Kombinationen exem och kvickdrag

Skolli

Trådstartare
Jag har förstått att det inte är helt ovanligt med kombinationen exem och kvickdrag (astma/copd) bland Islandshästar. Jag har ett sto som importerades i december 2007. Sommaren 2010 bröt exem ut och nu i vår började hon hosta, vi hade den värsta pollen nivån här på 30 år... - vet inte om det hade med saken att göra men i juni utvecklades hostan till vad veterinären diagnostiserade som kvickdrag/astma/copd.

Finns det någon som har nån positiv erfarenhet med framförallt kvickdrag?? Exem e ju något som (inom rimliga gränser) går att leva med men kvickdrag/copd... det är väl kroniskt? Min första tanke var att ge hästen ett år för att se hur allt det här utvecklas men är det någon idé att "spara" en häst som med all sannolikhet bara blir sämre och sämre??

När man läser om kvickdrag så uppmanas hästen att få gå på lösdrift och äta hösilage men om hästen redan går på lösdrift och redan äter hösilage - vad kan man då ändra på??

Har någon ett liten solskens historia att berätta?? om en häst med kvickdrag som trots allt levde ett lyckligt liv - känner att jag skulle behöva en sådan historia nu!

Sv: Kombinationen exem och kvickdrag

Jag har egentligen inget att komma med, det låter inte direkt optimistiskt med en häst som fått kvickdrag vid lösdrift. Finns det något i miljön som kan ha utslöst det, typ mögel?

Joooo tyvärr så har jag nog själv förorsakat den utlösande faktorn.... efter vintern och den fria tillgången på hösilage så la jag hästarna på vanligt torr hö i början av juni - en höbal av "normal" kvalité (ingen av de andra hästarna reagerade på höbalen), visste att stoet var känsligt för torrhö men tänkte att visst borde det gå... märkte ganska fort att det inte gick, stoet började hosta regelbundet (före det så hade jag märkt att hon tydligen reagerade på pollen? eftersom hon redan i maj trots att hon gick på hösilage kunde hosta nu som då), försökte då byta till ett torr hö av jätte bra kvalité (fick köpa av en snäll kompis) men då var det ju redan försent, stoet tålde inget torr hö alls! Detta i kombination av en jätte torr hage så var ju andningsproblemen "beställda".

Generellt så har hästen (eller människan) en allergi ökar risken för att utveckla ytterligare allergi. Det kan spela in att man ser (om det nu är så statistiskt då såklart) hästar med kombinationen eksem och copd. Sen så många eksemhästar står inne mer än icke-eksemhästar vilket i sig kan öka risken.

Hursom, jag har en (ej islandshäst) eksemhäst med bronkit. Kronisk, men kronisk i vårdtermer betyder egentligen bara "icke akut". Kronisk behöver alltså inte betyda ej botbar!
Nu är ju hosta av allergisk orsak på sitt sätt ej botbart då man inte kan bota allergin, däremot kan man i många fall få hästen symptomfri.

Hursom. Min är allergisk mot damm, blev det efter en lång boxvila där han stod och grävde i bädden. Dessvärre så följdes det upp med flera allergier, mot spån och mot björkpollen.

Han har diagnosen "kronisk bronkit". Han har dock inte utvecklat det som brukar benämnas kvickdrag, dvs där andningen är påverkad och de måste ta till muskelkraft för att få ut luften ur lungorna.

Min är inte i sig drömpatienten för en "hosthäst" då han inte kan gå ute dygnet runt oavsett årstid. Tvärtom tillbringar han (tyvärr) mer tid på stall än genomsnittshästen, dels på grund av sitt eksem och dels på grund av att hans gräsintag hårt måste begränsas. Han står året om inne 12 h/dygn och ute 12 h/dygn. Dock i mycket välventilerat kallstall med högt i tag. Äter silage och står på torv eller papper (innan han blev allergisk mot det på dammavskiljt kutterspån).

"Normalt" är han helt symptomfri förutom under björkpollensäsong. Det kan jag inte sanera ur miljön åt honom, och han får därför behandlas under pollensäsong - han får kortisoninhalationer utefter behov (dvs pollenprognosen/pollenmängden och symptom).

MEN, den här jävla sommaren är inte snäll mot luftvägshästar. Han som som sagt brukar vara helt symptomfri utom den period på året det är björkpollen, har haft det besvärligt i sommar. Dels började han hosta pga det väldiga regnandet och luftfuktigheten, dels fick han en bakterieinfektion ovanpå. Han blev av med den själv även om det tog en stund och han behövde slemlösande som hjälp. Men kvar fanns en torr hackhosta. Inte så illa som många andra hästar kan ha, men rejält illa 'för att vara honom'. Så vi blev tvugna att sätta honom på kortisoninhalationer.

Om vi är en solskenshistoria eller ej beror ju lite på hur pass långt gången din är, solskenet i vår historia är väl att vi än lyckats undvika kvickdrag. Men när han blev pollenallergisk så sen dess klarar han inte minsta gnutta halm/hö, innan gick det att ge lite om man gav utomhus. Nu går det inte alls, och det räcker med att han står i en gästbox och får tag på höstrån för att han ska hosta. När han blev pollenallergisk så det tog ett bra tag att första året 'få det under kontroll'. Han stod på både slemlösande och kortison i 3 veckor innan det vände. Han fick slemlösande trots torr hackhosta och bara lindrigt med slem vid endoskopi - men jisses vilka mängder slem han fick upp ändå. Men det gick att få tillbaka honom till symptomfri som sagt, och året efter blev han inte alls så dålig pollensäsongen - men då var jag ju beredd och det hann inte gå lika långt.

Vid kvickdrag kan man ju även ge luftrörsvidgande, är det mer 'lindriga' fall så kan det ju räcka att ge som understöd i perioder. Om man kan hålla undan det utlösande kan ju även den oundvikliga försämringen dröja länge. Men andra har ju så jobbigt att det helt enkelt inte är rimligt att göra annat än att låta de slippa. Men om inte hästen är rejält påverkad skulle jag inte 'ge upp' utan att ha behandlat hästen och sen sett vilken nivå det kan hanteras på efter behandling. Alltså hjälpa hästen med behandling först, och sen se hur den mår med miljöinsatserna osv, och efter att ha fått hjälp att bli av med det värsta. Behöver den behandlas 'strax igen' eller håller den sig symptomfri?

Men - luftvägshästarna ÄR och förblir ju 'pysselhästar' (likt de med eksem), och behöver de t ex hjälp genom pollensäsong osv så några tävlingshästar fungerar de ju inte riktigt bra som den delen av året (det är 28 dygns karens på kortisonet om inte annat)

Lite tidsstämplar btw. Min är född 2006, utvecklade eksem 2008, dammallergi 2010, pollen- och spånallergi 2011. So far har ingetdera påverkat hans användbarhet (mer då än det där med tävling och karens)

Jag har dock varit VÄLDIGT snabb med och noga med att inte avvakta för länge med hostan, just för det inte ska utvecklas till kvickdrag - men här nu nyss var även jag rädd det skulle utvecklas till det, den här sommaren suger verkligen ur så många aspekter :S

Men är hästen 'äkta kvickdragshäst', dvs måste kämpa med andningen, eller är det ffa hostan? Inte för att misstro dig, men hört olika veterinärer kalla samma sak för allt från bronkit, astma till kvickdrag. Har hon fått någon behandling? Hur påverkad är hon?

Jag har en häst med kronisk bronkit men ej eksem men jag misstänker att hingsten som han är efter ger eksemhästar. Min häst har nog rellativt lindrig bronkit, om det finns sådan, eller annars väldigt välskött. Secreta Pro (ett örttillskott) har fungerat bra för oss samt ständig utevistelse, enbart hösilage och blötlaggt krafftfoder att äta och dammfri spån på lösdriften (och i boxen vid enstaka installningar). Men med eksem blir det förståss svårare att ha hästen ute beroende på hur illa eksemet är.

Tack så jätte mycket för ditt svar! Din berättelse lät ju ialla fall lite hoppingivande! Du frågade hur påverkad mitt lilla sto är och jaaa vad skall jag säga... från att ha hostat nån gång i våras utvecklades det till att hon hostade ofta. Hästarna går på bete och när jag i mitten av juni släppte hästarna på en annan del av sommarhagen där gräset var knähögt och är en blandning av diverse gröna ogräs. Morgonen därpå så hade stoet ansträngd, gurglande andning... (o så där i efterhand har jag ju funderat om det var något i gräset som blommade eller på något sätt framkallade de akuta andnings symptomen). Blev akut besök hos veterinären som tog blodprov men dessa visade inget speciellt, inga värden som var fel eller nått. Bukandning och aaaaningen väsande ljud från lungorna. Fick diagnosen copd/astma/kvickdrag. Åkte hem med en burk Ventipulmin. Den ansträngda andningen försvan inom ett dygn men hon hostar fortfarande en torr hosta som inte tycks gå om. Sååå vad skall jag säga... diagnosen kronisk bronkit skulle kännas bätre än copd....

Får hon fortfarande luftrörsvidgande (ventipulmin)? Annars låter det ju väldigt lovande att andningen är normal utan luftrörsvidgande. Men som att hon kanske skulle behöva hjälp med hostan (t ex kortison, men jag är ingen veterinär utan min 'amatörhästägartanke').

Kortisonet hjälper mot den inflammation som blir i luftvägarna/luftrören och som kan vara anledningen till den kvarstående hostan.

Det är viktigt ni får bukt med hostan, då om de går och hostar länge obehandlade kan det bli permanenta skador i luftvägarna, inte för att skrämmas men..

Prova kontakta en annan veterinär, endera en klinik om annan finns i närheten (endoskopi kan vara värdefullt, inklusive provtagning), eller annars distriktsveterinären.

Ventipulminkuren tog slut efter två veckor så just nu har hon varit utan medicinering ca 3 veckor. Joo veterinären saa nått om en eventuell kortison kur - e bara så himla rädd att det i sin tur skall utlösa fång (fick för ett halvt år sen begrava min gamla Islandshäst som hade fångsymptom och utreddes för Cushing, vilket han inte hade utan antagligen nån tumör som gjorde insulin nivårerna höga och som i sin tur gav fångsymptom....) känns som att välja mellan pest eller kolera.... Ska försöka få tag i den veterinären som hållit på en del med Islandshästar - förhoppnigsvis har hon några goda idéer. Tusen tack för dina tankar o idér - känns bra att få höra hur andra med host hästar har det!

Därför man helst behandlar med inhalationer! Kortison allmänt (tabletter eller blodet) är fångrisk ja. Men inhalationsmässigt är risken i princip obefintlig.

Min är insulinresistent och har haft fång ggr två. Har otroligt lätt att få fång, och kortison är 'sämsta tänkbara' för hans insulinresistens. Men inhalationerna är inga problem alls. Själva medicinen är människomedicin, kortisoninhalator - sån där astmainhalator. Men man får ha en mask till hästen och spraya i, så de får andas in genom masken.

Behöver 'ännu mer' kan man använda nebulisator, men det är steget efter.

Ring veterinär imorgon om hästen hostat i 3 v!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka