Kolla klippet: Tog 1,55-placering – utan träns

Alltså det här med att träns åker av titt som tätt på tävlingsbanorna tycker jag att man ser "ofta" nu för tiden. Jag som är gammal, nästan pensionär, vill minnas att det var väldigt ovanligt när jag var ung (typ 1990-talet). Är det bara jag som överdriver tränsavramlandet nu jämfört med då, vad beror det på? Är tränsen lösare anpassade idag? Drar inte "folk" åt remmarna ordentligt? Jag fick som barn lära mig att dra åt käkremmen så man fick en näve emellan i sidan, (och nosgrimman precis två fingrar) och lärde mig också att käkremmen tillsammans med nosgrimman skulle hindra tränset från att glida av om hästen t ex kliade sig på något eller om man ramlade av. Men idag upplever jag att "normen" även för käkremmens åtspännande har ändrats och att man inte vill/vågar dra åt några remmar alls.

Nu lyckas jag inte hitta någon bild från just den tävlingen där man tydligt ser tränset men rent generellt är det ju vanligare idag med träns helt utan käkrem, alt en käkrem som sitter väldigt långt ned i förhållande till hur det traditionellt ser ut. I just detta fallet ser det dock ut som att hästen bockar lite varpå ryttaren faller framåt och försöker ta emot med händerna på hästens nacke varpå han råkar trycka fram tränset så det far över öronen på hästen, dvs det åker inte av sig själv utan det är ryttaren som drar av det när hästen bockar.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka