Kolla igenom hästen på klinik

Sv: Kolla igenom hästen på klinik

Mystiskt...har du kollat utrustningen? Ligger sadeln bra? Och som sagt, kolla tänderna.

Sadeln är kollad för några veckor sen och den ligger helt perfekt. Hennes tänder kollas ofta (flera gånger om året) pga gammal skada i munnen. Och allt ser bra ut, så jag börjar tro att vet har rätt, hon har fått en extrem släng av trotsåldern :p red för tränare idag och hon var sååååå fin, helt klockren även om hennes märr-dampunge-attityd skymtade lite då och då.

Vad skönt att de inte hittade något allvarligt fel på din häst. En liten fundering bara, har du haft ET/kiropraktor eller så som kollat på henne någon gång ? De kan hitta och se mycket som en veterinär inte alltid lägger märke...

Min unghäst har haft nästan exakt samma problem. Har kollat upp honom på klinik, där veterinär och ET samarbetade. De konstaterade bland annat att han är svag i bakknäna (delvis pga ovanligt stor galopp) och berättade att det är ett av de vanligaste problemen de ser med unghästar. Just att du har problem med hovslagaren var det som fick mig att tro att det kanske kan vara något som spökar i bakknäna på din häst ...

Ibland kan equiterapeuten hitta låsningar och liknande som veterinären missar. Så var det iallafall i mitt fall, värt att kolla - och billigare.

Vad skönt att de inte hittade något allvarligt fel på din häst. En liten fundering bara, har du haft ET/kiropraktor eller så som kollat på henne någon gång ? De kan hitta och se mycket som en veterinär inte alltid lägger märke...

Sorry, missade detta inlägg.

+ m85

Har tyvärr bara dåliga erfarenheter av ET/kiropraktorer så en sån släpper jag inte nära min häst. Laser och liknande har jag sett alldeles för många skojare utföra så det vill jag inte heller använda. Nu till veckan ska min häst käka metacam i tio dagar och blir det en positiv skillnad så ska vi tillbaka till ATG och kolla mer ingående och blir det ingen skillnad så har jag en trots-unge helt enkelt.

Nu har det ju gått ett tag och hästen har slutat med allt som hon tidigare gjorde. Hon käkade metacam fram tills för typ 8 dagar sen och är helt annorlunda att rida. Antingen beror det på metacamen eller att vi tränar för min tränare igen (har hunnit med rätt många träningar och hon är lättlärd som bara den). Från att knappt orka galoppera igenom kroppen till att nu vara riktigt rund och fin och hon är superpositiv till allt arbete. Har slutat stegra, visst hon bockar ibland men det är mer busrelaterat. Så ja jag vet inte, det är liksom en helt annan häst att rida. Ska prata med veterinären imorrn och se om vi ska gå vidare, vilket jag antar att vi ska eftersom de sa att om det blir en stor skillnad åt det positiva hållet så finns det risk för att det är ngt i kroppen på henne. Men vad det är har vi ingen aning om eftersom hon är helt ren på alla ben i böjprov, inget på röntgen (benen).

Vet kunde inte hitta några fel alls på min häst. Böjde alla ben men inte minsta hälta alls. Ska behandla med antiinflammatoriskt i 10 dagar för att se om hon ändrar beteende i ridningen och isf ska vi tillbaka för att gå djupare. Blir det ingen skillnad så är hon helt enkelt en obstinat unghäst :p fick iaf lugnande som hon ska få vid skoning så hovslagaren slipper riskera att skada sig.

Vad säger din magkänsla?

Jag hade tagit ett sånt besked med en hel skopa salt faktiskt, det var ju något fel när du bokade tiden. Nu uttalar jag mig inte om just den klinik och veterinär du besökte, och har heller ingen aning om vilken det var, men i mina trakter finns det iallafall ställen jag aldrig skulle låta hältutreda mina hästar. Känns hästen ändå märklig längre fram så åk till någon annan för ytterligare en åsikt. Man känner själv sin häst, och känns det inte bra är det inte bra. Litet råd bara, lita på din känsla.

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 463
Senast: Fiorano
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 667
Senast: AbCdE
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 495
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 880
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar