Kollektivstall, olika sätt att sätta schema?Spara tid?

B

Borka2008

Ni som är inackorderade i kollektivstall, hur är era schemor upplagda?
Hur många är ni, hur har ni era turer, hur ofta byter ni schema etc?

Vi är 6 personer och har:
  • utsläpp inkl morgon fodring
  • lunch fodring
  • insläpp
  • Lö och sön utsläpp+lunch+insläpp = helg jour
Det blir ca 2-3 turer i veckan + helg jour då och då.

Bara nyfiken på olika system som finns med schema etc?
Några andra tips på hur man sparar in tid/energi

Sv: Kollektivstall, olika sätt att sätta schema?Spara tid?

vi har ett schema på vatten + sopor och ett för att städa klubbrum. det skriver ägaren ut men man kör helt enkelt i tur ch ordning. sen har vi inoch utsläpp + fodring skriver man själv upp vilka pass man kan ta 3 i vekcna /häst

I två stall jag stått har man själv skrivit upp sig månadsvis när man kan ta fodringar, men man har varit tvungen att ta t.ex. ett insläpp i veckan, en kvällsfodring osv. Det har fungerat mycket bra, men det har bara berört cirka tio personer.

I ett tredje stall hade vi ett rullande schema på alla fodringar. En person var ansvarig för att skriva ut och sätta upp listorna. Hade man fodring en dag som inte passade bytte man med någon. Då var vi cirka femton hästägare.

I ett fjärde stall hade vi stallmöten var tredje vecka ungefär då vi kom överens om vem som skulle fodra när. Detta var sämst, alla satt bara och tjafsade och det tog eeeevigheter att komma fram till något som alla var nöjda med.

Om man inte är så många tror jag att det kan funka att folk själva skriver upp sina pass efter när det passar, är man många är det troligtvis enklare med rullande schema. Gränsen för få/många tycker jag ligger kring tio personer.

Vi är 5 stycken inkl stallägaren och vi har varsitt insläpp i veckan (vardagar),
stallägaren tar alla utsläpp på vardagarna och alla lunchfodringar. Sen har vi var fjärde helg, alla utom stallägaren och då har man morgon + kväll lördag och söndag den helgen.

Morgon innebär att släppa ut ev ge hö i hagen och på med täcken på de hästar som ska ha det, det är 8 hästar.
Kväll, tar in hästar, tar av täcken, fodrar.

Vi byter aldrig hela schemat då det passar så bra, blir någon tvungen att tex gå på skolmöte med barn lr liknande får man byta veckodag, för just den veckan.

Dock så är vi väldigt bortskämda med underbar stallägare som nästan alltid är där och hjälper till även om h*n inte behöver. Ingen är missnöjd med sina dagar, eller något sådant. underbart :)

Hos oss skriver man själv upp sig. En lista sitter på tavlan minst 1 vecka innan månadsbryt. Om ngn inte skrivit upp när månaden är slut tilldelas den personen fodringar.

Hittills har ingen klagat på att vissa tar fler torsdagar än lördagar, eller liknande. Man hjälps åt och försöker att sprida ut sina fodringar så att det blir rättvist. Har man morgon-fodringar och liknande kanske man får ha ett annat system. När jag stod på halvkollektiv fick man 2 helger i taget att skriva upp sig på. Morgonfodringar/Em-fodringarna var värda dubbelt så mkt som lunchfodringar/kvällsfodringar, efter som att det var mer jobb (insläpp/utsläpp). Man skrev upp sig själv och stallägaren skrev upp vid sidan av hur många fodringar man hade till godo eller minus. Fungerade jättebra även där att man skrev upp sig själv. Man hjälptes åt helt enkelt.

Jag som stallägare tar hand om vardagar.
Helgerna har vi delat upp så att man har var fjärde helg, (åtta hästar i stallet)
Varannan gång har man:
Lördag morgon och lunch, söndag insläpp och nattning
Nästa gång man har helg:
Lördag insläpp och nattning, söndag utsläpp och lunch.
Så kan man trots allt ta ett glas till middagen varannan gång man har helg, detta betyder att man "bara" har lördagskvällen "förstörd" var åttonde helg!

Alla tycker att det funkar toppen!

I det kollektivstall jag stod i hade varje box ett nummer. Sen var det rullande schema året runt, nytt schema sattes upp per månad, men det gick ju lätt att lista ut långt i förväg hur det skulle ligga. Sen var det bara att byta, alltid var det någon som inte kunde mornar men gärna tog kvällar, nån som tog både fodring och utsläpp på mornarna och bytte bort sin andra morgon eller kväll.

Stog i ett kollektiv stall med 10 hästar utan "tillhörande ägare" alltså, vi som stod i stallet hade gemensamt ansvar för allting.
Vi hade en hel dag varannan vecka då man skötte alla fodringar, morgon, lunch & kväll. Jag hade t.ex fredagar jämna veckor. Det var bra för då visste man ju alltid när man skulle vara i stallet. In & utsläpp skötte var & en själv, men de flesta gick ihop 2-3 st och hjälptes åt.
Sen hade vi även helgtjänst var 10:e helg, då var det morgonfodring, täckesbyte, utsläpp, lunch och kvällsfodring som gällde lör & sön. Likadant med storhelger, vi delade på alla under året enligt rullande schema.

Naturligtvis kunde man byta hur man ville.

Detta funkade faktiskt jättebra, var ganska skönt att alla hade lika mycket att säga till om istället för att det fanns 1 stallägare som "bestämmer" resten får rätta sej efter den personen. Visst bliev de konflikter ibland, men de mesta går ju att lösa! :D

Liknande trådar

Anläggning Jag har varit inne på att bygga lösdrift hemma men har nu fått möjligheten att ta över ett litet stall istället och då kommer jag...
Svar
2
· Visningar
1 938
Senast: Stekspaden
·
Hästmänniskan Jag har nyligen blivit mamma och har fått konstatera att min tid nu inte alls är min längre. Jag hinner inte alls med min häst så som...
2
Svar
39
· Visningar
3 483
Senast: hoppeloppe
·
Anläggning Jag behöver lite hjälp.. Jag ska slå upp dörrarna i mitt stall för inackorderingar och blir så osäker med hyra. Det jag erbjuder i mitt...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 217
Senast: Lobelia
·
Anläggning Då nya människor ska flytta upp till stallet har jag fått i uppgift att förtydliga stallreglerna lite. Det står jättebra regler i...
2
Svar
20
· Visningar
6 328

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka