Kolla igenom hästen på klinik

BernT

Trådstartare
Haha vad långt det blev :p
Om man känner att ens häst inte är helt fräsch och vill kolla igenom hela hästen, kan man göra det hos atg-klinikerna? Alltså gå igenom bakben, rygg, länd osv. Egentligen allt utom frambenen för de är nyligen kollade med röntgen flera gånger osv och de anses gröna. Eller motsätter sig veterinärerna det? Nånting ÄR fel med min häst, då hon senaste veckorna inte alls varit sig själv. Så nu vill jag verkligen gå till botten med det för känns inte alls kul att rida och så protesterar hästen vilt, visst hon har ett jäkla humör men tycker att beteendet inte är speciellt unghäst-trotsigt utan verkar mer smärtrelaterat.

Kan dra lite vad hon gör :
- Hon vill inte galoppera i vänster varv, gör vi det så tappar hon gärna galoppen om inte jag är där och stöttar och rider till 110 % (aldrig varit så förut, hon har alltid älskat att galoppera innan och jag har inte behövt finnas där så extremt mycket som nu).
- Hon vill öht inte fatta galopp, gjorde tidigare kalasfina övergångar men nu springer hon in i galoppen.
- Hon tappar och glömmer bakbenen, tex skulle rida över upphöjda bommar, ngt hon är duktig på annars, men nu klev hon över med frambenen och bakbenen glömde hon och drog dom genom bommen.
- Galopperar vi i vänster så hänger hon sig i höger hand och vill inte ställa inåt vänster, om jag ''tvingar'' henne ändå reser hon sig och blir halvt hysterisk. Hon är jämnt musklad och är inte dåligt riden eller så så det är inte för att hon är oskolad hon gör så.
- Svårskodd bak (kan kasta och resa sig).
- Sparkar och rycker när jag ska kratsa bakhovarna
- Kan flippa ur totalt, förra veckan kom vi inte av stallplanen för hon började resa sig, när jag gav upp försöket att få henne framåt så vände vi mot paddocken, då började hon resa sig där och går på bakbenen. Iofs har hon flippat ur lite då och då sen hon var typ 4.

Skittrist, nu när hon äntligen blivit skitfin i kropp och hull och friskförklarad för en skada i våras så kommer nästa grej.
Men visst borde man väl kunna kolla igenom hela hästen? Eller anser man det som onödigt?

Sen så är det ju magkänslan, jag känner min häst utan och innan. Hon har humör men är en arbetsmyra och skulle aldrig protestera om det inte gjorde ont. Det är svårt att beskriva en känsla men något är inte 100. Är ett 6årigt fullblod om det har ngn betydelse btw.

Senast ändrad:
Sv: Kolla igenom hästen på klinik

Självklart motsätter sig inte veterinärerna en hälsokontroll. De som kan opponera sig är försäkringsbolaget, men det är ju i så fall bara att betala själv. Hittar de något och du har A1 lär det ju vara ett solklart försäkringsfall om du har täckning av försäkringen.

Med det du berättar hade jag inte bokat hälsokontroll utan hältutredning.

Jag är också mest inne på hältutredning av bakbenen och från där gå vidare i kroppen om det är något. För ca 1 år sedan hade hon vid en kontroll en pyttepytte markering på bakbenen vid böjprov men det bedömdes som ofarligt och sen har det inte märkts av. Känner mig bara så jäkla dum som inte bad dom böja bak också när vi ändå var på atg för några veckor sen.

vet inte vart du bor, men mälarkliniken är toppen, där får hästen skritta och trava på en matta, och sedan longering, de är välkända för att vara så duktiga där! de har halva priset på en hälsoundersökning, de har de emellanåt, men visar hästen hälta tillkommer såklart den utredningen.

Men kan vara väl värt att åka dit.

I värmland, så i första hand åker vi till ATG i Karlstad. Men om de inte kan hjälpa oss så ska jag kolla upp Mälarkliniken. Känner att vi måste reda ut henne ordentligt nu, för hästens skull.

Boka förutsättninglöst. Säg att hästen inte känns OK, att du vill utreda varför. Det är veterinärernas jobb att ta reda på om det är bak, fram eller på mitten.

Smart, det hade jag faktiskt inte tänkt på. Men när vi är där bör jag väl dra de exempel som jag skrev här? Med ridningen osv.

Självklart ska du berätta om problemen, samt be att få visa hästen under ryttare och i alla dom där situationerna där hon inte funkar, tex kratsa bakhovar.
Jag tycker hon låter som en häst jag känner som har problem med ryggen. Den är ifs snäll och lugn, men hästar protesterar olika högt och har olika trösklar.

Min häst kändes inte ok för många år sedan. Han var inte halt men ville inte gå fram. Jag sökte på en atg klinik som friskförklarade hästen, men jag gav mig inte och åkte till Helsingborg. Där hittade dom en rejäl låsning i ryggen och reaktion i flera leder:(

Jag är glad att jag lyssnade på min egna känsla istället för att bara rida på som dom tyckte att jag skulle göra på atg kliniken:crazy:

Jag gör hälsokontroller 1ggr år för att förebygga ev skador. Faktiskt på just den atgkliniken som friskförklarade hästen innan:p men en annan vet som även är kiropraktor utb.

Så stå på dig om hästen inte känns ok. Lycka till.

alltså bara för att det är en ATG klinik behöver den ju inte vara dålig. Här i örebro hade vi en super veterinär, har aldrig hört nåt dåligt om henne och hon tog sig verkligen an hästen tills hon hittade felet. Men en av våra andra veterinärer litar jag inte alls på. Den första har slutat, så nu åker jag till strömsholm istället. Men det gäller att hitta sin veterinär som man litar på. Sen om den jobbar på ATG, strömsholm eller någon annanstans spelar inte så stor roll.

Smart, det hade jag faktiskt inte tänkt på. Men när vi är där bör jag väl dra de exempel som jag skrev här? Med ridningen osv.

Jag åkte in för iprincip samma problem som du har för några månader sen. Jag gjorde så att jag skrev ner en halv uppsatts som veterinären fick läsa igenom innan hon kollade hästen. På så sätt visste jag att jag inte glömde säga nån detalj, den här veterinären börjar gärna undersöka innan man pratat klart ;)
Jag har aldrig fått en så grundlig veterinär undersökning som den gången, det böjdes, longerades, ryggen kollades, tog blodprover etc,
Så självklart ska du berätta ALLT som vart konstigt med hästen :)

KL
Då kommer jag med en följdfråga: vad kostar det att göra en sån undersökning på t ex Strömsholm? Kan såklart ringa och fråga, men tänkte nu när jag ändå läste här. A1-försäkringen verkar bara täcka om de hittar något, inte själva undersökningen som jag antar kostar en del...

Har nämligen börjat fundera över samma sak med min häst som har lite liknande symptom som din häst. I helgen reste hon sig, slog över och gick omkull när hon tömkördes av min kompis, utan någon annan anledning än att hon bad henne byta varv. Jag har inte haft henne så länge och hon har inte gjort så här förut även om hon är ganska lättstressad, och det känns inte speciellt normalt.
Hon fick en rejäl smäll på bogen så nu är det boxvila/sjukhage som gäller, men sen vill jag vara säker på att hon mår bra innan jag går vidare.

För det första så ska du lita på din magkänsla - det är något som inte stämmer med hästen punkt slut. En häst, även om det är en bitch, så ändrar de inte sitt beteende på det sättet och du som känner hästen märker också skillnad i protesterna, bitchig eller smärta. Nu har hon sagt till ordentligt att något är fel.

1. beställ hältutredning (det kallas så även om hästen inte haltar synbart)
2. skriv ner beteendet särskilt förändringarna
3. ta med så att du kan rida hästen

Varför kollades frambenen? Fick du någon ersättning från försäkringsbolaget då? I så fall kanske du har betalt självrisken redan. Den brukar gälla 125 - 150 dagar beroende på bolag.
Vilken klinik du vänder dig till har ingen betydelse. Är du inte nöjd, säg till i så fall att du vill gå vidare med undersökningar.

Nu är tid bokad och vi ska dit på måndag. Så skönt att snart få reda ut om något är fel. Även om jag hoppas på att det bara är trams från henne och ingen skada eller så.

Frambenen är kollade och röntgade totalt 3 gånger (2 gånger med oss) under perioden mars-oktober. Första gången under tiden hon var utlånad på foder och då upptäcktes en spricka samt pålagringar och urkalkningar i båda fram. Nu senast vi var inne i oktober så hade pålagringarna inte förändrats och inte heller sprickan så de grejerna behövde vi inte bry oss om. Några urkalkningar tyckte inte min veterinär att det fanns.

Vi har betalat en självrisk redan så på besöket på måndag betalar vi bara 20% (om det nu är ngt bolaget ersätter det vet vi ju först då) men ja allt det där är ju sekundärt.

Tänkte på det med att ta med utrustning för att rida, när jag varit där på hältutredning med annan häst så har de aldrig velat se hästen riden, inte heller de två gånger vi varit inne och röntgat samt böjt frambenen.

Ibland är det svårt att förklara utan det är lättare att visa. Vår häst betedde sig lika dant, fullkomligt galen till slut. Vet tyckte det satt i ett bakknä och efter en behandling ville hon se hur hästen dels var vid böjprov men även hur den accepterade arbete under ryttare. Böjprov är ju egentligen en onaturligt påfrestning och hästen ska fungera för ridning. Den slutade med att vet tyckte se lite ojämnhet men hästen fungerade utan problem vid ridning. Gick i fin form och var avspänd på den nivån som vi ville, LA.

Jaa, imorrn får vi veta. Har inte ridit jättemkt på sistone eftersom det blåst halv storm och jag inte direkt litar på henne när det är blåsigt, eftersom jag vet att hon kan flippa. Hon vilade måndag-torsdag och så red jag hyfsat tufft dressyrpass i fredags och då gick hon faktiskt emellanåt riktigt fin och emellanåt som jag beskrev i första inlägget. Idag kunde jag bara skritta för paddocken var stenhård. Däremot sparkar hon fortfarande om man försöker lyfta bakbenen och hon har blivit allmänt trotsig i hantering före ridning (jättesnäll att hantera annars) men det kan ju lika gärna vara unghästtrots så hitills har jag mest ignorerat det.

Vet kunde inte hitta några fel alls på min häst. Böjde alla ben men inte minsta hälta alls. Ska behandla med antiinflammatoriskt i 10 dagar för att se om hon ändrar beteende i ridningen och isf ska vi tillbaka för att gå djupare. Blir det ingen skillnad så är hon helt enkelt en obstinat unghäst :p fick iaf lugnande som hon ska få vid skoning så hovslagaren slipper riskera att skada sig.

Kolla mun och tänder på henne också. Min gick inte att ställa eller svänga i vänster varv, hon stretade och bråkade och jag tänkte att nu är det något stort fel och ställde nästan in mej på att ta bort henne pga detta.

Visade ingen hälta eller smärta någonstans, men hade bokat munkoll också och hon klämde kinden mellan några tänder så det gjorde ont - på vänster sida. Ingen hälta och behövde inte ta bort hästen - "Bara" munnen som krånglat. Problemen upphörde direkt efter åtgärd!

Vet kunde inte hitta några fel alls på min häst. Böjde alla ben men inte minsta hälta alls. Ska behandla med antiinflammatoriskt i 10 dagar för att se om hon ändrar beteende i ridningen och isf ska vi tillbaka för att gå djupare. Blir det ingen skillnad så är hon helt enkelt en obstinat unghäst :p fick iaf lugnande som hon ska få vid skoning så hovslagaren slipper riskera att skada sig.

Var du i Karlstad och kollade upp din häst? :) & vilken veterinär hade du?
Jag ska dit snart och kolla upp min polle. Det är något som inte stämmer på henne. En dag när jag skulle gå ner till ridhuset var allt som vanligt. Jag hoppade upp på henne och kände jag att det var något fel. Skrittade några steg och sen hoppade av. Och då såg jag att hennes vänstra bakben inte fungera alls. Så fort hon skulle gå med benet så skönk hon ihop så gick upp igen till stallet och då var hon normal.... efter det har hon varit små halt och snubblar mkt.

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 463
Senast: Fiorano
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 667
Senast: AbCdE
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 495
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 880
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar