Koll efter 100 dagar

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare pentium
  • Startdatum Startdatum
P

pentium

Tror mej hört att veterinären kan göra en dräktighetskontroll efter 100 dagar, ett blodprov tror jag. Någon som gjort det, skulle passa mig isåfall. Är det tillförlitligt ??

Sv: Koll efter 100 dagar

Jag gjorde ett hemma-blodprov i höstas på ett sto som var nybetäckt. (Pregna Mare) Det gav positivt utslag och resultatet står här nu, 1 vecka gammal. Så det fungerade!

Men jag har hört att just de proven kan visa positivt även om hon kastat fölet för de har så mycket hormoner i kroppen efteråt med. Tänkte om just veterinärens prov var mer "säkert" ??

Blodprov kan alltid visa fel, så det är säkrare med ultraljud.

Erbjuder inte stationen ultraljud efter 16, 45 och 90 dygn?? På Flyinge ingår detta i alla fall.

Man kan också göra en rektralundersökning då veterinären känner på livmodern. Då jag haft tillgång till skickliga veterinärer har jag valt att göra det istället för ultraljud då stoet varit en 4-5 månader gången.

Men alla hingstar finns väll inte på station heller....Finns ju massor med uppfödare som kanske bara har en hingst....Jag skulle visst kunna åka och ultraljuda henne en gång till. Men nu har hon snart kommit fram till dygn 100 och hon är inte riktigt tillfreds med att åka transport och det är 20 mil för mig att åka till närmsta ort som har ultraljud. Därför tänkte jag på olika alternativ.

Bara en tanke... Ifall du ska ha en fosterförsäkring så gäller inte ett blodprov (mitt bolag godkänner iaf inte det) Utan det ska vara en rektal undersökning eller UL.

Kolla med ditt bolag ifall fosterförsäkring är aktuellt!

Ok, det har jag inte ens tänkt på...ska ringa imorgon och höra med dom // Tack

Var så lite så, detta var första fölet för mig och jag hade ingen koll på sånt, utan fick råd. Nu vet jag iofs inte om detta är det första för dig.

första för mig med.... och man undrar över mycket...men så spännande det ska bli....

Jag har läst i att bli med föl att det är en viss hormon som man mäter fram till dag 100, sen ett annat som går att mäta från 110 och frammåt.

När jag sen skulle få min veterinär att kolla mitt sto som är för litet för UL så fick jag prata med 4 olika veterinärer för att få en som var villig att komma ut och göra det. De första tre sa att det var ändå otillförlitligt typ..

Sen brunstade mitt sto innan vetten hann att komma ut så jag fick aldrig testat det...

Köp/låna boken "Att bli med föl", om du inte redan har den! Den räddade mig och gav många många bra svar.

Mvh L
(som gick med näsan i boken den 331 dygn långa dräktigheten :D)

Ha Ha det är min "bibel" är riktigt trött på den.....Men en otroligt bra bok när man inget kan... Kanske jag ska åka och ultraljuda iallafall?
Fast hela jag vet att hon är dräktig, hon är så himla annorlunda, seg och slö, och jätte kelsjuk..

Det blodprov som tas efter 100 (helst 120 ) dagars dräktighet är mycket säkert för att fastställa dräktighet och dessutom levande foster. Man mäter hormonet Östronsulfat i blodet. Detta ökar endast vid dräktighet då det produceras av fostret. Är stoet så långt gånget kan du lika gärna ta ett blodprov som ett ultraljud.

Liknande trådar

R
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 657
Senast: Raderad medlem 149524
·
Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 274
Senast: Alexandra_W
·
Träning Häromdagen så var jag inne hos veterinären med min 8 åriga valack. Han har en knäledsinflammation hb (stackaren)☹️ Vi röntgade 3 av 4...
Svar
2
· Visningar
279
Senast: Blyger
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
620
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka