Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det gjorde min hingst också, men när han "tagit över" ansvaret fick han plötsligt ångest över att lämna sin flock...
Men det släppte snart, han älskade att komma ut, precis som din!
Det behöver inte alls vara så i ert fall, jag tror nog mer på sadeln och knutorna som ger obehag, precis som andra sagt. Har du annan sadel att prova i närheten? Samt lägga tex renskinn eller sån där "sjukhusludd" som dom har mot liggsår tex, mellan?
tänkte också på att prova det men där har vi ett "MEN" igen..
Jag satte upp min sambo barbacka för ett tag sedan och det verkade som att han inte gillade det.. han for som en rodeohäst..
Ingen har nog ridit barbacka på honom förut så han tyckte nog att det var riktigt knasigt och äckligt att ha husse direkt på ryggen..
för några dagar sedan så var jag ju som sagt ensam i stallet, han började resa sig och jag ville inte riskera nåt! då stallet ligger rätt nära en mycket trafikerad 90-väg.. Hade någon varit med eller i alla fall varit i stallet och vetat att jag gick ut så hade jag försökt ta honom och få honom att gå/tänka framåt igen, och andra gången så var det ju inga förvarnigar eller nåt så då kan man ju inte göra så mkt, han ställde sig ju bara rätt upp och jag for baklänges (jag brukar ha klister i rumpan men inte i detta fall..) efter ca 5 meter i skritt..
Efter att detta hade hänt så tog jag honom på linan (jag kan inte med att bara ställa in hästen om den har burit sig illa åt.. visst, han kan ha ont av knölarna men nåde en häst som reser sig, det är LIVSFARLIGT!), Jag tog honom på linan för att åter bli den dominanta, få honom uppmärksam på mina hjälper från marken och det tog han bra! (knölarna sitter exakt om man tänker sig i mitten av bossorna på längden)
Vart det också pga sadel?
detta påverkar inte ridningen.
Vart det också pga sadel?
Man har ju hört det ena med det tredje ang sadelutprovare, är det helt enkelt så att det bara är att prova..? och iochmed det så kan han ju få knölar igen.. ovisshet säger jag bara.. suck!!
Det skulle ju vara f*n om det inte gick att hitta nåt, som sagt.. hans tredje sadel på ett år..
Jag köpte en ny Zaldi Star till honom och efter att jag köpt så sökte jag lite trådar här på buke och Zaldi är väl inte så omtyckt vad jag förstått, ofta sneda i bommar osv osv.. kan jag ha fått ett snett ex? Jag har granskat den såååå noga och mätt från söm till söm och den verkar vara som den ska men, vad vet jag..
hmm, ja tänkt på det med dom där knölarna på ryggen, testa o rid barbacka en gng o se hur han reagerar då....lr sitter dom precis där man sitter? säger du til han när han gör så lr hoppar du bara av?
Haha, ja man vill ju jättegärna rida barbacka på en häst som reser sig...
nej, jag har åxå svåt att tro att det har inverkan på ridningen . dessa knölar gör i regel inte ont för hästen...
TS:hur länge har du tränat och ridit hästen och när hade du sista vilan?