Kom ihåg (GLÖM!) Spöet

cactuspower

Trådstartare
Kom ihåg, eller man kanske snarare ska skriva "glöm" spöet när ni ska rida in på banan. Förut har man ju fått haft det tills det att man ska börja programet dvs. rida upp på medellinjen men idag arr. våran klubb lokal tävling (1:a tävlingen i distriktet) och ett antal ryttare blev tyvärr diskade då denna nya regel tillkommit vilket ryttarna inte var medvetna om..

Nu fick de starta utom tävlan ändå, var lite synd om en tjej i LA:n hon var efteranmäld och startade sist i klassen. Hade hon kommit ihåg att lämna ifrån sig spöet hade hon blivit placerad.. nu var det ju hon som var dåligt uppdaterad beträffande nya ändringar i TR men alltid lär man ju sig nåt.

Klart tänkvärt ! så man inte blir utesluten innan man ens ridit in på banan.. (innan startsignal då)

Hoppas nån fattar nåt av vad jag skrivit :p

Sv: Kom ihåg (GLÖM!) Spöet

Citat från www.stallbacken.com

"Spö får man ha på framridningen, men inte medan man rider programmet och inte vid/på tävlingsbanan i samband med förestående start (dvs lämna spöet på framridningen). Har du spöet med dig till tävlingsbanan blir du utesluten, du får dock rida programmet om du vill och får en bedömning som vanligt men du är inte med och tävlar. Spöets längd får vara högst 1,10 m för häst och 1,00 m för ponny och man mäter hela spöet, inklusive 'flärpen'. "

Det hände en duktig ponnyryttare här i stallet för ett par veckor sedan. Mamman skämdes lite (hon var domarsekreterare på tävlingen) när domaren sa "Är det där din dotter?". ops... Men det lär hon ju inte göra om iaf. Det är ju iaf bra att man får rida utom tävlan, så att man får sina kommentarer.

det är faktiskt så att i den här sporten har man som ryttare iom att man tagit grönt kort skyldighet att känna till de regler som gäller :devil:

Hur tolkar ni reglerna? Får man rida med spö när man väntar på sin tur (i c-ring) men inte när man rider varvet runt banan, eller får man inte ha det där alls?

Jag pratade med en domare om detta och då får inte ha spöt i collecting ring heller. :idea:

Ridsportförbundet uppmanar klubbar som arrangerar dressyrtävlingar att sätta upp en stor och väl synlig skylt där det står "släpp spöt" eller liknande vid ingången till ridbanan.:idea:

När jag startade lokal dressyr för några veckor sedan berättade de i sekreteriatet om den här nya regeln. Tänkte inte så mycket på det eftersom jag inte rider med spö. Men säkert jättebra för de som rider med det och shysst av funktionärerna.

Vet någon varför denna regel tillkommit? Ser inte meningen med den...
Jag tycker att det borde vara som det, åtminstonde förr, är i Tyskland- att man får rida lätta klasser med spö. Tänk så mycket bättre det hade gått för många om inte hästarna fick en chans att lära sig från början att gå in på banan = inget spö = :devil:

Nej, denna regeln är ny för i år.

Jag vet inte varför dom har infört regeln men man menar att man inte ska behöva spöet när man lämnat framridningen, vilket jag kan hålla med om. :idea:

Jag håller med att man inte lär behöva spöt när man lämnat framridningen men jag är helt förundrad över att en sån här regel ändå uppkommer. Det måste ju rimligtsvis alltså finnas folk som spöar upp sina hästar mellan framridningen och banan :confused:

Ja, det är det som är nytt. Domaren jag pratade med sa att det ska tolkas så, inget spö i collecting ring.

Tyvärr så är ju regeln lite luddig, just när det gäller spö eller inte i c-ring, och det är väl därför ingen riktigt vet hur den ska tillämpas.

Tycker regeln är onödig, men framförallt är dte synd att den inte är tydligare, så att det inte blir missförstånd.

På domarkursen förra helgen kom vi fram till att i collecting ring är det OK att ha spö, även när collecting ring är 'ena änden av ridhuset' (till skillnad från när collecting ring är utanför ridhuset), då är man ju inte på eller runt banan, men så fort man får gå runt eller på banan ska spöet bort. Detta hade även diskuterats på domarutbildarträffen veckan innan, så det borde stämma.

Det verkar också som att regeln kommer tas bort igen till nästa år, då FEI ändrar sig, men vi får väl vänta och se vad som händer.

Det tycker jag verkar rimligt. Problemet är väl att man inte vet hur reglerna tolkas när man kommer på en ny tävlingsplats, och har de tolkats annorlunda så är man ju utesluten ändå.. :crazy:

Ylva skrev:
På domarkursen förra helgen kom vi fram till att i collecting ring är det OK att ha spö, även när collecting ring är 'ena änden av ridhuset' (till skillnad från när collecting ring är utanför ridhuset), då är man ju inte på eller runt banan, men så fort man får gå runt eller på banan ska spöet bort. Detta hade även diskuterats på domarutbildarträffen veckan innan, så det borde stämma.

Det verkar också som att regeln kommer tas bort igen till nästa år, då FEI ändrar sig, men vi får väl vänta och se vad som händer.

Okej, herre gud vad förvirrat. När inte ens domarna tolkar det lika. :o Jag kommer nog inte ta med det i collecting ring i alla fall...

Precis, om domarna inte är överens så är det nog lika bra att släppa det redan på framridningen oavsett...

Liknande trådar

Hoppning Börkjar att bli trött på att tävla i skåne. Alltid stora starfält med väldigt dåliga prispengar. Och så dessa ändringar av startlistor...
Svar
2
· Visningar
902
Senast: Fannih
·
Y
Dressyr Jag har nu fått, och läst :D , nya dressyr-TR. De ändringar som jag tror är av störst intresse för många bukefalister är: Tygel på...
8 9 10
Svar
197
· Visningar
23 147
Senast: sweep
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar