Kolla masken

superstar

Trådstartare
Fick svar på ett kolla masken- prov igår, visade 0 EPG av alla tre sorter de testar för (har inte pappren här). Stämmer det eller kan det ha blivit fel? Jag trodde att de nästan alltid hade lite mask, men han hade alltså inga ägg alls?

Tack för svar.

Sv: Kolla masken

Det stämmer, min hade också noll på allt. Bara att vara glad :)

min ena hade oxå noll på allt:)

men jag klantade mig ju och började vänja in dom på sommarhagen två till tre timmar om dagen och tänkte inte på att göra provet först:o
jag som var så noga med det förra året:mad:

fick ju en shettis för en månade sedan och hans prov visade däremot 900 på blodmask och noll på de andra... odling är satt och svaret kommer om två veckor!! hur göra nu:confused:
några tips??
sommar hagen är uppdelad i tre hagar och dom har bara varit i den ena av dom, kan man mocka ur den så gott det går? kan min andra blivit smittad? ska jag vänta med att maska han till odlingssvaret har kommit? kan dom fortsätta beta i den jag redan har "förstört" och mocka ur den efter maskningen?
gud va klantigt!!!

Fick svar på ett kolla masken- prov igår, visade 0 EPG av alla tre sorter de testar för (har inte pappren här). Stämmer det eller kan det ha blivit fel? Jag trodde att de nästan alltid hade lite mask, men han hade alltså inga ägg alls?

Tack för svar.

Vad man måste tänka på är att provet visar hur mycket ägg som hästen släpper ut JUST när provet tas. Det säger alltså inte hur mycket mask som finns i mindre utvecklade stadier.

Dock, har man 0 såhär dags på året är inte risken så stor att det utvecklas fler, utan man kan avvakta till nästa vår och ta prov igen.

Jo, jag förstod på instruktionerna i lådan att om dom har en del, men inte tillräckligt för avmaskning så ska man kolla igen en bit in på sommaren... Eller hur det var. Nu är jag i alla fall jätteglad att jag gjorde träckprov och inte bara avmaskade ändå, som många andra gör. Nu har jag besparat naturen, mig själv och pållen en onödig avmaskning :bow:

jupiter-judex: Jag vet tyvärr inte alls hur man bör göra. Kanske kan ringa och rådfråga någon på SVA, SLU osv?

Ullis

Liknande trådar

Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin...
2
Svar
27
· Visningar
2 443
Senast: Zetly
·
Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
560
Senast: Grazing
·
Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
599
Senast: Kristall10
·
Hästvård Köpte hästen i slutet av Oktober, då hade hon ganska mycket vinterpäls redan så vet inte hur det var då, men upptäckte efter en period...
Svar
5
· Visningar
1 060
Senast: Cactus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka