Kollegor som dött i corona

De ska öka till 100 000 tester i veckan är det väl sagt, om jag minns rätt.
De ska även börja testa folk i samhällsviktiga arbeten för antikroppar så de kan gå till jobbet om de är immuna.
Nej, det handlar inte om immunitet utan att om samhällsviktiga är sjuka kan man testas om det är Corona eller ej, är det inte det kan de gå till jobbet.
 
I dagsläget finns inga krav på smittskydd, så njä. Arbetsmiljön är anpassad på dom ställen där huvudmannen godkänt anpassningen eftersom den enda anpassning som finns möjlig resulterar i miljonförluster.

Eftersom det heller inte går att bevisa att det inte är en arbetsskada, så tycker jag inte alls det är konstigt att folk är oroliga för att smittas på jobbet.

Att folk är rädda och oroliga är ju helt etablerat och väldigt reellt relevant. Det är inte ekvivalent med resten .
 
Nej, det handlar inte om immunitet utan att om samhällsviktiga är sjuka kan man testas om det är Corona eller ej, är det inte det kan de gå till jobbet.
Justja! Tack för rättningen! :up:
Jag skrev snabbare än jag tänkte och blandade ihop lite. Immunitet ska de väl börja testa längre fram i tiden, vad jag förstått. :confused:
 
Jag som arbetar med Corona-hanteringen och sitter i krisgrupper osv så är det en arbetsgivarfråga att bestämma hur och om info ska gå ut. Förtroendet för sin arbetsgivare bör ju vara så högt att man kommer få information om sådan anses behövas.

Förtroendet för arbetsgivare i min bransch är lågt och har varit senaste 20 åren. Upphandlingarna förstör branschen med lägre och lägre förtroende som följd.
 
Jag förstår nog inte riktigt varför man behöver veta. Om det finns en ökad risk är det upp till arbetsledning och organisation att ta till säkerhetsåtgärder för förbättrad arbetsmiljö. Att sprida eventuell hysteri/rädsla inom arbetsgrupperna känner jag inte hjälper. Jag jobbar också inom ett samhällsviktigt jobb som är utsatt genom att man träffar väldigt många. Om någon skulle dö som jobbar hos oss så är det ju oundvikligt att man får reda på det, men om det är många som dör som jobbar med samma på andra platser (inom samma koncern) ser jag inte hur det är relevant, jag gör vad jag kan för min och andras säkerhet redan och min arbetsplats har tagit till de åtgärder som är rekommenderade i dagens läge.
 
Förtroendet för arbetsgivare i min bransch är lågt och har varit senaste 20 åren. Upphandlingarna förstör branschen med lägre och lägre förtroende som följd.
Efter detta borde du kanske byta jobb om du inte haft förtroende för din arbetsgivare på 20 år? Det finns också sekretess, har vi smittade på mitt jobb så får isåfall den arbetsgruppen som ”umgåtts” veta något, men som arbetsgivare vet man inte vem som är smittad om inte arbetstagaren själv berättar. Innan kunde man ev få reda på det via smittspårning men inte nu.
 
Tills bussarna har fått ett ordentligt skydd för förarna tycker jag att de ska stå stilla!
Annars tycker jag att de ska informera!
Vad är tillräckligt skydd?

Kassapersonal har fått plexiskivor mellan kund och sig. Räcker det? Eller ska de isoleras runt förarplatsen?
Det expertisen säger är att det är droppsmitta och 1,5-2 meters avstånd är tillräckligt. Att ordna påstigning bakifrån är ju ett sätt att hålla de metrarna.

Om ingen ska ha kontakt med någon så måste ju majoriteten av all verksamhet ställas in. Sverige har ju inte valt den vägen.
 
På vårt jobb har de gått ut med om någon är smittad
De närmaste kollegorna har fått veta vem det är. De har varit noga med informera med att personen själv har samtyckt till detta. Om någon gått bort tycker jag endast det är ok om anhöriga lämnat samtycke och de närmaste kollegorna kommer ju att oundvikligt upptäcka att en person inte kommer tillbaka så det måste väl informeras om. Nu har dock ingen gått bort på vårt jobb vad jag vet.
 
Vi blir informerade om någon avlider, oavsett om det är på vår avdelning eller inte. Förutsatt då att familjen har gett sitt samtycke. Förra året var det en medarbetare som gick bort i cancer och det förmedlades ut rätt fort, det var även flera kollegor som kom på begravningen.
 
Vad är tillräckligt skydd?

Kassapersonal har fått plexiskivor mellan kund och sig. Räcker det? Eller ska de isoleras runt förarplatsen?
Det expertisen säger är att det är droppsmitta och 1,5-2 meters avstånd är tillräckligt. Att ordna påstigning bakifrån är ju ett sätt att hålla de metrarna.

Om ingen ska ha kontakt med någon så måste ju majoriteten av all verksamhet ställas in. Sverige har ju inte valt den vägen.

Finns fortfarande flera regioner som kräver lastning fram. Nu kommer troligen arbetsmiljöverket kräva att alla lastar bak, men så är alltså inte fallet än.
 
Efter detta borde du kanske byta jobb om du inte haft förtroende för din arbetsgivare på 20 år? Det finns också sekretess, har vi smittade på mitt jobb så får isåfall den arbetsgruppen som ”umgåtts” veta något, men som arbetsgivare vet man inte vem som är smittad om inte arbetstagaren själv berättar. Innan kunde man ev få reda på det via smittspårning men inte nu.

Var skrev jag att jag inte har förtroende för min arbetsgivare? Jag hittar inte det nämligen. Däremot har jag skrivit att förtroende för arbetsgivare i min bransch generellt är lågt, var det det du missförstod?
 
Både ja och nej. Finns det ett arbetsmiljöproblem - t.ex. att avgränsning fram till bussföraren är otillräcklig - som inte har åtgärdats så bör arbetsmiljöproblemet tas upp.

Det finns absolut ett arbetsmiljöproblem. SL var en av de första huvudmännen att tillåta lastning bak, men alla regioner resonerar inte så. Pengarna är viktigast.
 
Företaget jag arbetar på informerar om att NN har avlidit. Dock ingen information om I vad/varför. Någon i personalgruppen känner med stor sannolikhet den avlidne så det kommer ut i allafall inofficiellt
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp