Kolla upp försäkring

M

MammaPonny

Ska iväg och titta på en häst i helgen som är försäkrad i Agria. Bör man ringa till Agria och kolla så att säljarens uppgift om försäkringen stämmer? I så fall, vilka uppgifter behöver jag för att kunna göra det? De lämnar väl inte ut uppgifter hur som helst kan jag tänka...

Sv: Kolla upp försäkring

Du kan inte få ut några uppgifter alls från försäkringbolaget.

Be att få se säljarens försäkringsbrev samt skriv in i kontraktet vad som gäller ang försäkring.

Hej, om du vill köpa hästen så ser du till att det finns en klausul i kontraktet som säger att köpet går inte igenom om inte hästen kan fullförsäkras utan resevationer i inköpsbeloppet. Det bästa är att ta över den befiintliga försäkringen, och om vi förutsätter att säljaren är seriös så får du försäkringsnummret när du tittar på hästen, om du ber om det, och ringer sedan och diskuterar med Agria. :)

Det stämmer inte riktigt, för om man vill ta över en befintlig försäkring på en häst man köper, är det klart att man får information om försäkringen innan man tar över den.

Nej, dessvärre inte. Har hänt mig.

Dessutom har vissa bolag så ordnat, att reservationer är dolda. D v s när jag kommer ut och säljaren visar försäkringshandlingar, står inte reservationen utskriven på försäkringsbrevet. Det har t o m förekommit fall där säljaren uppriktigt och ärligt inte varit medveten om att det funnits en (dold) reservation utan vid besök hos veterinär fått det beskedet vid direktreglering. Kalldusch.

Jag vet ärligt talat inte hur man som hästägare och -köpare ska bära sig åt för att göra rätt.

Verkar som att det beror lite på bolag/handläggare. När jag skulle köpa nuvarande häst (aug.2011), ringde jag för att flytta över hästens försäkring till mig. Det var inga som helst problem att få veta exakt vad som gällde för hästens försäkring. Ändrade samtidigt från A2 till A1.

Verkar som att det beror lite på bolag/handläggare. När jag skulle köpa nuvarande häst (aug.2011), ringde jag för att flytta över hästens försäkring till mig. Det var inga som helst problem att få veta exakt vad som gällde för hästens försäkring. Ändrade samtidigt från A2 till A1.

Samma här (hösten 2008).

Samma för mig, har aldrig varit ngt konsrigt. Inte för de som köpt häst av mig heller. Har varit i kontakt med Agria, If, Folksam o Sveland. Har alltid fått tydliga besked o klara uppgifter :)

Det stämmer inte riktigt, för om man vill ta över en befintlig försäkring på en häst man köper, är det klart att man får information om försäkringen innan man tar över den.

Nej det får man inte. Försäkringsbolaget får enligt lag inte lämna ut något information alls.

Vissa har säkert gjort det ändå, men det är olagligt. Såvida man inte har fullmakt från den som äger försäkringen.

Detta är iaf vad jag fick lära mig på min ombudsutbildning men dom kanske har släppt på det?

Hur som helst är väl inte försäkringsrörelse lagen ändrad?

Man löser ju hur som helst det med att skriva in i kontrakt hur säljaren uppger att hästen är försäkrad, med försäkringsnummer, och hur man kommer överrens om att hästen ska kunna försäkras för att köpet ska gälla.

Tex köparen ska kunna överta befintlig försäkring, hästen är nu försäkrad si och så i bolag yyy med försäkringsnummer xxx.

Men det gäller väl skador mm?

Den informationen jag menar är belopp, A1 eller A2, reservation o liknande.

Jag hade inte ens försäkringsnr., däremot hästens och ägarens namn (näringsidkare som har en rätt stor mängd hästar. Fick av ägaren numret direkt till handläggaren de "har" på Agria).

Bolagen jag haft kontakt med är Folksam och Agria.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 481
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Hej! Hittat en trevlig 5 åring som jag varit och provridit. Är intresserad men den är inte billig heller (enligt mig… 150”). Ägaren...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
6 642
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
7 822
Senast: morgaine
·
Hästvård Jag är på väg att köpa en häst som idag är försäkrad i Agria och vill gärna byta till Folksam då det blir halva priset plus att jag har...
Svar
9
· Visningar
1 050
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Utbilda själv
  • Hingstvalsfunderingar 2025