Kolla sadeln

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Notorius
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 110
  • Visningar Visningar 6 320
N

Notorius

Vad ska man göra när sadeln ''glappar''?
Det är konstigt, för när vi köpte den var sadelutporovaren helt lyrisk och sa att ''den här ska ni absooluut köpa, den passar jättebra''.
Det är ingen dyr sadel, utan han ska bara ha den ett tag.
Igår när jag red såg jag att för varje steg han tar så lättar den på ena sidan och åker närmare på andra, och sen tvärtom. Den lättar ca 5 mm, det är ju rätt mycket.
Passar den, eller är det bara att åka till sadelutprovaren igen?

Sv: Kolla sadeln

Ingen som vet? De andra i stallet är det ingen idé att be om hjälp, deras inställning är ''släng på en padd så passar det säkert''. Ska tilläggas att samtliga deras hästar har skav efter sadel på manken. Stora vita märken. :smirk:

ring till sadelutprovaren och fråga, då får du nog bästa svaret.

Hon svarar inte förrens imorrn antagligen.
Men jag vill veta nu :p
Så jag vet ifall jag ska be mamma och pappa att ringa banken och ta ett lån till en ny sadel, :smirk:
Och sen vet jag ju inte ifall jag vågar rida med den imorrn, tänk om han får värsta miffo-ryggen bara för det och blir förstörd och inte kan ridas mer :eek:

Varför gjorde jag av med alla pengar jag hade sparat? De hade räckt till en bra ny sadel. Jävla a-traktor.

Senast ändrad av en moderator:

du, hon har semester till nästa vecka, om det är grums du menar.
själv ska jag dit med min sadel, så fort de går att få tag på

Du kanske kan ta ett tjockare schabrak om den inte glappar så mycket så kan du kanske rida över helgen, inte det bästa altenativet, annars får du väl rida barbacka.

aa de är grums. vad har du gjort med din sadel då?
joo iofs, för barbacka rider jag inte :p

Det är en söm som lossnat under kåpan och sen har jag en stor reva i sätet efter vårt "äventyr" i tisdags, sömmen får hon åtgärda och revan ska vi se om det går att byta ut lädret på något sätt eller om det inte är något att göra åt.

Reva? Hur då? En djup reva som går ner i stoppningen eller bara ett märke?

Ett märke bara egntligen men det blir ju alltid en försvagning så jag ska höra vad man gör åt det, på vår färsäkring fick vi ingenting, dock får vi nog för säkerhetsvästen och sen för ridbyxorna.

Så var det med min gamla sadel, den passade i övrigt på honom, men han "skickade" över den mot insidan när han travade, alltså den släppte från ryggen bara på ena sidan, och tog i lite mer på den andra, resultatet blev fula skav därbak under sadeln samt en häst med JÄTTEONT i ryggen..

Min sadelmakare sa, när jag var dit och bad henne kika hur sadeln satt på pålle, vid första anblicken sitter den perfekt, i perfekt balans, dock med lite för lite mankfrihet (inte så att den tog i, utan det var just för lite), när jag skrittade låg den perfekt men i trav börjde den glida åt sidorna.

Med min nya sadel gör han inte alls likadant.

Notorius skrev:
Vad ska man göra när sadeln ''glappar''?
Det är konstigt, för när vi köpte den var sadelutporovaren helt lyrisk och sa att ''den här ska ni absooluut köpa, den passar jättebra''.
Det är ingen dyr sadel, utan han ska bara ha den ett tag.
Igår när jag red såg jag att för varje steg han tar så lättar den på ena sidan och åker närmare på andra, och sen tvärtom. Den lättar ca 5 mm, det är ju rätt mycket.
Passar den, eller är det bara att åka till sadelutprovaren igen?

En sadel skall INTE glappa

Men åååh, det vet jag väl :p
Vad ska jag göra åt det? Blir rätt sur nu när vi köpte en sadel som inte passar :mad:

När sadelutprovaren provade ut sadeln, red du inte då? :confused:
Trodde att alla gjorde det...

Nej, jag fick inte.
Kanske ska förtydliga att jag inte fick för utprovaren.

Då kan du känna dig lite lurad av sadelutprovaren, jag tycker att man ALLTID ska få rida i sadeln innan man bestämmer sig i.o.m att det händer så mkt med hästens rygg vid rörelse!! (Läs mitt tidigare inlägg), min gamla sadel låg alltså perfekt på hästens rygg när han stod still, sadelutprovaren tyckte att det var underligt att hästen fått såna problem med ryggen, men sen såg hon den i rörelse med ryttare, och såg helheten!

Hurra :p
Jo, när han står stilla så passar den finfint. Men när han går så glappar det rejält. Hur pass skadligt är det? Jag har inte märkt det förrens typ idag, och har ridit med den sen mitten på maj.
Såpass stor skada att jag behöver åka in och röntga ryggen på honom?

hmm, jag hann rida med min sadel i ca ½ år innan jag ens upptäckte problemet med ryggen, ET har kollar igenom honom och det är enbart muskulärt.
Men jag tycker att du inte ska rida vidare i den sadeln hur länge som helst, så du inte får samma problem som jag med ryggen på hästen. Pålle gick med ryggont länge efter att jag bytt sadel, och ändå slutade jag rida i den dåliga direkt jag upptäckte problemet!
Verkar han inte ha ont i ryggen är nog ingen fara skedd än!

Nej, inget ont i ryggen än, som tur är. Frågan är bara, hur ska jag göra nu?
Sadeln passar uppenbart inte, kan jag kräva att hon kollar den gratis och ger sina synpunkter?

overtyre: Men hon är så himla duktig, rekommenderas av alla. Jag tror inte hon lurat mig direkt. Hon tänkte väl inte på att vbltravarna är annorlunda än halvbloden när de rör sig.

Liknande trådar

Utrustning Min kära dam, en 7-årig PRE-korsning på ca 160 cm, är på träningsläger. Hon har verkligen börjat bli fin men då dyker dilemmat upp att...
Svar
6
· Visningar
1 081
Senast: Barret
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under... 2
Svar
25
· Visningar
2 189
Senast: super
·
Utrustning Okej… Utprovad sadel. Verkar ligga balanserat och vippar inte, i stallgången. Vid rörelse (vid hand) så rör sig sadeln mycket bak, i...
Svar
11
· Visningar
1 958
Senast: caballus
·
Hundhälsa Vi funderar på om vi ska utreda hunden för allergi eller inte och hade behövt lite tankar från er. Hunden är en 2-årig havanais. Inga...
Svar
11
· Visningar
1 119
Senast: Rumpnissen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka