Kolla sadeln

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Notorius
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 110
  • Visningar Visningar 6 321
Sv: Kolla sadeln

men va knepigt, jag vet vem du menar.
och alla jag känner som vart hos h*n har fått ta med sig sadlarna hem på prov o rida med dom, även helt nya sadlar.
eller på plats. men ridit har alla gjort. (oavsett ras)

men jag kan förtydliga, nej h*n rekomenderas inte av alla.
Har bla passat ut fel sadlar till bekanta. (iaf förr)

Senast ändrad av en moderator:

Jag menade att hon rekommenderas av alla jag känner ;) Jag har inte frågat alla andra :p

Jag vet bara inte hur jag ska ''gå vidare'' nu. Ska jag be utprovaren kolla eller ska jag slänga in sadeln i garaget och köpa en ny? Kan man padda upp den tillfälligt?

svårt o säga eftersom man inte riktigt vet hur den ligger.
prova o sälj sadeln. Brukar va lättsålt på Tr****a ;)

Men kan du inte få byta in sadeln hos sadelutprovaren? Dit jag åker med hästen och provar ut sadeln har man 3 månaders "garanti". Man får åka dit och be dem kolla sadeln, ev. stoppa i lite om det behövs gratis. Om hästen har gått med en sadeln som inte passat perfekt innan, så ändrar sig hästen oftast lite i ryggen/muskulaturen eftersom den nu kan arbeta rätt med ryggen, när den fått en passande sadel. Har själv fått köpt ny sadel någon gång nu, eftersom pollen musklat om sig. :crazy: men som tur är byter dom in sadeln som inte passar till samma pris som man köpt den för, om man åker upp innom 3 månader och kollar den ;)

Senast ändrad av en moderator:

Jag tycker att du ska kontakta utprovaren och prata med henne om ditt problem och be henne kolla sadeln när du rider.

Sedan är jag lite nyfiken på hur du såg at sadeln glappade, satt du i den, satt någon annan i den, var sadeln utan ryttare och du longerade?
Hur länge har du haft sadeln till just den hästen?
Varför fick du inte provrida sadeln vid tillpassningen?

Apo

Notorius skrev:
Nej, jag fick inte.
Kanske ska förtydliga att jag inte fick för utprovaren.

Verkar ju mystiskt. Jag skulle vända mig till en annan utprovare. Det är ju skitsamma om sadeln ligger underbart när hästen står still, men deet är u annat under rörelse. Hoppas det ordnar sig!! :bump:

Hon i grums har provat ut masor av sadlar till hästar jag känner. Till alla har hon sagt: " denna sadel ligger pefekt på din häst, den mååååste du haaa!" men alla sadlar de har köpt börja glappa efter nån vecka, kanar fram ,å nåra har fått skitont i ryggen pga sadeln. :crazy: Så jag litar INTE på henne igen.

Ta ut en sadelmakare som kollar du rider i sadeln, trava lite fram och tillbaka medan denne kollar rakt framifrån/bakifrån. Passar den inte i det avseendet så borde du få byta, tycker jag.
Lite grann måste sadeln släppa ryggen när hästen rör sig, för musklerna ligger ju inte still när hästen rör sig, och då kan inte sadeln göra det heller utan att ge ömhet efter ett tag. Men det ska absolut inte glappa. (Inte mina ord, det var en sadelmästare som förklarade det för mig!)
Musklerna och ryggen ser ju inte likadana ut när hästen står still som när den rör sig, så bara för att sadeln ligger perfa när hästen står still eller skrittar, betyder inte att den gör det när den travar eller galopperar.

Noterade att DU inte fick rida med sadeln. Naturligtvis måste man rida med sadeln, stigläder och utan något underlägg. Var det verkligen en sadelinpassare som Du hade ute? Får Du problem med Din sadel kan Du vända Dig till Nordiska Sadelmakarkåren. De finner Du i telefonkatalogen.

Hoppas att allt löser sig.
WULP

apocalypsen skrev:
Jag tycker att du ska kontakta utprovaren och prata med henne om ditt problem och be henne kolla sadeln när du rider.

Sedan är jag lite nyfiken på hur du såg at sadeln glappade, satt du i den, satt någon annan i den, var sadeln utan ryttare och du longerade?
Hur länge har du haft sadeln till just den hästen?
Varför fick du inte provrida sadeln vid tillpassningen?

Apo

Jag var ute och red och vi skrittade hemåt så vände jag ner blicken mot manken och fick en chock, blev helt :eek:
Såg att den då flyttade sig från sida till sida, liksom ''svängde''. Svårt att förklara.
Jag har haft den, tror vi köpte den typ 10:e maj, så ungefär 2 ½ månad.
Det vet jag inte, fick inte bara.

Jag ska väl börja med att ringa utprovaren och be om hjälp? :p

Kom på en sak, om jag har ett tjockt schabrak (typ 2 cm tjockt) och rider lite så är det inte så skadligt va? För min häst är omöjlig barbacka.

att den lättar 5 mm är inte mycket, alla sadlar måste ju röra sig.
Lättar den däremot flera centimeter när hästen arbetar i korrekt form, då passar inte sadeln.
Men tänk på att sadeln kan funka alldeles utmärkt fast den glappar.....
Jag ahr fått inse att jag måste köpa en sadel som är för böjd i bommen och justera stoppningen så gott det går, för jag kommer aldrig hitta en sadel som är rak nog (finns Albion) och som passar mig.

Ring till sadelmakaren!!!! Släng inte in sadeln i garaget där den ligger å blir förstörd...

Solvira skrev:
Ta ut en sadelmakare som kollar du rider i sadeln, trava lite fram och tillbaka medan denne kollar rakt framifrån/bakifrån. Passar den inte i det avseendet så borde du få byta, tycker jag.
Lite grann måste sadeln släppa ryggen när hästen rör sig, för musklerna ligger ju inte still när hästen rör sig, och då kan inte sadeln göra det heller utan att ge ömhet efter ett tag. Men det ska absolut inte glappa. (Inte mina ord, det var en sadelmästare som förklarade det för mig!)
Musklerna och ryggen ser ju inte likadana ut när hästen står still som när den rör sig, så bara för att sadeln ligger perfa när hästen står still eller skrittar, betyder inte att den gör det när den travar eller galopperar.

Har också hört detta, sadelmakaren som jag åker till sa det. Den sadeln jag har nu, som ligger alldeles utmärkt, rör sig lite, den lättar lixom lite från hätens rygg, så att hon kan gå på böjt spår utan att sadeln tar i, en sadel som ligger alldeles för stilla tar ju såklart i ryggraden när hästen går på böjt spår, rundar sig. Det syns mest på bakvalvet hur den lättar. Han sa att det inte spelar ngn roll om den gör det, bara den inte lättar för att den inte passar, ligger fel. Sadeln jag har följer bara med hästen. (enl. honom) Provade även en annan sadel, som låg mer still, men den gillade hon inte alls, gick mkt bättre med den som lättade lite i bak när jag ställde mig upp, hon gick mkt mer avspänt med den. Kan tillägga att hon är VÄLDIGT känslig i ryggen.
Så därför blev det den :love:

Alltså, jag suger på ögonmått, så det är möjligt att det är mer än 5 mm. Den lättar verkligen från sida till sida, så nått fel är det ju, tyvärr :(

Är det din horsesaver du pratar om?

Försök få fram en bild. Blir lättare då...

När en sadel verkligen glappar (tänk på att sadeln lyfter när du lyfter dig ur sadeln när du rider lätt! Många glömmer det!) lyfter den sig oftast från tyngdpunkten och bakåt. Alltså oftast mitten av sadeln lyfter uppåt och ibland tippar de lite framåt (beroende på hästens byggnad). Om den bara lättar de sista centimetrarna och lyfter nån centimeter eller två är ingen fara.
Blir din häst sur när du tar fram sadeln? Har den inte kunnat göra vissa övningar som han har kunnat göra innan? Några övningar som inte funkar lika bra längre?

En sadel slår inte i ryggraden när hästen går på böjt spår om kanalen är tillräckligt bred. En häst böjer sig inte bara längre bak i ryggen när den går på böjt spår.

jepp det är den. Kan försöka ta en bild, men först imorrn, är inte så pigg på att cykla 1 mil nu :p

Den glappar inte bak, utan fram i manken. När den ligger bra på högersida så glappar den långt ut på vänster sida, dvs den har ingen kontakt med vänster manksida. Och sen tar han ett steg till och då är det tvärtom. Och så håller det på så.
Gud vad svårt det är att förklara :p
Den liksom ''svänger''.
Nja, sur tycker jag inte att han blir direkt.

Jag förstår vad du menar... Tror jag.

Men ligger den alltså inte an på den andra sidan då? Eller blir det bara nåt litet tomrum på andra sidan när han tar ett steg med det ena benet?

Om den glider åt sidorna kan det bero på att sadeln är för smal eller så är det fel modell. Sadlar som har vinklade bossor så att den passar hästens linje (smäckra fbl behöver oftast mer vinklade bossor pga att de ser ut som ett hustak över ryggen och bredare hästar som haflinger/fjord behöver ofta plattare bossor) ligger still. Är den för vinklad för din häst kommer den glida...

Liknande trådar

Utrustning Min kära dam, en 7-årig PRE-korsning på ca 160 cm, är på träningsläger. Hon har verkligen börjat bli fin men då dyker dilemmat upp att...
Svar
6
· Visningar
1 081
Senast: Barret
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under... 2
Svar
25
· Visningar
2 190
Senast: super
·
Utrustning Okej… Utprovad sadel. Verkar ligga balanserat och vippar inte, i stallgången. Vid rörelse (vid hand) så rör sig sadeln mycket bak, i...
Svar
11
· Visningar
1 958
Senast: caballus
·
Hundhälsa Vi funderar på om vi ska utreda hunden för allergi eller inte och hade behövt lite tankar från er. Hunden är en 2-årig havanais. Inga...
Svar
11
· Visningar
1 119
Senast: Rumpnissen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Tittar in i ditt kök del 27
  • Rumsväxter 2
  • Barn med magont

Hund, Katt, Andra Djur