Sv: Kombinationen exem och kvickdrag
Generellt så har hästen (eller människan) en allergi ökar risken för att utveckla ytterligare allergi. Det kan spela in att man ser (om det nu är så statistiskt då såklart) hästar med kombinationen eksem och copd. Sen så många eksemhästar står inne mer än icke-eksemhästar vilket i sig kan öka risken.
Hursom, jag har en (ej islandshäst) eksemhäst med bronkit. Kronisk, men kronisk i vårdtermer betyder egentligen bara "icke akut". Kronisk behöver alltså inte betyda ej botbar!
Nu är ju hosta av allergisk orsak på sitt sätt ej botbart då man inte kan bota allergin, däremot kan man i många fall få hästen symptomfri.
Hursom. Min är allergisk mot damm, blev det efter en lång boxvila där han stod och grävde i bädden. Dessvärre så följdes det upp med flera allergier, mot spån och mot björkpollen.
Han har diagnosen "kronisk bronkit". Han har dock inte utvecklat det som brukar benämnas kvickdrag, dvs där andningen är påverkad och de måste ta till muskelkraft för att få ut luften ur lungorna.
Min är inte i sig drömpatienten för en "hosthäst" då han inte kan gå ute dygnet runt oavsett årstid. Tvärtom tillbringar han (tyvärr) mer tid på stall än genomsnittshästen, dels på grund av sitt eksem och dels på grund av att hans gräsintag hårt måste begränsas. Han står året om inne 12 h/dygn och ute 12 h/dygn. Dock i mycket välventilerat kallstall med högt i tag. Äter silage och står på torv eller papper (innan han blev allergisk mot det på dammavskiljt kutterspån).
"Normalt" är han helt symptomfri förutom under björkpollensäsong. Det kan jag inte sanera ur miljön åt honom, och han får därför behandlas under pollensäsong - han får kortisoninhalationer utefter behov (dvs pollenprognosen/pollenmängden och symptom).
MEN, den här jävla sommaren är inte snäll mot luftvägshästar. Han som som sagt brukar vara helt symptomfri utom den period på året det är björkpollen, har haft det besvärligt i sommar. Dels började han hosta pga det väldiga regnandet och luftfuktigheten, dels fick han en bakterieinfektion ovanpå. Han blev av med den själv även om det tog en stund och han behövde slemlösande som hjälp. Men kvar fanns en torr hackhosta. Inte så illa som många andra hästar kan ha, men rejält illa 'för att vara honom'. Så vi blev tvugna att sätta honom på kortisoninhalationer.
Om vi är en solskenshistoria eller ej beror ju lite på hur pass långt gången din är, solskenet i vår historia är väl att vi än lyckats undvika kvickdrag. Men när han blev pollenallergisk så sen dess klarar han inte minsta gnutta halm/hö, innan gick det att ge lite om man gav utomhus. Nu går det inte alls, och det räcker med att han står i en gästbox och får tag på höstrån för att han ska hosta. När han blev pollenallergisk så det tog ett bra tag att första året 'få det under kontroll'. Han stod på både slemlösande och kortison i 3 veckor innan det vände. Han fick slemlösande trots torr hackhosta och bara lindrigt med slem vid endoskopi - men jisses vilka mängder slem han fick upp ändå. Men det gick att få tillbaka honom till symptomfri som sagt, och året efter blev han inte alls så dålig pollensäsongen - men då var jag ju beredd och det hann inte gå lika långt.
Vid kvickdrag kan man ju även ge luftrörsvidgande, är det mer 'lindriga' fall så kan det ju räcka att ge som understöd i perioder. Om man kan hålla undan det utlösande kan ju även den oundvikliga försämringen dröja länge. Men andra har ju så jobbigt att det helt enkelt inte är rimligt att göra annat än att låta de slippa. Men om inte hästen är rejält påverkad skulle jag inte 'ge upp' utan att ha behandlat hästen och sen sett vilken nivå det kan hanteras på efter behandling. Alltså hjälpa hästen med behandling först, och sen se hur den mår med miljöinsatserna osv, och efter att ha fått hjälp att bli av med det värsta. Behöver den behandlas 'strax igen' eller håller den sig symptomfri?
Men - luftvägshästarna ÄR och förblir ju 'pysselhästar' (likt de med eksem), och behöver de t ex hjälp genom pollensäsong osv så några tävlingshästar fungerar de ju inte riktigt bra som den delen av året (det är 28 dygns karens på kortisonet om inte annat)
Lite tidsstämplar btw. Min är född 2006, utvecklade eksem 2008, dammallergi 2010, pollen- och spånallergi 2011. So far har ingetdera påverkat hans användbarhet (mer då än det där med tävling och karens)
Jag har dock varit VÄLDIGT snabb med och noga med att inte avvakta för länge med hostan, just för det inte ska utvecklas till kvickdrag - men här nu nyss var även jag rädd det skulle utvecklas till det, den här sommaren suger verkligen ur så många aspekter :S
Men är hästen 'äkta kvickdragshäst', dvs måste kämpa med andningen, eller är det ffa hostan? Inte för att misstro dig, men hört olika veterinärer kalla samma sak för allt från bronkit, astma till kvickdrag. Har hon fått någon behandling? Hur påverkad är hon?