Kolla upp misstankar?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Horsemanda
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 1 055
H

Horsemanda

Kiropraktorn var och kollade på min häst för ett par dagar sedan. Han sa att hennes högra hälsena var kortare än den vänstra. Han ville se henne springa på lina så vi tog ut henne och började i höger varv. Såg bra ut sa han. I vänster varv däremot böjde hon inte lika mycket på ytterbenet (höger bak) och hon sköt ut bakdelen litegrann. Han sa sen att misstänkte att hon kanske kunde ha en knäleds- eller hasledsinflammation.
Jag har inte haft några som helst problem med henne i ridningen. Hon är pigg och positiv och tycker att det är roligt att bli riden. Vad ska jag göra? Ska jag kolla upp henne hoss veterinär eller ska jag fortsätta rida som vanligt? Vad är knäledsinflammation och hasledsinflammation? Borde de inte ha ont av något sådant (Jämför med t.ex. hälseneinflammation hoss oss människor)?

Sv: Kolla upp misstankar?

Ont utan att visa det vidare värst mycket kan dom ha. Min häst har förmodligen tävlats och tränats ett tag med en kotledsinflammation i ett bak :cry: När jag väl tyckte att hon knixade lite med bak så åkte jag till klinik och då var hon ohalt men på böjprov 3 grader halt :eek: Hemsk kände jag mej :(

Tack för svaret! Om jag nu skulle ta henne till en veterinär och får konstaterat att det är något sånt här. Vad blir det för behandling då? Är det en långtidsbehandling? Blir de helt bra efteråt?

För min häst krävdes det 3 behandlingar första gången och hon vilade några månader, lugn i gångsättning och sen så funkade hon som vanligt. Däremot blev det inte utrett varför hon fick det.
Nu har hon fått det igen (drygt ett år senare) på det andra bakbenet. Denna gång for jag till en annan klinik och där utreddes hon ordentligt, har behandlats och behandlat orsaken.
Tyvärr så kommer inte hon bli bra, men det beror ju inte på inflammationen i sej utan det som orsakar den, men så behöver det ju absolut inte vara med din häst.
Många hästar, dom allra flesta tillfrisknar och blir bra med rätt vård.

Men se till, om det nu är något (behöver det ju inte alls vara) att dom utreder varför din häst fått detta!

Lycka till!

Fördelen med att ta tag i problem tidigt är att prognosen ofta är väldigt mycket bättre. Du behöver behandla kortare tid, du får kortare vila totalt sett och förhoppningsvis har du inte fått så stora skador på ledytorna och inte heller så många fler sekundära problem. Jag ser enbart fördelar med att behandla innan hästen har uttalade problem.

Jag är lite intresserad av det du säger om andra orsaker som skapar problemet med knäledsinflammation.

Har precis varit på kliniken och fått min häst utdömd för knäledsinflammation båda bak. Har behandlat tre gånger med cortison men förbättringen är minimal, vilat i 11 veckor drygt. Har haft honom ca 1 1/2 år, och om jag tänker till så har han aldrig tagit för sig ordentligt med bakbenen. Jag tror själv att det sitter i ryggen, han är väldigt stel. Tyvärr kan ingen veterinär (har varit på två olika kliniker) säga vad orsaken är, är det sadeln, fel underlag, för hård träning, fel ridning!! Han 'är en fantastisk hoppare så visst skulle jag vilja försöka längre. Vad var grundorsaken för din häst?

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 836
Hästvård Jag har en 13 årig valack som har börjat visa på en en liten hälta eller jag upplever det mer som en orenhet i vänster fram. Jag tog ut...
2
Svar
26
· Visningar
2 724
Senast: Freazer
·
Hästvård Uppgiven var nog ordet och efter att sökt och letat efter liknande problem ger jag upp. Veterinärerna kliar sig i huvudet och jag vet...
2
Svar
35
· Visningar
5 883
Senast: Josofinito
·
Hästvård Nu måste jag dryfta lite med någon annan. Blir liksom inte riktigt klok på vad som är fel på vår ponny. För något är det, det känner jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 733
Senast: prallan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka