Kolla hjärtljud på foster??

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Flying High
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 2 570
F

Flying High

Hörde av en att de skulle tillbaka efter 8 dgr, för att kolla hjärtljudet på fostret.

Varför gör man det? Är det någon ny studie de gör efter ultraljud?!

De var o testade om hästen var dräktig på 16 dygnet. O fick besked att de skulle återkomma om en vecka, för en koll.

Finns här någon som vet, eller fått samma besked?

Sv: Kolla hjärtljud på foster??

Kan bara svara varför det gjordes på mitt sto, och det var för att man klämt en tvilling.
De ville alltså försäkra sig om att embryot som var kvar klarat sig.

Är standard på alla de seminstationer vi andvänt/haft kontakt med, först koll på 17-18 dygn och sen igen på ca 28 dygn

Hörde av en att de skulle tillbaka efter 8 dgr, för att kolla hjärtljudet på fostret.

Varför gör man det? Är det någon ny studie de gör efter ultraljud?!

De var o testade om hästen var dräktig på 16 dygnet. O fick besked att de skulle återkomma om en vecka, för en koll.

Finns här någon som vet, eller fått samma besked?

Man kollar hjärtslag med ultraljudet (alltså hör man inget hjärtljud) för att veta att det är ett levande foster. Det händer ju att stona resorberar tidigt i dräktigheten och därför hör det till vanligheten att man kollar dräktighet på ca 16 och ca 30 dygn (vid det senare tillfället kan man se hjärtslagen på u-ljudet). Endel gör även en koll på ca 40 dygn.

Liknande trådar

Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 392
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 885
Senast: Sassy
·
Småbarn Jag är desperat efter sätt att få i vår treåring penicillin. Lång historia kort; vår dotter har haft sår i näsan senaste 8 veckorna. Vi...
Svar
19
· Visningar
2 553
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med... 2
Svar
34
· Visningar
3 666
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Kattbilder #10
  • Uppdateringstråd 31