kolla hit, passfantaster! Jag behöver hjälp!

Silkisif

Trådstartare
Hej alla, tyckte att de andra passtrådarna handlade om fel problem...

Min häst är 18 år, passlagd men inte passad på ett bra tag. Han är svår att lägga i pass, och när han väl passar slår han upp då han inte känner sig trygg i passen. Han vill snabbare, och den :devil:la galoppen han han :devil: Snabb men hopplös. Han skenar av vana tror jag. Det är inte skenet jag vill ha hjälp med, utan det är hur jag ska få honom att behålla passen. Han är nästan lika snabb i pass som galopp, o galopperar 100 meter på 7,1 :eek:

Som sagt känner han sig inte trygg i passen, och slår gärna upp. Tror dessutom (vet) att det är något annat därtill.

/Veronika, som behöver hjääälp...

Sv: kolla hit, passfantaster! Jag behöver hjälp!

har du skydd på honom ?
annars kan det vara bra i början.
gör också så att i början gasar du inte på honom så mkt när han väl ligger utan låt honom gå i lite mer "snigeltempo" tills han känner sig tryggare i gångarten...
Sen så kan man träna upp snabbheten efter det.
Det är iaf vad jag skulle gjort, "min" (mammas) har också problem med passen, han blir så stark och till slut orkar jag inte hålla tillbaka honom och då slår han upp...

Okej, tack:) Ska jag ha skydd bara fram eller både fram o bak?

Har ju kommit av mig alldeles:eek:
När jag passade mitt sto hade jag alltid skydd på, även om hon var tvärsäker.. typ :p ... Men nu passar jag honom första gången utan skydd :eek: Vad har det blivit av mig?? :confused: :angel: :rofl:

ha senskydd och skyddsboots fram då det oftast är där dom slår sig..
jag har alltid skydd fram när jag ska rida pass på våran...

Okaj, tack:) Egentligen tror jag det varit för att jag inte planerat o pass, har bara gjort det 2-3 ggr under skogsrundor..

Jag har som erfarenhet att det är lättare att lägga en häst i pass (särskilt om den är osäker) från ganska lågt tempo i galoppen. Så försök att hålla honom i ett lågt tempo, gör passläggningen och gasa inte på för mycket i början, precis som Michis skrev. Träna det inte för mycket bara, för det sliter enormt på benen! Trappa långsamt upp till ett snabbare tempo och stör honom inte för mycket med kroppen, utan gasa på med lite ljud istället. Korta sträckor åt gången, men bromsa aldrig genom att ta i tygeln, utan bromsa genom sätet, eller att lägga över honom i en annan gångart (gärna tölt). Eller lägg honom i pass på en sträcka där han självmant måste sakta av i slutet av sträckan pga någon skarp kurva eller att vägen tar slut eller liknande. Då får han mer självförtroende och passen blir någonting kul!

Julia

okaj, tack.. hmm... har väl några års träning framför mig då. Somjag skrivit på andra ställen, är häsetn en :devil: på att springa snabbt, och man MÅSTE galoppera där vägen tar slut, för annars drar man honom som in i ******* i munnen, han bryr sig ej, kollad hela kroppen då han ävet haft "ätstörningar"

Vissa dagar har han dock varit bättre i galoppen och det är dom dagarna jag varit sugen på att testa pass :p

Sen vet jag att man inte ska skrämma honom från galopp genon passträning... :crazy: :angel:

Silkisif skrev:
Sen vet jag att man inte ska skrämma honom från galopp genon passträning... :crazy: :angel:
Min går upp i pass när vi galopperar tillsammans med någon annan. Han blir stressad och lägger sig i pass och tar bettet. Det är jobbigt för mig då jag vet att balansen för honom är svårare då och att jag måste försöka sakta av långsamt... bettet har han oftast "tagit" så det är BARA lugnande prat med honom som kan lugna. Däremot är han en hejare på att passa "långsamt" :D

Nu har han bra koll på sina ben (bättre än jag har på mina :o ) och tur är det, annars hade vi aldrig kunna rida med andra! Men det blir bättre och ju längre jag har honom desto mer lyssnar han på mig så nu känns det bättre.

Det här problemet var ju inget man upptäckte vid en provridning direkt ;) men det är ok, jag älskar hästen och försöker att inte vara så farträdd längre då jag mer och mer litar på hans fötter.

Vad jag egentligen ville säga var att det är jättebra att du tänker så som du gör, att galoppen ändå ska kännas rätt och att inte hästen ska "stressas" in i passen, då är det nog lätt att det blir som med min, när stressen kommer, kommer passen.

Lycka till! (Några råd har jag inte eftersom jag är novis själv :D )

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 146
Senast: Juli0a
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 931
Senast: Milosari
·
Hästmänniskan Hej! Jag är helt ny på detta forum och hoppas på att kunna få lite tips från er erfarna hästmänniskor :) Kort om mig. Jag red på...
2
Svar
22
· Visningar
3 399
Senast: Mustang
·
Hästmänniskan Jag har via ett annat nätforum "råkat" söka ett jobb som Groom/Working student på en stor gård i Tyskland. Hoppsan liksom:angel:. Och...
Svar
6
· Visningar
2 626
Senast: Cheval_Elin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka