Kombinationen. Vill ni kolla?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare CarolaLind
  • Startdatum Startdatum
C

CarolaLind

Jag har en liten fråga och fundering över två linjer. En hingst ett sto. Vill ni kolla stamtavlorna och säga + 0ch - på att kombinera dessa två?

Stoets: http://www.travsport.se/shestinfo?kommando=visaPrintHerstamning&hestId=417354

Hingstens: http://www.travsport.se/shestinfo?kommando=visaPrintHerstamning&hestId=121907

Jag har rådfrågat avelsfolk innan jag köpte stoet och de sa att det inte var för nära alltså ingen fara att kombinera.

Jag skaffade stoet för att jag ville ha detta blodet men frågan är om det är ok att betäcka med den hingsten eller jag bör kanske ta någon annan, och i så fall, vilken?

Sv: Kombinationen. Vill ni kolla?

Jag tycker att det är för nära... Hingstens pappa är stoets morfar... Det var rätt, eller??
Fölet får då 25% blod från Trons Trollmin genom pappan och 12,5 % blod från Trons Trollmin genom mamman.
Summa: 37,5% inavelsgrad.
Har för mig att inavelsgraden ska/bör ligga under 12,5 %.

Är dock inte hundra säket på att man räknar på detta viset, men jag skulle välja en annan hingst. Speciellt som att Nordsvensken är en smal ras, som har inavelsproblem.

Helt rätt, det är mkt nära, enligt avelsfolk som jag pratat med är det dock helt ok, men själv är jag fundersam då jag inte har någon större erfarenhet av hästavel.

Som jag sagt så är det inte av största vikt att använda den hingsten men en stark önskan.

Tips; använd dej av blodbanken (http://www.blodbanken.nu/index.jsp?lang=swe&breed=cold) så får du fram inavelskoeff och allt annat som kan vara kul att se typ...

Den avkomman skulle ha en inavelskoeff på 11.343% och det är verkligen HÖGT!

Jag skulle inte linjeavla på Troll Jahn tyvärr (nu är det Trons Trollmin som det blir linjeavel på i din kombination, men han är ju efter Troll Jahn). Jag upplever Troll Jahn som mycket förärvningssäker och det är ju jättebra, men han verkar nedärva även det svaga i exteriören. Tycker ofta jag träffar på Troll Jahn-are som är lite svaga i sin haser, låsta i sina ryggar (lätt att bli sneda i bäckenet!). Lite rastlösa i sina själar = kan lätt ge hästar som i fel miljö blir krubbitare och liknande. Det är FINA djur, men alla fina djur har ju sina nackdelar också och i LINJEAVEL så är det just det där med att man förstärker både de goda och de negativa sidorna, de bra sidorna blir bättre och de dåliga blir ännu sämre....

Se till exempel Frisli To Jo och hans brorsa Kjöstad Jo - som båda också har runt 11% i inavelskoeff ungefär på samma sätt som den kombinationen du skriver (med Troll Jahn), båda är snygga och har travat in bra summor (båda godkända hingstar) men båda har också allvarliga förslitningskänningar som unga, och ser allt annat än "rena" ut i aktionen. Behöver inte ha med generna att göra, men JAG tror det finns en del ledtrådar där (Troll Jahn, hans avkommor, förärvningssäkerhet, "linjeavel" på honom och hans far Jahn Sjur etc)....

Kom ihåg att sjukdomar/defekter och liknande ofta nedärvs recessivt.

Men jag har själv ett sto som har rel hög inavelskoeff (genom Steggbest), 7.6% - och hon är mycket svår att hitta lämplig hingst till utan att få lika hög inavelskoeff (med tanke på att det inte finns några hingstar utan Steggbest). Särskilt med tanke på att hon är efter just Troll Jahn och jag helst inte använder Elding-hingstar (matador-avel....). Jag betäckte med en Braute-son och fölet har ju 7% i inavelskoeff, men jag kan nästan inte komma lägre. Jag hoppas det ska gå fint, men jag hade nog varit mer nöjd ifall stoet inte haft så hög inavelskoeff själv - förstår jag ju idag.

Var för sej har de dock jättetrevlig stam ju :)

Tack för svar! Ja det är därför jag funderar lite på att använda Kung Midas i stället, han är ju jättetrevlig exteriört och har suveräna lätta gångarter...jag är helt mållös här när han sätter igång o showar alltså.. :love:

Men om jag skulle välja med hjärtat hade det blivit Nökkelpökkel. Han har så lätt för att samla sig, har kanon bärighet, piafferar som om inget hade hänt och är bara såååå...klok och snäll och ja, allt man vill...... :love: (Dessutom kanonfrisk och återställd, precis som om inget hade hänt ) :crazy:

Vem är stoet efter som du vill sälja? :angel:

Finns det inga hingstar utan Steggbest? Hur långt bak ligger han som oftast då?

Bild på Fröken:

litenfröken2.JPG

Hon ser fin ut, den typen av kbltravare jag gillar - men jag har ännu inte träffat en enda Braute-avkomma som jag inte tyckt väldigt mycket om :).

Angående Steggbest så ska jag inte svära på att det är så att det inte finns några utan honom. Det kan nog finnas nån/några hingstar utan Steggbest närmsta 4 leden, då betänker jag både svenska och norska hingstar... Men jag har inte kollat igenom alla så noga i och med att jag har en Troll Jahn-märr (Troll Jahn-hingstar går bort tyvärr) och gärna undviker Elding. Kan man tänka sej Elding är utbudet mycket större.

Tyvärr verkar det jättevanligt med "matador-avel" med kbltravarna så det är svårt att komma från inaveln. Steggbest, Troll Jahn, nu Elding.... Alltid är det nån hingst som är extremt poppis?! (blir kanske så när det mest är prestationsavel)

Så om jag ska hitta en annan kbltravarhingst till min Fröken, finns det någon riktigt lämplig?

Vi har ju diskuteat detta förut :D
här har du det svart på vitt
Lovers

visst blir det linjeavel på trolljahn, men sen beror det ju på vad man skall ha avkomman till.....du skall väl ha den till att rida på bara...fin märr var det ialafall, inte riktigt rastypisk utan den lättare modellen...sen kanske kortet inte riktigt visar hennes främsta sidor då hon ser lite tåvid ut fram

:bow:

Precis.. :p

Hon är vid och flat i hovarna på bilden, men inget jag inte kan rätta till. Ska dra av skorna och ändra om vinklarna.

Ja det är bra lockande kan jag säga att kombinera dom.

Det var väl inte så farligt nära besläktat. ;)
Nu vet jag inget om vilka kallblod man ska undvika att linjeavla, men för övrigt är det väl bara att köra...

Liknande trådar

Avel Detta är förutsättningarna: Jag har en hingst med något annorlunda färg som är född 2014, egen uppfödning efter föräldrar med stamtavla...
Svar
6
· Visningar
1 872
Avel Jag har ett islandssto som är avelsbedömd med helt okej poäng och som har en bra och spännande stam. Stoet är dessutom en väldigt...
Svar
3
· Visningar
1 521
Senast: Marty
·
Avel Jag behöver lite input från avelsfolk, någon som inte är så färgad av individen som jag är... Men först lite bakgrundsinformation. Jag...
Svar
15
· Visningar
2 268
Senast: Habina
·
Avel jag har precis köpt ett 4 årigt fbl sto som jag har lite funderingar på o betäcka nu i år... Hon är E: Cajun Cadet och UE Jape...
2
Svar
21
· Visningar
3 440
Senast: token
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka