kombinera Stroppy Mare och Placid?

janna

Trådstartare
Är det någon som vet om man kan kombinera dessa två örtblandningar? Typ ge en dl Stroppy M och en dl Placid? Tacksam för svar! :) (har frågat min ÅF men hon visste inte :grin:)

Sv: kombinera Stroppy Mare och Placid?

Varför vill du göra det? Blir en himlans massa örter, risken att dom slår ut varandra istället för att hjälpa är stor. Blir för mkt för kroppen med så många olika signaler sas.

Läs på och välj örter just utifrån din hästs behov! Så köper du en och en sort och blandar själv. Det blir billigare också... Tex järnört, kamomill och munkpeppar.
Hästägarens Örtbok är bra att börja med. :)

Tack för svaret :)
Jag vet att man inte ska blanda färdiga örtblandningar hur som helst, men jag har både stroppy mare och placid hemma och tänkte gå över till enbart placid under vintern på mitt lilla hormonsto, men vet inte hur det kommer att funka ;) Hon har gått på stroppy mare hela sommaren och funkar jättebra på det, hon har än inte slutat brunsta för säsongen och jag har hingst hemma så det gör det ju inte lättare för hennes hormoner direkt :crazy: Hade ett litet uppehåll då SM tog slut och jag väntade på ny leverans, och det blev en välda skillnad... :p

Kan man tillsätta lite munkpeppar i placid'en om det skulle behövas tro?

Hon ska få äta upp den stroppy mare som finns kvar, sen hade jag tänkt testa placid. Men är det ngn som vet om man kan ge SM året runt? (om det skulle behövas dvs) :)

Jag undrar också!
Min har fått Stroppy Mare i sommar och det har hjälpt en del, men jag är inte säker på om hon får sina "knäppryck" pga. brunst eller att det blir lite mycket av allt bara ibland ;) Det är iaf. värre när hon brunstar och inte äter SM.

Jag har slutat med SM nu och tänkte i vinter prova Placid, om hon inte har blivit bättre nu när hon är äldre och förhoppningsvis klokare...
Kan man annars ge Placid bara innan tävling, eller måste man ge hela tiden? Hur många dagar innan i så fall?

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Jag har några frågor angående foder. Min häst har varit på träning och skall börja utfodras med hel havre och betfor samt protein...
Svar
13
· Visningar
681
R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar... 2
Svar
23
· Visningar
2 182
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med... 2
Svar
21
· Visningar
3 069
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas 1 november så ni kan börja leta efter lämpliga böcker! Boken måste alltså vara... 11 12 13
Svar
256
· Visningar
7 630

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka