Kolla sadeln

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Notorius
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 110
  • Visningar Visningar 6 320
Sv: Kolla sadeln

Precis! Så blir det, ett tomrum, och man får plats lätt med tummen där utan att det trycker mot den.
Sen kan jag tycka när jag rider att högra benet (på mig själv) blir ''längre'' trots lika långa läder och ben. Så jag gissar på att sadeln är något sned.

Min häst är ju en vbltravare, väldigt normal över ryggen och sadeln ska enligt utprovare passa perfekt, varför gör den inte det? Ont verkar han inte ha än så länge iaf.

Kan du hoppa upp i sadeln utan hjälp?

För att hjälp dig vidare måste jag se bilder...
Om hästen står på gången och du lägger på sadeln:
Ligger den still vid manken eller rör den sig lätt? Kan du trycka den åt ena sidan av manken och det blir ett tomrum på andra sidan,och sedan göra det igen mot andra sidan? Eller är det enbart vid ridning av nån mystisk anledning?

Tjaa, jag hoppar oftast upp från pall, för att slita minst på rygg & sadel. Men när jag typ ramlat av i skogen så går det fint att hoppa upp själv.
Det där vet jag inte...
Det ska jag absolut kolla imorrn.

Tja, rätt mycket. Nej, jag får dra åt den ordentligt, annars snurrar sadeln. Jag kan hoppa upp utan att spänna särskilt hårt om någon håller imot. Och jag är väl inte direkt tung (54 kg).
Suck, antar att det blir till att leta ny sadel.

Då ligger inte sadeln bra...

Jag som är tung (ca 80+/- :o ) kunde utan problem hoppa upp i min hästs välpassande sadel utan hjälp med sadelgjorden lagom spänd. Visst kan sadeln röra sig, men den får inte flytta övr på andra sidan.

Suck, nu ska jag logga ur och gå och gråta av ilska över min sketna sadel.
Men jag ska kolla sadeln mer noga imorrn :)

Jag vet hur jobbigt det är...
Man försöker vara snäll mot sin häst och lägger ner tid och pengar på sadelprovningar, men fortfarande blir det inte rätt....

Försök fixa bilder om du kan, så kanske jag kan hjälpa mer då.

Jo, precis :( Man blir så lessen när man tror det är bra och sen visar det sig vara tvärtom. Jag menar, jag är totalt okunnig på det området, så vi åkte till expert, men ÄNDÅ blev det fel.
Och så var det present från mina föräldrar, kul när jag inte kan använda den. Tror du jag kan tvinga henne att ta tillbaka den?

Jag ska ta med kameran imorrn, ska kolla batterierna redan idag.

Vad vill du jag ska fota? Så jag inte tar kort på fel ställe :p

Nej, det är inte hennes fel att den inte passar.
Men åk till en annan sadelprovare nästa gång... Be henne förklara varför sadeln gör som den gör.

Fota framifrån, när du putta den åt ena sidan så man ser tomrummet, sadeln på hästen i profil när hästen står med huvudet ner mot markenoch på plant underlag och står på alla 4 ben, bakifrån, bilder från andra sidan i profil, hästen i profil utan sadel och bakifrån.

Okej, de andra kommer tycka jag är knäpp som står och fotar hästen säkert, men skitsamma :)

Äh vadå... Om dina stallkamrater tycker det är konstigt att du försöka fota din häst och förstå vad som är fel på din sadel börjar jag undra vad du har för stallkamrater....

Duu, för dem löser sig alla sadelproblem om man lägger en gele/fårskinnspad under sadeln. Samtliga hästar har sånadär vita märken efter sina sadlar :p

Ja, och att de ändå gör så. Jag skulle aldrig våga lägga på en pad utan att snacka med nån kunnig och kolla att jag verkligen behöver en.
Hur gick det med sadeln du köpte? Passade den? :)

Jag köpte inte den Avalonen (om du menar den sadeln i min andra tråd...) Sätet var för litet, så jag misstänker att det var en 17" och inte en 17½ som expediten sa... Sedan upptäckte jag att jag måste ha extra långa kåpor på iaf dressyrsadel.. Mina knän kom alldeles för långt nedanför stöden... (Suck!) Så jag kanske måste köpa nya sadlar för 25 000... Yippie yippie... Typ...

Och då ligger inte dom sadlarna perfekt heller... Utan de ligger hyfsat.. (Men är bra för mig, de andra sadlarna som ligger bra på honom, Albion, kan jag inte rida vettigt i) Man blir så trött när man verkligen försöker göra allt man kan för sin häst men fortfarande blir det inte bra!

Nej, det slutar väl med att man står där med en Cobra för 25000 :p
Men att ta lån för en sadel känns himla onödigt egentligen.

Min smärtgräns för en sadel är 15000... Vill ju helst ha 2 sadlar också...
Problemet är att hitta en passande sadel som ligger riktigt bra som jag också gillar.....

Som tur är behöver inte jag ta lån, pappa lånar mig pengarna....

Jag ska bara ha en hoppsadel, dressyr duger att rida i det också :p

Pappa ska ringa till utprovaren på måndag så vi kan kolla upp sadeln snarast möjligt.

Finns det inga fler utprovare i närheten av dig som du kan be om en second opinion?

Jag vill främst ha en hoppsadel så jag kan börja hoppa igen, men senare vill jag ha en dressyrsadel igen pga att det är så mkt lättare att rida korrekt i en dressyrsadel. (min häst är inte van vid hur vikthjälperna ändras i en hoppsadel, så man måste verkligen tänka till hur man har sitsen)

Liknande trådar

Utrustning Min kära dam, en 7-årig PRE-korsning på ca 160 cm, är på träningsläger. Hon har verkligen börjat bli fin men då dyker dilemmat upp att...
Svar
6
· Visningar
1 081
Senast: Barret
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under... 2
Svar
25
· Visningar
2 190
Senast: super
·
Utrustning Okej… Utprovad sadel. Verkar ligga balanserat och vippar inte, i stallgången. Vid rörelse (vid hand) så rör sig sadeln mycket bak, i...
Svar
11
· Visningar
1 958
Senast: caballus
·
Hundhälsa Vi funderar på om vi ska utreda hunden för allergi eller inte och hade behövt lite tankar från er. Hunden är en 2-årig havanais. Inga...
Svar
11
· Visningar
1 119
Senast: Rumpnissen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka