Kolla Masken!

E

eloon__

Idag har jag köpte en såndär kolla masken låda på apoteket! :) Vi har bestämt i stallet att alla hästar som går i min hästs hage ska det göras träckprov på eftersom att vi flyttade till stallet (nybyggt) i april. Vi ska försöka kolla så att alla blir maskfria tills dom ska gå i sin höst/vinterhage. Alla hästar är vuxna, eller njaa, yngsta hästen är 5 men det räknas väll som vuxet?

Efterdom att det här är min första egna häst så är jag ej så haj på detta med avmaskning.. Men träckprov verkar ju bra, så att man får reda på vad hästen har för mask och om man måste använda ngt medel.

Har lite frågor..: Vad tycker ni om träckprov? Hur ofta ska man göra träckprov o ev. avmaska? Vi tänkte göra i slutet av sommaren och sen i vår. Har hört att det är bra med träckprov eftersom att man inte trycker i sin häst någonting onödigt, maskarna blir inte resistenta och för att dte blir billigare. Men blir det verkligen billigare? Med tanke på att ett prov kostar 300kr här.

Kom med svar och gärna åsikter! :bump:
/E

Sv: Kolla Masken!

Det blir billigare i längden. visst, du lägger några hundringar på ett träckprov, men du får igen det till slut.
Vi gjorde träckprov i våras, alla visade noll. Nu går de på bete, och vi tar träckprov nästa vår igen Nollar dom då också behöver vi kanske inte ta prov nästkommande år, förutsatt att det inte kommer nya hästar.
Så i längden kan du spara pengar. Men den största anledningen till att jag tar träckprov är för att undvika att maskarna blir resistenta, som de ju blir till slut om man går efter den gamla "avmaska fyra ggr per år"-regeln.

Okej, man behöver inte göra prov så ofta om de nollar alltså? Precis, alltid tyckt att dte verkat lite konstigt att man ska ha avmaskningsschema och trycka i dom en massa bara "för säkerhets skull". Hur säkert blir dte när de har massa mask och medlen inte hjälper längre då :crazy:

Jag kör också träckprov i mitt stall. Alla nollade i våras så vi kör en ny koll nästa vår.
Är jättenoga med att mocka hagarna regelbundet och vid byte av hagar. Det blir en hel del jobb men det känns mycket trevligare.

Gjorde träckprov på alla i våras, och det var bara positivt! Dels visade det sig att en av dem hade JÄTTEmycket lilla blodmasken, så det var mycket bra att veta att det behövde behandlas! Dels visade det att den gamla hade väldigt lite, så hon behöver inte avmaskas = sparade pengar! :)

Tänkte bara skriva att jag har fått svar nu och han hade ingen mask alls! Stod 0: or på allt! Superskönt att jag ej avmaskade i onödan :)

Men om man har 9-12 hästar vad kostar det då? Det kan ju inte vara 300 kr st då.

Men om man har 9-12 hästar vad kostar det då? Det kan ju inte vara 300 kr st då.

Priset sjunkar fr.o.m. 10 hästar på samma följesedel. Då köper man inte KollaMasken utan skickar in själv. Se på vidilab.se för mer info.

Vi kollade våra nyligen och den gamla som gått hemmavid hade 0 på allting och unghästen som varit borta halva sommaren på betäckning hade fått lilla blodmasken i måttlig mängd där tydligen. Så vi maskade inte av den gamla men unghästen behandlades. Ska avmaska henne igen snart och sedan kollar vi dem till våren igen.
Då borde båda ligga på noll.

Vi kollade våra nyligen och den gamla som gått hemmavid hade 0 på allting och unghästen som varit borta halva sommaren på betäckning hade fått lilla blodmasken i måttlig mängd där tydligen. Så vi maskade inte av den gamla men unghästen behandlades. Ska avmaska henne igen snart och sedan kollar vi dem till våren igen.
Då borde båda ligga på noll.
Nu är det tyvärr så att lilla blodmasken lägger sig i "arrested development" och kan ligga så i flera år. Så den smittan hästen plockat i sig i år kan dyka upp på träckprov om ett par år.

Hejsan!!

Jag gjorde kolla masken på min häst 26/4 i år och det visa 0 i allt utom på sota och/eller lilla blodmasken där det var 30epg.

Å det var ingen förekomst av ägg från hästens bandmask stod det oxå.
Så det vart ingen avmaskning då. Nu är det dax att avmaska alla i stallet innan vi flyttar ner hästarna till annan hage närmare stallet (1sept).

Min tösa har fått styngflugeägg på benen sen sommarbetet innan detta stall och dom har börjat försvinna så jag antar att hon säkerligen fått i sig. Ska jag avmaska nu på engång eller ska jag göra ett kolla masken test först och se om hon har något?

Hört att man ska avmaska i september/oktober för stynflugeägg, stämmer det?

Tack!

Går det att upptäcka styngflugelarver med träckprov? Mitt 1-årssto har varit på annan ort i sommar, kommer hem om en vecka, och när jag var och hälsade på sist såg jag att hon hade fullt med små små gula larver på frambenen, så antagligen har hon hunnit få i sig dom också... Så hon måste jag antagligen avmaska pga det skulle jag tro.. Vill ju inte få hem styngflugor till stallet här, när vi nu har sluppit dom hittils...

/ Fredrik

Hmm, alltså jag tror inte man kan det??

Men jag tänkte om jag kanske skulle köpa ett kolla masken för och se
om hon har någe mer stora och/eller lilla blodmasken kvar lr ev bandmask.

Min tös har ägg kvar på benen men inte alls lika mycket som förut och jag vill ju ha bort dom från benen (blev tipsad om att testa löst med en gammal rakyvel) sedan vill jag ju avmaska mot det som sagt.

Men tänkte om jag ska göra kolla masken först lr avmaska direkt mot styngflugelarver och sådant. Vad är det bästa medlet? Hon är även dräktig på 21 dygn.

Går det att upptäcka styngflugelarver med träckprov? Mitt 1-årssto har varit på annan ort i sommar, kommer hem om en vecka, och när jag var och hälsade på sist såg jag att hon hade fullt med små små gula larver på frambenen, så antagligen har hon hunnit få i sig dom också... Så hon måste jag antagligen avmaska pga det skulle jag tro.. Vill ju inte få hem styngflugor till stallet här, när vi nu har sluppit dom hittils...

/ Fredrik

Klart du ska avmaska, inte bara antagligen...

Min häst nollade i våras. och detta va första träckprovet jag tog. Så ja antar att han inte haft mask på ett tag men avmaskat för att alla andra sagt så och själv har man varit yngst och haft minst att säga till om *muttrar*
Nåja, jag avmaskade inte i våra, kommer inte göra ngt nytt träckprov denna hästen, då jag förra året bytte hage och stall och ALLT.
ock två hästar som gått där innan och som är hans nya bundisar. Ägarna på dessa två kollade inte hästarna, men avmaskade senare på sommaren. Men har svårt att tro att d´e har ngt. men men.

Iaf blir det en avmaskning mot styngflugan, då han hade massa gula ägg på benen för några veckor sen. Stoet i stallet hade till o med på ryggen:P

frågan är ju dock, när avmaskar man SÄKRAST mot styngflugan?
Är det nu, eller om ngn månad ? :S

Styngflugans ägg sitter ju PÅ hästen, därför kan den inte synas på träckprov. Efter första frosten är lagom att avmaska, då har flugan gett sig för året.

Ja jag skrev ju att jag inte skulle ta kolla masken för att se styngfluger utan för att se blodmasken...

Ok, ja första frosten har jag oxå hört, men även sept/okt fast det är väl kanske då första frosten kommer :P

Men som sagt, alla i stallet vill maska av dom innan 1 sept då vi ska flytta dom till annan hage då. Vilket medel tror ni på? Ska jag sedan maska av vid frosten igen då? Lika bra va?

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 093
Senast: Habina
·
Hästvård Hej. Jag vill börja med att säga att jag ska ringa veterinär på måndag, så ingen tror att jag inte tänker på det. :) Jag har en ponny...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 877
Senast: Takire
·
Hästvård HUR kan det fortfarande finnas bandmask? Överlever de längre än den ”normala” vilotiden? Kan man bli av med det? Vi har vilat hagar...
Svar
1
· Visningar
1 404
Senast: Madick
·
Hästvård Gjorde kolla masken för 2 v sen som visade: Lif: 750epg Bam: 350 epg Mist: 2100 epg(!!!) Aldrig haft så högt värde på Mist förut, men...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 671
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar