kolla masken prov på alla hästarna?

eldkyss

Trådstartare
Jag har hämtat hem en sommarhäst som ja vi skall låna över sommaren. Sedan tidigare har ja 4 hästar. Jag Tänkte nu köra ett kollmasken prov på den äldsta hästen och se om det finns mask. Om så vore kan ja avmaska hela bunten då? Eller skall ja köpa ett kolla masken på till varje häst?

Sv: kolla masken prov på alla hästarna?

Om den inte har men alla andra då? Ta då hellre ett gemensamt prov.

Vi kollar alla enskilt var och en. 1/5 av hästarna ska avmaskas.

Som Korven säger, det räcker inte att kolla en häst, även om den nollar så kan någon av de andra ha mycket mask. Det är vissa individer som "samlar" på sig mask, enligt en SLU-studie från 1999 är det ca 60% av hästarna som utsöndrar så lite ägg att de inte behöver avmaskas!

Dessutom så måste du först göra ett prov för att få köpa avmaskningsmedel - med all sannolikhet får du inte köpa fem doser om du bara tagit ett prov...

hur tar man ett gemensat prov?? Köpa ett prov till varje? Det låter väldigt dyrt men vad gör man inte för sina älsklingar;)

Det finns billigare alternativ än kollamasken. Sök på nätet.
Du kan även höra med närmsta klinik/veterinärstation om de kan kolla träckprov.
Jag hade kollat alla individuellt. Kanske ingen behöver avmaskas.
// Linda

Jag har bara två hästar, så jag har aldrig gjort ett gemensamt prov, men om jag fattat rätt så tar man lite skit från varje häst, så att säga, och skickar in i en påse.

Med tanke på att man är ganska angelägen om att minska användningen av maskpreparat och att det, statistiskt sett, endast är två av dina som behöver avmaskas känner jag mig lite tveksam till om veterinärerna fortfarande skriver ut maskmedel med ett gemensamt prov som grund!

Jag tror att det hos KollaMasken finns förpackningar med fem påsar i varje som är billigare än fem enkeldoser - plus att du förhoppningsvis slipper kostnad för en massa avmaskningsmedel. Sedan finns det fler företag som gör maskprov, du kan ju alltid kolla upp lite priser. På mässan i Göteborg fanns det ett företag som var ganska mycket billigare. Tyvärr minns jag inte nu vad företaget hette, men det borde ju gå att hitta på nätet!

enligt en SLU-studie från 1999 är det ca 60% av hästarna som utsöndrar så lite ägg att de inte behöver avmaskas!
Skulle du kunna länka till den eller skicka PM var jag kan hitta den så blir jag jätteglad.

Det jag hittat är att 20% av hästarna sprider 80% av smittan. Däremot att runt 65% av hästarna i "mellansverige" har bandmask (Linköpingsstudien 1993-94 nånting).

hmm :o

Jag hade ju också för mig att det var 20 % av hästarna som behövde avmaskas, så jag googlade lite snabbt och hittade det här (se s. 11)

http://www.sva.se/upload/pdf/parasitologen/SVA-vet10-13.pdf

Sedan tänkte jag ju inte på att de 60% hade mindre än 100 EPG, men att tröskelvärdet för avmaskning är 200 EPG ...

Vad bra att du såg min miss!

Du som är expert på det här området kanske också vet om man fortfarande gör gemensamma prov inför avmaskning eller om individuella prov krävs för att man ska få köpa maskmedel?

okej för det kollamasken provet jag har, köpte jag på apoteket och det är avsett för en häst och de kostade 300 kr. Kanske kan beställa nåt på nätet då:)

Du kan ju använda det men tar från alla hästarna i stället för en, eftersom du redan har kitet. SEn avmaska alla om det finns ägg. Eller kolla runt på nåtet och spara Kollamasken till senare.

Du som är expert på det här området kanske också vet om man fortfarande gör gemensamma prov inför avmaskning eller om individuella prov krävs för att man ska få köpa maskmedel?

Jag gör aldrig grupp-prover, bara enskilda. Det är så få hästar som behöver avmaskas så jag ser ingen mening att göra samlingsprov. Möjligtvis med en homogen grupp som alltid nollar. Skulle något prov visa positivt då så får man ju ta individuella igen.

okej men så du menar att ett "kolla masken prov avsett för en häst"

Är okej att ta till allihopa om man tar en träckboll från varje häst?

Är det okej att göra så?

Det vet inte dom , det "skiter" dom nog i också. Men du vet att det gäller alla.

*KL*

Gjorde induviduella prov för några veckor sedan.

Jag har två hagar:
I den ena går två hästar, den ena hade noll och den andra 700 EPG.

I den andra har jag fem hästar, en hade 50 EPG och en hade 300 EPG, dom andra tre noll.

Så jag har svårt att tycka att samlingsprov är rättvist...

Är det okej att göra så?

NEJ! Du får inte ett representativt prov då. Ett enskilt prov som KollaMasken avsett för en häst är inte likadant som om du beställer ett samlingsprov. Samlingsprovet ska ändå delas upp i olika påsar så det säkerställs att provet innehåller lika mycket från varje häst.

Är det okej att göra så?

Nej, det är inte okej men det GÅR ju att göra så - fast frågan är om du kan få tag i maskmedel till alla hästarna om du inte kan visa ett avmaskningsprov för varje individ!

Anledningen till att det krävs prov för att få köpa maskmedel är ju att man vill minska risken för resistens hos maskarna, men även för att medlet är skadligt för "de goda" krypen i markerna.

Enda gången du vinner på ett gruppprov är ju som Madick skrev; om alla i en flock brukar nolla, men skulle det finnas någon mask så måste man gå vidare med individuellt prov för att veta vilken som ska avmaskas!

Som sagts, det är en häst av fem som BEHÖVER avmaskas!

NEJ! Du får inte ett representativt prov då. Ett enskilt prov som KollaMasken avsett för en häst är inte likadant som om du beställer ett samlingsprov. Samlingsprovet ska ändå delas upp i olika påsar så det säkerställs att provet innehåller lika mycket från varje häst.

Jag som trodde att samlingsprov var alla skitar i en hög :confused:

Vi tog träckprov på alla 4 hästarna i stallet. dom 2 äldsta (18 & 26 år) hade inte en enda mask, medans damerna på 6 år hade 200 & 350 EPG. Så nu görs det ett odlingsprov för att se om dom har stora blodmasken.

Vad alla klagar på att det är dyrt! Det finns billigare alternativ på nätet än det som säljs i butiker i närheten av dig. PM:a om ni vill ha hemsidan.

Jag som trodde att samlingsprov var alla skitar i en hög :confused:

Absolut inte. Hur ska man då veta att man får ett representativt prov?
Alltså, provet görs som ETT prov, men man måste kunna ta lite bajs från varje häst och för att kunna göra det måste varje hästs bajs vara separerad från de andras.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 827
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
7 846
Senast: morgaine
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
997
Senast: Sirap
·
Fritid Finns det bukefalister som kan Visby? Ja. kommer ha en dag i Visby (ja, den där kryssningen ja) nästa vecka tillsammans med min mamma...
2 3
Svar
54
· Visningar
1 771
Senast: sjoberga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka