkelt, jag tänker inte ens försöka gissa hur han tänker reagera, det har jag gett upp ;)

Provat nu, fast gav inte så mkt svar, mer än att det var inte det sämsta jag provat iaf, dvs han hatade det inte rakt av.

Men det blev bara ett kort lull-pass, då herrn inte riktigt kändes som sig själv =/

Jag skall försöka utveckla lite. Enligt mitt synsätt är det bästa att fortsätta med tränsbettet.

Som jockey har man tre balanspunkter, (nu får jag väl en hel del proffesionella jockeys på mig om jag har fel, jag är ju bara simpel montéryttare) båda benen och handen. Det handlar inte om att hänga hästen i munnen utan att den tar ett rejält stöd i bettet när det går fort. Det är just så de blir lärda att det skall vara och det är med stor sanolikhet det din häst gör när han blir taggad. Där är han inte ridhäst längre utan galopphäst igen. När han får fram näsan och du tar i honom så är det en signal till att han skall gå fort. Som ridmänniska är det logiskt att ta i hästen när det börjar braka iväg men det blir en omvänd effekt. Han tar det som japp matte ger mig stöd, nu skall det gå undan.
Trixet är att våga ge efter i det läget. Ta tag och släpp. Enklare att säga än att göra.
Jockeyn kan inte stanna en häst som går för fullt enbart genom att ta den i munnen utan använder sig av sin kropp för att ge hästen signaler. Raka ben och upprätat överliv betyder broms och en mer ihop krupen ställning nära hästen betyder gas.
Du vet säkert allt detta.

Fullbloden är ofta lite joxiga i munnen och vad som lätt kan hända när man betslar upp då är ju vad du skrev innan. Han slänger upp huvudet och då gör det ont av det skarpare bettet. Det jag gissar att din tränare vill när han bad dig att betsla ner var att ni skall bygga upp ett förtroende där han vågar söka sig till bettet på ridhäst vis även när han blir lite på tårna.

Vad skulle hända om du i de lägen när han blir hängig och tung släpper efter och bara erbjuder honom en mjuk kontakt, inget jox med handen? Följ med honom med bibehållen kontakt om han slår med huvudet.

Du skriver att du inte kan lätta för att han blir stark. Du måste lixom lätta för att få tillbaka honomd. Den andra vägen blir bara bakvänt för honom.

Att han är fin i munnen på ridbana och i ridhus tycker jag är logiskt. Det går inte att förknippa det med galoppbanan och galoppträning.

Jag är dålig på att förklara vad jag menar men jag är själv fullblodsägare så jag har tacklat liknande problem själv.

Senast ändrad:

Nu har jag inte läst hela tråden, men ett tips är annars att istället för att köpa ett kombinationsbett så har du ett tränsbett och ett hack, vilket rids på två tyglar då.
Fungerar utmärkt!

våga ge efter i det läget. Ta tag och släpp.

Jag gör ju just så, ge och ta, och även också att bara ge i de lägena. Men när jag ger, då växlar han upp i det läget. Hmm, ska försöka ge lite förklarande exempel.

Vi rider en uteritt, på kimblewick, dvs inte tränsbett. Han är oftastväldigt trevlig fram till galoppen. Kan vara lite mer taggad vissa dagar, då får man damma av grunderna lite extra i början, dvs mycket skritt - halt - skritt och mycket trav - halt - trav. Få bort honom från handen och responsiv helt enkelt. Sen kan man sålänge man har fokus bibehållet 'finlira' nästan utan begränsningar, väldigt reglerbar, väldigt mjuk och fin generellt.

Första galoppen brukar vara ganska städad, men ha längre bromssträcka än optimalt, dock så premierar vi ju just nu lugna avbrott framför 'exakta' avbrott.

Sen blir han ofta stark och 'dragig' i traven efter, det går ganska bra dock att med lite mer påminnelse om grunderna få växellåda och broms att fungera. Däremot brukar andra galoppen ha en än längre stoppsträcka, men fortfarande helt inom rimliga gränser.

'Dåliga' dagar när han trissar upp sig själv, så får vi oftast helt okej början, men efter första galoppen är det mest pannkaka, och han endera ligger i min hand, eller om jag förhåller mer 'aktivt' kastar upp huvudet.

På tränsbett så börjar det ofta med ett pass som första halvan är bra, andra halvan börjar det bli dragkamp, mer i handen än jag vill, men fortfarande inom rimliga gränser.

Andra passet däremot då så redan i första traven, och han behöver inte ha en 'taggad' dag, så stretar han, lägger sig i min hand och jag kan bibehålla valt tempo, men det är genom att ha alldeles för mycket i handen. Galoppen blir etter värre, och stoppsträckorna tenderar att vara väääldigt långa, och det tar en hel del av matte att byta gångart (inte rycka i munnen, men för mycket i munnen, och i princip helt upprätt sits och verkligen sitta tillbaka, mot munnen tyvärr). Om jag i trav ger lös tygel och styr travtempot via lättridning fungerar det oftast.

Tredje passet är hästen ute på tur med matte ;) Han stretar redan i skritt, rinner iväg i trav (och lös tygel-lösningen fallerar, vi får då ökad trav som slår över i galopp). Ta och ge ger en häst som inte kommer tillbaka alls i 'ta' fasen och som växlar upp i 'ge' fasen, dvs resultatet om jag bara konsekvent fortsätter är att det går fortare och fortare.

Jag är själv lite förvånad att det 'står still' på den fronten (det har varit lika varje nedbetslingsförsök', då herrn när han kom te x var förjävlig på att takta hemåt. Jag gjorde konsekvent halt, och krävde han skulle stå lugn på lös tygel en stund innan han fick framåtorder igen. Så fort han taktade så göra om proceduren. Första passen tog det väääldigt lång tid att tillryggalägga en mycket kort sträcka :devil: men tog ju bara ett par pass innan han insåg att det enklaste, bekvämaste och snabbaste sättet att komma hem var att skritta lugnt på lång tygel.

Så det känns som han borde 'fattat tricket' även i övrigt. och han har gjort ENORMA framsteg rent generell med bettacceptans, form, följsamhet osv mot när han kom. Men då på kimblewick. Vareviga gång jag försökt betsla ner har det blivit exakt likadant, och ponnnyhackförsöket följde tyvärr exakt samma mönster.

Jag använder fortfarande ta och släpp, då jag inte vill hamna i dragkamp med honom, men det är synnerligen ickefungerande, och innebär ju en gradvis kontrollförlust bara (på tränsbett talar jag nu). Tyvärr. Och då kvarstår tillslut bara att 'kraftstanna', och det blir aldrig någon kvalitet. Och det är det som är kruxet, att hans 'föreställningar' hela tiden bekräftas om jag 'tar tag' såpass att han inte har ngt annat val än att reagera, och om jag inte gör det så har han - och är fullt medveten om det - full bestämmanderätt om tempo osv. Och utnyttjar det.

Han slänger upp huvudet och då gör det ont av det skarpare bettet. .

Det man vill ha bort är de där kasta upp huvudet, för det 'kostar' för mycket rent ridmässigt - allt faller ju isär och allt fokus från hästens sida blir på bettet, dessutom så varje gång det inträffar bekräftas ju hästens bild av att 'nu gör det ont'. Han slår alltså inte FÖR att det gör ont, utan för han TROR det ska göra ont. Han tar dock fint stöd, väl mycket ibland till och med, på de skarpare betten, och har förtroendet så. Men när han blir nonchalant och stark på det skarpare bettet, och man tar en förhållning, även om det inte är en hård förhållning, så reagerar han som sagt som om man försökt slita sönder munnen på honom. För det är vad han förväntar sig ska komma.

Dock är även tränaren av åsikten att just nu fungerar det inte att betsla ner, just pga problemen som beskrivits. Men att målet är att kunna göra det. Men det är ingen vinst i att betsla ner om det innebär att vi aldrig kommer till arbete och jag aldrig kan komma till ridning. Där det delikata dilemmat är.

Vad skulle hända om du i de lägen när han blir hängig och tung släpper efter och bara erbjuder honom en mjuk kontakt, inget jox med handen? Följ med honom med bibehållen kontakt om han slår med huvudet.

Han ökar tempot och 'springer in i handen', dvs ökar tempot och lägger sig på med samma stöd som innan, lättar jag igen ökar han mer.

Att han är fin i munnen på ridbana och i ridhus tycker jag är logiskt. Det går inte att förknippa det med galoppbanan och galoppträning.

Nja, det där var ett försnällande ;) Han är trevlig och fin i munnen om man rider dressyr och han är nedtaggad (det är han inte alltid, de två ggr jag käkat grus efter att ha så att säga avvikit från hans rygg, har båda varit under dressyr *s*)

I hoppning t ex även om det är i ridhus/på ridbana, eller många nya hästar runtomkring och han taggar omedelbart upp, och då fungerar det inte.

Men i dressyr, och med en 'visuell begränsning' så kan man oftast behålla uppmärksamheten och lugnet (vill inte kalla det lugn eg, sitter mer i uppmärksamhet som brister när han blir taggad ju, men det går hand i hand). Får han gå 'i svans' på någon på en dressyrlektion t ex, så även om han är cool så blir han 'lomhörd' och tung, han förlorar uppmärksamheten.

Han är och förblir dock en ridhushäst dressyrmässigt, och helst då ensam eller med få hästar, antagligen för att han då 'kan' fokusera på mig utan en massa störande moment. Det där är ju något han måste lära sig, och blir bättre och bättre på. Han stod ju på lös tygel fast det galoppade hästar runtomkring i slutet på kursen, även om han var mer än lovligt taggad när det var hans tur att t ex hoppa.

Dock så t ex när vi, som vi gör i 9 fall av 10, rider ut härhemma på grusvägarna eller fälten, så vissa dagar är det som att köra ferrarri, andra som att köra volvo 240. Och det borde påminna lika mycket/litet om galopplivet alla dagar kan man tycka. Men även där är han som sagt ganska 'dagsformsberoende' och kan som sagt ena dagen tycka 'perfekt' om ett bett, sen nästa ignorera det helt (om man inte tar i), och tredje dagen tycka 'ajaj min muuun' (även om man inte tar i). Som sagt, det är lättare när de är logiska iaf ;)

Men när uppmärksamheten är mer på annat än matte (sen om det är på svansen framför, ett hinder eller helt enkelt på allt runtomkring, eller på att han är stressad och taggad och vill mer, vill iväg är ju eg bara oliak symptom på samma sak) så 'stänger han av' munnen och blir sådär extremt stark, ignorant och stretig. Han kan alltså bli det på skarpare bett med, det som gör det knepigt.

T ex så på kursen, första dagen så värmde jag ute längs skogsvägarna. Helt ny omgivning för herrn, hästar i hagar runtomkring etc. Och ny spännande skog, med långa fina galopprakor. Han var (på syntetkimblewicket, mitt 'mellanbett' skärpemässigt av de som är skarpare än tränsbett) perfekt tempererad, och vi red tempoväxlingar i trav, flera galopper, både lugna fina 'skolgalopper' och friskare cantergalopper. Han var helt med och alldeles lagom tempererad som sagt.

Sen när det var dags för lektion, så när han såg hinder, andra hästar etc så sa det tilt i lilla hjärnan, och han ägnade tjugo minuter åt att fara runt som en påtänd flipperkula, och där har jag ju fuull förståelse att det blev för mkt påminnelse om hans tidigare liv, jag håller det inte emot honom heller, det får bli information overload i sådana lägen just nu. När han sansat sig (det är bara sitta och vänta i de lägena, tills han landar på planeten jorden igen) såpass att han kunde stå still såpass länge så jag hörde vad vi skulle göra så var han så taggad att hela hästen stod och vibrerade.

Sen skulle vi göra enkla bomövningar, en och en, så de andra hästarna stod ju still när vi gjorde vår övning, dvs ingen extratrigger, så körde han modellen fullt ös medvetslös, och ignorerade totalt både halvhalter och annat. Vräkte sig på handen och körde ånglok. Dvs la sig på handen på samma bett han innan varit perfekt på. Förhöll jag så slängde han upp huvudet (och jag fick skällf ör brysk hand som sedemera togs tillbaka).

Pass två värmde jag i skogen som innan, perfekt tempererad. Fortfarande taggad på hinder/bommar när det var lektionsdags sen, men lyssnade och svarade utmärkt, så jag behövde aldrig 'ta i'.

Tredje passet var det total breakdown. Han var inte speciellt stimmig, men fruktansvärt ohörsam, vräkte sig på, ignorerade vad jag sa, och kastade upp huvudet och studsade när jag förhöll. Det passet avbröts då det helt enkelt inte gick att få ngt vettigt gjort.

Jag är dålig på att förklara vad jag menar men jag är själv fullblodsägare så jag har tacklat liknande problem själv.

Tycker inte alls du förklarar dåligt!

Och jag håller helt med dig i sak, förra damen, hon kom direkt från banan dessutom, henne fungerade just det du föreslår, och just det jag försökte med den här herrn med, men den här herrn har jag uppenbarligen fått för att jag inte ska tro jag vet ngt ;)

Bara en fundering, har inte läst hela tråden. Men om du inte vill ha ett kombinationsbett med dess ev. förvirrande funktioner, men ändå vill ha ut samma funktioner, köpa ett böjt hackamore som du har framför det vanliga bettet?

Frågan är ju OM en kombibett blir förvirrande, och om det blir hissbettseffekt? Den frågan har ju fallit bort lite i de andra, förvisso intressant, diskussionerna.

Ang hacket du visade så förutom jag tycker det sitter för långt ner på näsan, så är ju det en utmärkt lösning, men som jag sagt tidigare, så just nu vill jag se om en kombo hack + bett övht är i närheten av att fundera, innan jag investerar större summor i det. Om det fungerar däremot, men inte 'perfekt' så är jag fullt beredd att lägga pengar på att få en optimal lösning.

Men helst inte lägga tusen kronor - till - på bett soms en inte visar sig funka :crazy:

Hur högt du vill ha hackamoret är ju bara att själv bestämma, Shutterfly har det ganska optimalt, jag skulle vilja ha det högre upp. På bilden är det dessutom i en förhållning och hackamoret ligger inte och stör bettet, så det är ju något problem.

Har du ingen affär som säljer eller kan ta hem ett sånt hackamore i närheten? Det går ju faktiskt att lämna tillbaka om det inte passar.

Tänkte mer att det ser ut att riskera att störa bettet om man sätter det högre?

Nix, tyvärr ingen i närheten som har, har ju snokat igenom en ziljard (okej, inte riktigt) affärer just på hackamoreavdelningen, och det tycks vara ponnyhackens förlovade land, för förutom Hööks (och jag gillar inte deras hack) så fanns det inte ens vanligt hack att få tag i (dvs med lång skänkel).

Ang ta hem så när det gäller 'dyrare' grejer, så de tar gärna hem, men då får man köpa det med, tyvärr. Dvs de tar hem på beställning så att säga.

Jag tyckte ju jag var hemskans smart när jag kom på att jag ju kunde provrida ett vanligt hack samtidigt med sadelkollen, perfekt ju. Men inte ens de hade annat än ponnyhack =/

Det skulle nog gå att ha ett hackamore med långa, raka skänklar, om man sätter det bakom bettet, kanske går att sätta mellan bettring och häst?

Jag ett tag med ponnyhack och tränsbett. Satte då hacket bakom/under ringarna till tränset. Det fungerade utan problem, nöps aldrig :)

Mm, jag inbillar mig ju att det inte blir större problem än med ett ponnyhack, och det går ju utmärkt, och då är ju skänklarna 'klumpiga'. Men den hemmabyggda kombon blir ju 'steg två' ändå isf eftersom det innefattar nytt träns + nytt hack. Så ger kombibettet en chans först, och ser om det ens är i närheten av att fungera. Så får man ta det därifrån. Och funkar det inte så har jag bara lagt 300 kr iaf.

Det skulle nog gå att ha ett hackamore med långa, raka skänklar, om man sätter det bakom bettet, kanske går att sätta mellan bettring och häst?

Så löste jag det på min, när jag hade problem med min. Hade vanligt rakt hackamore som jag satte bakom bettet, för att kunna få hacket att sitta tillräckligt högt upp.

TS:
Har för mig att du bor i uppsala trakten?
Om du ville låna och testa?

/Camilla

Senast ändrad:

Jag har byggt ett eget kombinationsbett.
Ett träns med ponnyhack och ett träns med tränsbett som jag sätter på samtidigt. DÅ får man två tyglar och kan bestämma vilket man vill ta i just då - ger mycket större valmöjlighet.

Det där med styrka på hackamore varierar från häst till häst, en del är extremt känsliga för minsta tygeltag och en verkar inte känna något.

Många gånger är det där med att de blir hängiga och starka just en motreaktion på att de inte accepterar bettet. De vet att ryttaren kommer att ta tag i dem och då svarar de med att ligga på själva. Det blir en ond cirkel som är svår att bryta. Hästmunnen är ju inte skapt för att det skall ligga ett bett i, så hästen måste ju acceptera att det är så vi vill kommunicera.
Din häst är med stor sannolikhet av känslig typ eftersom han reagerar så starkt på bett även om du inte tycker att du tar i honom. Det är ju det som är så underbart med fullblod, de är så känsliga och lyhörda.
Att han funkar bättre på skarpt är antagligen att han inte vågar ta samma stöd som på tränsbettet även om han tar mer stöd än vad du vill. Som jag skrev innan han värjer sig mot bettet genom att lägga sig på det även om det är skarpt.

Jag tror, det är ju svårt att veta när man inte känner hästen, att han är hyfsat hårt programmerad som galopphäst. Alltid när han blir taggad eller liknade så går hårdprogrammeringen in. Allt som är inlärt senare är typ mera mjukprogrammerat. Flummigt typ.

Jag känner igen mycket av det du skriver i min häst även om han är mycket okomplicerad och reagerar superlight jämfört med din. Blir han taggad så ligger han mycket i handen. Tar jag i honom då så protesterar han direkt mot bettet. Han är alltid riden på tränsbett. Galopperar jag fort ute, eller om han blir taggad har jag långa bromssträckor, så är det bara.

Jag har med hjälp av tränare fått till en bra mycket bättre acceptans av bettet hos min häst. Han kan slappna av i munnen nu och vågar ta kontakt via bettet. Han hade tidigare lite tix för sig när man red. Han skakade mycket på huvudet och ibland åkte till och med tungan ut. Detta har minskat markant och vi har en mycket mjukare och behagligare kontakt numera. Huvudskakningarna var ett sätt att tala om att jag var otrevlig i handen även om jag tyckte att jag var mjuk.

Nog snackat. Du känner din häst och vet bäst hur han funkar. Hoppas att du har kunnat dra nytta av några tips i alla fall.

Senast ändrad:

Jag tror, det är ju svårt att veta när man inte känner hästen, att han är hyfsat hårt programmerad som galopphäst. Alltid när han blir taggad eller liknade så går hårdprogrammeringen in. Allt som är inlärt senare är typ mera mjukprogrammerat. Flummigt typ
.

Inte flummigt, du lyckades bättre än mig med att beskriva det jag själv försökt. Att han är nånstans 'mittemellan' i 'programmeringen'. När han är avspänd och fokuserad så kommer han ihåg det han lärt sig i 'modern tid'. När han tänder till tar den äldre kunskapen som ju varit hans liv i många fler år.

Jag känner igen mycket av det du skriver i min häst även om han är mycket okomplicerad och reagerar superlight jämfört med din. Blir han taggad så ligger han mycket i handen. Tar jag i honom då så protesterar han direkt mot bettet. Han är alltid riden på tränsbett. Galopperar jag fort ute, eller om han blir taggad har jag långa bromssträckor, så är det bara.

Fast han protesterar inte när man tar i tränsbett, utan bara ignorerar. Däremot skarpare bett, när han 'känner' när man tar eller hur man ska säga (han känner ju tränsbettet med, damnit de känner en fluga liksom, men hittar inget bättre ord) då kommer slå upp. Tränsbettet är det mer bara ignorans. Men det blir ju en ond cirkel, matte med dålig kontroll på tränsbett, häst 'vet' att man kan strunta id et, hänga sig på och inte behöver stanna förrän de tar i för kung och fosterland. Därför det nu inte är en bra ide att betsla ner, för han får inte hamna i handen/lägga sig i handen nu, då lär han sig ju mer för varje gång att det är 'så det ska var' på tränsbett även i fortsättningen.

Därav hitta nån snäll kombination t ex, som ändå inte är skarp.

Förtroende att ta stöd på bettet har han ju, även om jag precis förstår hur du menar, men det gäller ju att få honom att lyssna på det 'tidigare' än han nu gör. Dvs få honom på tränsbett som han är avslappnad på ett skarpare. Då tar han stöd, i lagom mängd, och lyssnar och respekterar mjuk kontakt. (Dock så är ju där problemen när han tänder till, är 'mentalt' tillbaka till det han lärt sig under tidigare år, där kan ju dock förhoppningsvis rida honom såsom han är riden under de åren, hjälpa till med 'övergången' för att få honom att även i de lägena sedan 'minnas' det han lärt sig i modern tid).

En annan är ju också så, har man lärt sig ngt som liten och använt det i många år, så lär man om. Så i mer 'kris' lägen eller lägen där man blir orsäker t ex är man ju LÄTT tillbaka i gamla vanor.

Både att han ignorerar tränsbettet och att han reagerar kraftigt på skarpare ser jag som ett täcken på att han inte accepterar bettet. På det mildare räcker det med att han iggar det (han är känslig och stänger av) och lägger sig i handen som han har lärt sig från galoppen. Med det skarpare gör det ondare och han slår med huvudet.

Vi försöker säga att vi vill uppnå samma sak: att försöka få honom att våga ha en stabil kontakt med dig via bettet för komunikation. Du vill lösa det genom ett kombinationbett och jag försöker säga att det bästa vore att försöka få honom att lita till det milda bettet med mjuk kontakt.

Det är ju såklart toklätt att skriva det och bra mycket svårare att lösa det i praktiken. Du kan inte få hjälp av din dressyrtränare med att jobba på komunikationen just mellan handen och munnen?

Både att han ignorerar tränsbettet och att han reagerar kraftigt på skarpare ser jag som ett täcken på att han inte accepterar bettet. På det mildare räcker det med att han iggar det (han är känslig och stänger av) och lägger sig i handen som han har lärt sig från galoppen. Med det skarpare gör det ondare och han slår med huvudet.

Ska försöka förtydliga, jag får inte fram det jag vill, det som för mig är haken, och gör honom så svår jmf med andra problemmunnar/bettfobiker.

Han lägger sig i *alla* lägen på tränsbettet. I hans värld är tränsbettet nån fjollig metallbit som betyder att man själv bestämmer. Vilket han gärna gör ;)

På skarpare, så när han är fokuserad och avslappnad så tar han alldeles utmärkt stöd på det, inte 'rädd' för det/inte vill ta stöd. När han blir taggad, så lägger han sig på det med, inte ett dugg rädd/varse. Utan i de lägena så 'tar han över' bestämmanderätten. Det gör honom liksom inget att hänga på det.

Om man då däremot förhåller, DÅ blir det för skarpt och han reagerar med att kasta upp munnen och tycka 'aj aj'.

Men han har inget problem gå med varken lagom, fint stöd eller hänga sig på det skarpare. Om han inte vågade ta stöd/tyckte det var otäckt och försökte springa ifrån det skulle det synas generellt rakt igenom. Nu är han fin tills han blir taggad och 'tar över' (han är som sagt inte helt med på att piloten alltid vet bäst/har rätt..). Har ingenting med att han försöker springa ifrån bettet att göra, utan 'bara' med att han går in och anser att 'kul det här, nu ska vi ha högre tempo'.

Däremot i förhållningarna i de läget, om man måste 'ta i' honom, då kastar han upp huvudet och tycker AJ för att komma undan, för då blir det för skarpt. (En sån dag, som sagt kan han fungera prickfritt rakt igenom på det andra dagar)

Och där jag ju letat febrilt efter ett bett som han inte tycker blir för skarpt i förhållningar, men samtidigt är såpass att han lyssnar.

Två bilder, som synes tar han utmärkt väl stöd, utan minsta oroa eller motstånd. På bild två börjar han bli lite stark men är fortfarande med på noterna och fokus på ryttaren (inte jag som rider).

thumbnail.aspx

thumbnail.aspx

Och om man i lägena när han blir stark och dragig förhåller, om än med mjuk hand/mjuk förhållning, får man det här, på samma bett:

thumbnail.aspx

Inga tränsbettsbilder, men då får man alltså en häst som förvisso inte slår med huvudet, men vräker sig på hand och 'bestämmer själv'. Inte av elakhet/rädsla, utan för att han kan. Skulle ju kunna rida i grimma och han skulle reagera likadant, det är en mygga som vill nåt nånstans, men äsch typ ;)

Vi försöker säga att vi vill uppnå samma sak: att försöka få honom att våga ha en stabil kontakt med dig via bettet för komunikation. Du vill lösa det genom ett kombinationbett och jag försöker säga att det bästa vore att försöka få honom att lita till det milda bettet med mjuk kontakt.

Han litar ju på bettet, och har en utmärkt kontakt på det skarpare, kruxet där är att när han blir FÖR stark på det, så kan man inte förhålla.

Det handlar - tyvärr - inte om att våga ha kontakt med tränsbettet. Det har han gärna, och jag kan rida honom med lagom kontakt hela tiden, men då går det fortare och fortare. Inte för han vill springa ifrån bettet, utan för att han vill springa fortare. Och om vi då inte ska det, så får jag endera ha dragkamp med honom (dvs för mkt i handen), eller så om jag ska bryta av och börja om varje gång, får jag kraftstoppa honom. Och för var gång lär han sig ju att det är 'så det ska vara'.

Att han inte ska gå på tränsbett när jag rider nu är alla som sett honom irl överens om. Liak överens som vi alla är att målet är tränsbett. Men vägen dit är via det lite skarpare, men ändra ridningen när han blir stark/stretig så man kommer ur kasten med huvudet vid förhållningar.

Det är JAG som vill 'snabba på' övergången, genom att ha tränsbett (som han glatt iggar), men kunna om han iggar påminna om att exvis förhållning betyder just förhållning, genom att kunna förtydliga den signalen via hack, UTAN att behöva ta mer i hans mun. Inte för han inte tolererar det på tränsbett, utan för att han skiter i det på tränsbett (och lär sig att det är så det ska vara framöver med).

Det är ju såklart toklätt att skriva det och bra mycket svårare att lösa det i praktiken. Du kan inte få hjälp av din dressyrtränare med att jobba på komunikationen just mellan handen och munnen

Jag kan nog inte beskriva problemet bättre. Men tre tränare har sett honom, en av dem har suttit upp med (dvs har STOR fördel, eftersom det inte är däruppe somd et ser ut från backen).

Dressyrtränaren anser att han är bara ignorant, och tyckte endera betsla upp, eller den klassiska (som jag skulle använt på en annan häst) att lyssnar han inte första gången, se till att han lyssnar. Då kommer han börja lyssna efter den mjuka första sen. Jag betslade upp en aning efter det på dressyrträningarna, och då blev det utmärkt. För han har inga problem med kommunikationen mellan handen så, däremot så ignorerar han den på tränsbett. (Kasta upp huvudet kommer sällan i dressyren. Jag har dock hoppat för henne med, så hon har sett förhållningsproblemen, dock utan att ha ngt bra svar på det)

Tränare två hoppar jag för, och han såg ju direkt problemet med huvudkasten, och har ridit tillräckligt många fbl för att förstå vad som händer precis, men han har också sett hur stark herrn kan bli. Han ville jag skulle prova ponnyhack, vilket jag provade = samma effekt som tränsbett. Sen har jag tyvärr inte hoppat mer så vi har inte kunnat diskutera det mer. Han och tränare tre har dock precis samma grundfilosofi, att försöka hitta ngt han lyssnar på (dvs tränsbett faller bort just nu) men som han ändå tolererar förhållning på.

Tränare tre är otroligt erfaren, och innan han satt upp ansåg han att matte hade brysk hand och hästen var överbetslad. Sen han satt upp ändrade han åsikt. Han vill i nuläget se så milt bett som hästen lyssnar på (dvs tränsbettet går bort även därifrån just nu), att inte nånsin hamna i läget att jag 'får hästen i handen', dvs minsta han lägger sig på för mycket, gå tillbaka (helst utan att ta i munnen om det går) och börja om. Han får inte ta mer än det 'grundstöd' han har när han är avslappnad och fokuserad. Och om han blir stark och ohörsam ändå, 'rid som en jockey' och försök komma runt konflikten som blir vid förhållningar på det skarpare, och att han slår upp huvudet (och om han gör det, bara limma handen mot mankammen och vänta ut det). Dessutom får han 'köpa' den lite snävare ram han får just nu, och själv söka eftergiften inom den.

Tränare tre lyckades som enda hitills- som han själv säger tack vare att han sitter upp - förstå att problemet inte var så som det såg ut från marken, och han är också den som lyckats hitta en 'fungerande plan' på vägen.

Det är ju det som är grejen med att be om hjälp över nätet. Du beskriver och jag läser. Jag tolkar efter egna erfarenheter men det är inte 100 att det stämmer, jag har ju aldrig träffat dig och din häst. Du läser och tolkar enligt dina erfarenheter... etc.
Hade vi stått bervid varandra och sakt samma saker hade vi antagligen tyckt på ett annat sätt och haft lättare att förstå varandra.

Din häst ser jättefin ut på bilderna men som du säger, du och dina tränare som har sett honom i verkligheten är ni som har det verkliga svaret och lösningen.

Liknande trådar

Utrustning Hämtade ut ett bett igår som jag har beställt, ett kombinerat hackamore/bett. Någon som har erfarenhet av detta bettet...
2
Svar
29
· Visningar
4 818
Senast: palle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar